Volkswagen Úžitkové vozidlá (VWCV) prešla v uplynulom roku významnou transformáciou. Zmodernizovala svoje produktové portfólio a pokračovala v reštrukturalizačných opatreniach.
Značka si udržala stabilný hospodársky výsledok a to aj napriek 4 % poklesu predaja, pretože tržby spoločnosti zostali na úrovni 15,12 miliardy eur. Ide o porovnateľné čísla s predchádzajúcim rokom. Výsledok hospodárenia bol ovplyvnený nákladmi na reštrukturalizáciu, pričom prevádzkový zisk klesol na 743 miliónov eur (z 873 miliónov eur v roku 2023). Rok 2025 sa ponesie v duchu osláv 75. výročia legendárneho VW Bus.
Transformácia portfólia a silný dopyt po nových modeloch
Rok 2024 bol pre VWCV v znamení rozsiahlej produktovej ofenzívy. Spoločnosť predstavila tri nové modely, ktoré kompletizujú ponuku ikonického VW Bus – plne elektrický ID. Buzz, rodinne orientovaný Multivan a pracovný Transporter, ktorý zažil svoju svetovú premiéru na IAA Transportation v septembri 2024. Od začiatku marca už VWCV evidoval 52 000 objednávok na nový Transporter a Caravelle, čo potvrdzuje silný dopyt po nových generáciách.
„Sľúbili sme, že rok 2024 prinesie množstvo nových modelov – a dodržali sme to,“ konštatuje Carsten Intra, predseda predstavenstva VWCV. K ďalším tohtoročným novinkám patrí športová verzia ID. Buzz GTX a nová California, odvodená od modelu Multivan. Vylepšení sa dočkali aj ďalšie modely, ako Multivan 4Motion, plug-in hybridná verzia Caddy PHEV a modernizovaný Crafter.

Reštrukturalizácia a stabilné hospodárenie
Podľa finančného riaditeľa Michaela Obrowského si zákazníci cenia širokú ponuku vozidiel a vyššiu kvalitu výbavy, čo pomohlo udržať tržby na stabilnej úrovni 15,12 miliardy eur. Mierny pokles predaja na 404 000 vozidiel bol kompenzovaný vyššou priemernou cenou modelov. Reštrukturalizačné náklady v rámci programu GRIP síce ovplyvnili zisk, no predstavujú investíciu do dlhodobej udržateľnosti a efektívnosti nákladov.
VWCV bude podľa svojho vyjadrenia naďalej implementovať opatrenia na znižovanie nákladov v rámci programu Top 10 Programme. Ďalšou kľúčovou stratégiou na rok 2025 je internacionalizácia modelového portfólia. ID. Buzz už vstúpil na severoamerický trh a v roku 2025 sa začne predávať v nových regiónoch, ako sú Austrália, Nový Zéland, Hongkong a Indonézia.
„Táto expanzia významne prispeje k rastu podielu plne elektrických modelov v našej flotile,“ vysvetľuje Lars Krause, člen predstavenstva pre predaj, marketing a popredajné služby. Cieľom na rok 2025 je dosiahnuť dvojciferný podiel elektromobilov na celkových dodávkach, pričom hlavnými ťahúňmi budú ID. Buzz, Transporter a Caravelle.

75 rokov VW Bus
VWCV v roku 2025 oslavuje 75. výročie modelu VW Bus, ktorý je najdlhšie vyrábaným komerčným vozidlom v Európe. Prvý VW Transporter T1 zišiel z výrobnej linky vo Wolfsburgu 8. marca 1950 a odvtedy sa ich predalo viac ako 12,5 milióna kusov. Od roku 1956 sa výroba presunula do Hannoveru, kde vznikli legendárne modely ako Transporter, Multivan a California.
Prechod na elektromobilitu znamená nový prístup k legendárnemu VW Bus. Kým predchádzajúce generácie vychádzali zo spoločnej platformy, súčasná ponuka je rozdelená do troch línií:
- Multivan a California – modely orientované na rodinné a voľnočasové využitie
- ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – plne elektrická ponuka pre súkromné aj komerčné využitie
- Transporter a Caravelle – robustná pracovná verzia s vyššou nosnosťou a dostupná v elektrickej, hybridnej aj dieselovej verzii
„Segment dodávok sme založili pred 75 rokmi – sme originál! Žiadne iné úžitkové vozidlo nemá takú obrovskú základňu fanúšikov ako VW Bus. Naše modely pomáhajú zákazníkom už 75 rokov – a budú v tom pokračovať aj v budúcnosti,“ uzatvára Carsten Intra.