Ford v januári usporiadal v španielskej Barcelone novinársku prezentáciu, na ktorej sme sa mohli prvý krát posadiť za volant úžitkovej novinky. Bol ňou nový Ford Transit Courier.
Je dnes už bežnou praxou, že nové generácie sú väčšie a robustnejšie, ako ich predchodcovia. Nie je však bežné, aby nová generácia narástla tak zásadne, ako je tomu v prípade novej generácie malej dodávky Ford Transit Courier.
Nezvyčajný nárast dĺžky
Nový Ford Transit Courier totiž dostal ako základ platformu, na ktorej je postavené aj mini SUV Puma. Tým sa jeho dĺžka zvýšila zo 4 160 mm (čo bolo o 200 mm viac ako merala Fiesta, na ktorej bola postavená prvá generácia Transitu Courier) na 4 337 mm. Transit Courier sa tak presunul z kategórie B do spodných poschodí C-segmentu. Narástol aj do výšky a šírky, no zďaleka nie tak razantne. Každopádne, zvýšil sa objem nákladového priestoru, čo je najpodstatnejšie.
Predná časť prešla kompletným redizajnom a pripomína skôr Ford Explorer ako svojich väčších úžitkových bratov Transit Connect a Custom. Napriek tomu je ale stále na prvý pohľad jasné, že ide o kompaktnú dodávku. Mimochodom, na prepravu ľudí je tu „people mover“ Tourneo Courier.
Svojimi novými rozmermi sa Ford Trnasit Courier dostáva tesne pod Transit Connect a ďalších konkurentov ako Citroen Berlingo či Peugeot Partner, ktorí merajú približne 4,4 m. Citroen aj Peugeot však ponúkajú dlhšie verzie s predĺženým rázvorom, táto možnosť Transitu Courier chýba.
Jazdné vlastnosti ako od Fordu
Ford má povesť výrobcu vozidiel, ktoré majú veľmi dobré jazdné vlastnosti a nový Ford Transit Courier to potvrdzuje. Riadenie má prirodzený odpor, dáva tejto malej dodávke pocit stability, ktorý konkurentom chýba. K úžitkovým vozidlám to jednoducho patrí. Výborne sa s ním jazdí v meste aj mimo neho, skutočne je cítiť veľkú podobnosť s Fordom Puma, na ktorom je Transit Courier postavený.
Jazda, hoci je trochu tuhá, je dobre prispôsobená pre ľahké úžitkové vozidlo tejto veľkosti a platí to aj pri jazde s prázdnym autom alebo po hrboľtaých cestách. Pri zatáčaní je trochu viditeľný náklon a predná časť v tesných zákrutách jemne odskakuje, ale sú to iba malé nedostatky v dobre hodnotenej „fordovskej“ jazde, na ktorú sme pri tejto značke zvyknutí.
Benzín, diesel aj elektrika
Ak vás zaujíma výkon, ten bude závisieť od zvolenej verzie, pohonnej jednotky a samozrejme, prepravovanej hmotnosti. Áno, nový Ford Transit Courier bude v ponuke s benzínovým aj dieselovým motorom aj ako čistý elektromobil. Kým diesel bude spriahnutý s manuálnou prevodovkou, pri benzíne budete mať na výber medzi manuálom a automatom.
Benzínovú verziu bude poháňať 1-litrový motor Ecoboost s výkonom 99 alebo 123 k, ktorý ale nebude ideálnou voľbou pre tie najťažšie aplikácie. S 530 kg užitočného zaťaženia v nákladovom priestore, čo je zhruba polovica bežnej záťaže úžitkových vozidiel, sa výkon benzínového motora so 123 k javil slabší ako výkon dieselu s objemom 1,5 litra a výkonom 99 k.
Môže za to nedostatok krútiaceho momentu – 200 Nm pri benzíne vs. 250 Nm pri dieseli. Nižšie otáčky a väčší krútiaci moment naftového motora sú lepšie prispôsobené na prácu v porovnaní s vysokými otáčkami, ktoré si pre maximálny krútiaci moment pýta benzínový agregát. Elektrická verzia príde na trh neskôr v tomto roku.
Výborná ergonómia
Ford možno postavil Transit Courier vo veľkosti hraničiacej s väčším Transitom Connect, bol však vyrobený s jasným cieľom a značka to plánuje ukázať aj jeho cenou. Samozrejme, šetrenie sa odráža v niektorých častiach interiéru. „Klavírne“ čierne okolie ciferníka a palubnej dosky pripomínajú Transit Custom, no v niektorých častiach interiéru chýba lepšie spracovanie.
Niektoré plasty sú tvrdé a vyzerajú lacno, a hoci je tu snaha o to, aby pôsobili zaujímavo, ako v prípade stredovej časti palubnej dosky, ktorá obsahuje veľmi obmedzený počet fyzických tlačidiel, nedosahuje to úroveň iných úžitkových modelov, na ktorú sme vo Fordoch zvyknutí.
Ergonómia je vynikajúca, s osvedčenými ovládacími prvkami na volante, pevným a oporným sedadlom s dostatkom priestoru za volantom. Volant je nastaviteľný v smere nahor aj nadol. Viditeľnosť je vynikajúca zo všetkých smerov, navyše s veľkými spätnými zrkadlami, ktoré sú elektronicky nastaviteľné.
Funkčný interiér
Infotainment so systémom SYNC 4 s 8-palcovým dotykovým displejom má bezdrôtové zrkadlenie smartfónu ako štandard. K dispozícii je aj digitálny displej na prístrojovom paneli. Úložný priestor je adekvátny, zvlášť na malú dodávku. Nájdete tu viacero miest pre ukladanie malých predmetov, z ktorých najzaujímavejšie je hneď vedľa obrazovky infotainmentu.
Vyzerá ako polička na mince a išlo by o užitočné úložisko pre predmety ako kartičky z parkovacích automatov, no v skutočnosti ide o prvok navrhnutý s ohľadom na mobilné telefóny. Slúži pre upevnenie ich držiakov, aby ste si tieto držiaky nemuseli pripináť na výduchy klimatizácie. Rieši to problém, s ktorým sa mnohí vodiči stretávajú, a zároveň šetrí náklady na vstavanú navigáciu. Pre väčšie predmety je k dispozícii úložný priestor nad hlavou, schránka na rukavice je na malú dodávku pomerne veľká.
Fyzické tlačidlá chýbajú
Ford Transit Courier je vstupným modelom úžitkového auta od Fordu, preto by nemalo byť prekvapujúce, že interiér nie je na úrovni väčších modelov Transit. Navyše, konkurencia je na tom s interiérmi svojich modelov v tejto triede podobne. Ford kompenzuje menej kvalitné materiály v interiéri technológiami, ktoré vodičovi poskytuje.
Negatívom pre mnohých ľudí bude nedostatok fyzických ovládacích prvkov pre vykurovanie, ktoré sa ovláda prostredníctvom dotykového displeja. Každodenné nastavovanie teploty cez infotainment môže byť otravné, no stále sú na trhu autá, ktoré to majú vyriešené ešte horšie.
Zmeny rozmerov priniesli veľa dobrého
Malá dodávka narástla, takže je jasné, že nový Ford Transit Courier je praktickejší ako jeho predchodca. Pre mnohých by sa mohol stať alterntívou v segmente mestských dodávok. Ako sme spomenuli, rozmerovo je oniečo menší ako Citroen Berlingo, Ford Transit Connect alebo Opel Combo, ktoré sú zase všetky o niečo menšie ako Renault Kangoo a Mercedes-Benz Citan. Nákladový priestor ponúka 2,9 m3, pre porovnanie najmenšie Berlingo má vzadu objem 3,3 m3.
Maximálna dĺžka nákladu je 1 802 mm, čo zodpovedá Berlingu, vďaka prepážke sa táto dĺžka môže zvýšiť na 2 667 mm. Medzi blatníkmi má Transit Courier širku 1 220 mm, takže v ňom bez problémov prepravíte dve europalety.
Ako malá dodávka vás príjemne prekvapí aj nosnosťou. Dostupná je totiž v dvoch celkových hmotnostiach vozidiel. Fordu to dalo možnosť ponúknuť nosnosť až do 854 kg. Štandardné dodávky sa pohybujú v závislosti od špecifikácie na úrovni 615 kg až 676 kg. Maximálna hmotnosť ťahaného prívesu je 1 100 kg.
Prvotriedna bezpečnosť
Bezpečnostné prvky v novej gnerácii začínajú množstvom airbagov, od vodiča, cez spolujazdca až po bočné airbagy, všetko ako štandard. K tomu pridajme asistenčné systémy ako núdzové brzdenie, tempomat, inteligentná asistencia rýchlosti, udržiavanie jazdného pruhu alebo asistent pri rozjazde do kopca.
Stupňom výbavy sa nebudeme venovať príliš do detailov, nakoľko na Slovensku bude Ford predávať iba verziu Trend, čo je druhý stupeň zo štyroch. Jej ceny nájdete nižšie. Súčasťou štandardnej výbavy verzie Trend sú 16-palcové zliatinové disky, zadná parkovacia kamera, predné parkovacie senzory, bezkľúčové štartovanie a podložka na bezdrôtové nabíjanie zariadení.
Ktorý si vybrať?
Pokiaľ nemáte špeciálny dôvod kúpiť si benzínovú dodávku, na nás urobil dobrý dojem diesel. Má hladko pracujúcu šesťstupňovú manuálnu prevodovku s príjemným radením a jeho výkon aj krútiaci moment sú postačujúce na akékoľvek bežné aj náročnejšie úlohy. Ako bonus je navyše úspornejší ako benzín.
Ford do malej dodávky dostal veľa dobrého a navyše za veľmi atraktívnu cenu. Na Slovensku je v ponuke výbava Trend, ktorá je so 100 k benzínovým EcoBoost-om v cenníku za 17 190 eur bez DPH. Silnejší 125 k EcoBoost s rovnakou výbavou a sedemstupňovým automatom sa predáva za 18 790 eur bez DPH, diesel EcoBlue s objemom 1,5 litra môžete mať za 19 390 eur bez DPH.