Euro NCAP oficiálne oznámila, že dosiahla dôležitý míľnik vo vývoji schémy hodnotenia bezpečnosti nákladných vozidiel. Toto oznámenie priamo reaguje na fakt, že hoci nákladné autá predstavujú iba 3 % vozidiel na európskych cestách, podieľajú sa na takmer 15 % všetkých úmrtí na cestách v EÚ.
Na podujatí NCAP24, pred medzinárodným publikom odborníkov na bezpečnosť ciest a zástupcov priemyslu, Euro NCAP predstaví prvky, ktoré aktuálne zvažuje ako súčasť budúceho hodnotenia Truck Safe a ako plánuje hodnotiť a porovnávať výkonnosť nákladných vozidiel.
Nákladné autá a smrteľné nehody
Nákladné autá zohrávajú kľúčovú úlohu v ekonomike. Avšak, údaje ukazujú veľký počet úmrtí súvisiacich s nákladnými autami naprieč Európou. Budúca schéma hodnotenia Euro NCAP je navrhnutá tak, aby sa pohla ďalej a rýchlejšie než súčasné bezpečnostné predpisy EÚ pre nákladné vozidlá. Zároveň podporuje inovácie a zohľadňuje potreby rôznych sektorov komerčných vozidiel v Európe.
„Bohužiaľ, keď sú nákladné autá zapojené do nehôd, ich veľkosť a hmotnosť znamenajú vyššie riziko úmrtí – najmä pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Euro NCAP dnes zdôrazňuje potrebu, aby nákladné autá boli lepšie vybavené technológiami chrániacimi životy, najmä pokiaľ ide o predchádzanie nehodám, videnie a aspekty záchrany po nehode,“ vysvetľuje generálny sekretár Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Podľa neho oznámené protokoly, ktoré oficiálne zverejnia čoskoro, ukazujú, že metódy testovania vyvinuté počas posledného desaťročia pre osobné autá je možné premeniť na užitočné usmernenia pre návrh bezpečnejších nákladných vozidiel.
„Tým, že verejne predstavíme postupy a požiadavky pred hodnotením, dúfame, že priemysel si to všimne a zareaguje. Na NCAP24 nás teší prítomnosť kľúčových zainteresovaných strán v odvetví a výrobcov vozidiel, vrátane spoločností DAF, Scania, Volvo a ZF, ktorí prezentujú svoje najmodernejšie technológie,“ dodal generálny sekretár organizácie.
Príprava beží už dlhšie
Počas posledných 12 mesiacov Euro NCAP úzko spolupracovala s výrobcami vozidiel na vývoji testov a konzultovala s nimi a s rôznymi zainteresovanými stranami v Európe aspekty takýchto bezpečnostných testov. V tejto diskusii boli prítomní aj distribútori, dopravcovia, poisťovne, mestské inštitúcie, zákonodarcovia a strategické cestné organizácie. Cieľom širokej diskusie bolo plne pochopiť zložitosti zabezpečenia bezpečnosti nákladných vozidiel a ciest.
„Budúce hodnotenie Truck Safe bude motivovať k dobrému bezpečnostnému výkonu v mestách aj na diaľniciach a umožní optimalizáciu bezpečnosti prevádzky a nákladov. Nové regulačné požiadavky nútia výrobcov zvýšiť bezpečnostný výkon. Naším cieľom je však postupovať smerom k osvedčeným postupom vo všetkých typoch bezpečnosti vozidiel, nie len splniť minimálne štandardy, cieľ, ktorý sme úspešne dosiahli u osobných áut,“ vysvetľuje riaditeľ stratégie Euro NCAP Matthew Avery.
Nehody medzi nákladnými autami a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky aktuálne predstavujú 25 % všetkých úmrtí v EÚ. Nehody nákladných vozidiel sa výrazne líšia v závislosti od typu cestného prostredia (mesto alebo diaľnica) ako aj od kolízneho partnera (osobné auto a pod.).
Nové testy budú napodobňovať skutočné zrážky a podporia výrobcov k inštalácii technológií na predchádzanie zrážkam a zlepšeniu videnia vodiča. V budúcnosti Euro NCAP rozšíri program aj o ochranu pri zrážkach. Prístup, ktorý si Euro NCAP zvolil, je navrhnutý tak, aby zdôraznil technológie, ktoré sú nákladovo efektívne a zároveň zabezpečujú bezpečnosť a umožňujú prevádzkovateľom vybrať najbezpečnejšie vozidlo pre danú úlohu.