DAF prichádza po troch rokoch od predstavenia novej generácie vozidiel XF, XG a XG+ s ich prvou zásadnejšou modernizáciou. Dotkla sa viacerých oblastí.
Modernizácia aktuálnej generácie by sa dala rozdeliť do troch skupín: bezpečnosť, komfort pre vodiča a efektivita. A práve v oblasti efektivity sa toho udialo najviac. Zmenami totiž prešiel motor, zadná náprava aj doplnkové súčasti ako kompresor alebo chladiaci okruh.
Nové časovanie ventilov
Ak začnem pri motoroch, agregáty MX-11 a MX-13 majú nové časovanie ventilov. DAF prechádza na tzv. Millerov cyklus, ktorý má oproti štandardnému dieselovému spaľovaciemu motoru odlišné časovanie jednotlivých fáz.
Pri tradičnom dieselovom motore sa sacie ventily zatvárajú približne v dolnej úvrati, keď je piest na dne valca, čím sa umožní plné nasávanie vzduchu do valca pred kompresiou. V Millerovom cykle sa sací ventil zatvára neskôr, pred tým ako dosiahne piest dolnú úvrať. Časť nasatého vzduchu sa preto vypustí späť do sacieho potrubia, čím sa zníži objem vzduchu, ktorý sa v motore komprimuje.
Úspora paliva aj emisií
To znižuje teploty počas kompresie a redukuje tepelné straty, čo napokon vedie k vyššej účinnosti motora, teda nižšej spotrebe a menším emisiám CO2. Stratu výkonu, ktorú spôsobuje oneskorené zatváranie sacieho ventilu, kompenzuje preplňovanie pomocou turba, prípadne kompresoru.
S prechodom na Millerov cyklus súvisia aj zmeny turba a EGR. Prechod na Millerov cyklus sa javí ako odvážny krok, DAF je prvou značkou, ktorá sa vybrala týmto smerom, no inžinieri sú presvedčení, že motory budú nielen šetrnejšie a ekologickejšie, ale zároveň odolné a spoľahlivé.
Nové vstrekovače
DAF bude v modernizovanej verzii využívať nové vstrekovače paliva. V súčasnej generácii mali so vstrekovačmi niektorí zákazníci problémy, preto sa holandský výrobca podrobne zameral na to, aby sa neopakovali. Podľa inžinierov bol problém odstránený a modernizovaná verzia by podobné komplikácie mať nemala.
Pre úplnosť treba dodať, že problém so vstrekovačmi podľa DAF-u súvisel s citlivosťou vstrekovačov na čistotu paliva. Ak nafta obsahovala viac malých nečistôt, tie postupom času vstrek zaniesli a ten už nedokázal presne časovať vstreknutie paliva.
Toto tvrdenie DAF opiera aj o skúsenosť s tým, že problém jednak ovplyvnil iba niektorých zákazníkov, a zároveň podobný problém so vstrekovačmi nemali zákazníci ani vlastná testovacia flotila DAF-u, do ktorej sa tankovalo výhradne HVO, ktoré je v porovnaní s naftou omnoho čistejšie.
Zmeny sa dotkli aj čerpadla chladiacej kvapaliny. V prípade nízkej záťaže ho poháňa elektromotor a ak vozidlo prejde do vysokej záťaže a je potrebný vysoký chladiaci výkon, napríklad pri jazde do kopca, čerpadlo prepne na pohon remeňom. O efektivitu sa napokon stará aj dvojvalcový spojkový vzduchový kompresor, ktorý sa zapája iba vtedy, keď je to potrebné.
Odolnejšia zadná náprava
S optimalizáciou súvisia aj vylepšenia zadnej nápravy SR1344. Vďaka novej konštrukcii pastorka je náprava odolnejšia a môže byť použitá pri motorch MX-13 s výkonom 530 k. Spolu s novou stratégiou radenia táto zmena cieli na nižšiu spotrebu paliva, no pocítite ju aj ako vodič.
Auto totiž pri 85 km/h točilo približne 950 otáčok a v kabíne je tak menší hluk. Keď už spomínam komfort jazdy, pochváliť musím aj prácu výkonnej motorovej brzdy, ktorá zvládla plne naloženú 40-tonovú súpravu aj bez intardéra.
Inovovaná zadná náprava tiež umožnila rozšíriť ponuku prevodových pomerov, ktorá bude zahŕňať rozvodovky 2,05:1; 2,21:1; 2,38:1; 2,47:1 a 2,64:1. Prevodový pomer 2,05:1, ktorý bol doteraz v ponuke iba pre verzie low deck, bude dostupný aj v bežných ťahačoch. „Megy“ dostali už v štandarde medzinápravové spojlery, aby sa zlepšilo obtekanie vzduchu a celková aerodynamika.
Nový štandard
Na zvýšenú efektivitu nadväzuje zmena štandardnej výbavy, v ktorej po novom má zákazník pneumatiky s nízkym odporom (pre verzie 4×2 a 6×2*) a kamerový systém DAF Digital Vision (DVS), nahrádzajúci spätné zrkadlá. Ak by systém DVS nechcel, môže si ho zmeniť za fyzické spätné zrkadlá. DAF ponúka systém DVS aj pre vozidlá prepravujúce ADR.
Široká ponuka pokročilých asistenčných systémov siaha už do roku 2021, teraz ale niektoré z nich dostali ďalšie vylepšenia. Pokročilý systém automatického núdzového brzdenia (AEBS) má dva snímače s dlhým a jeden s krátkym dosahom aj kameru, takže dokáže zaznamenať predísť nehodám aj so zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky. Drive Off Assist varuje vodiča pred zraniteľnými účastníkmi aj keď vozidlo stojí, aby sa s vozidlom nepohol a niekoho nezranil.
Zaujímavým doplnkom je Event Data Recorder, ktorý v prípade, že sa aktivuje výstraha AEBS, zaznemená dáta a obraz. V prípade udalosti tak existuje zánzam, ako konal vodič. Systém dokáže zaznamenať max. 5 incidentov, následne vždy vymaže ten najstarší.
Ponuka asistentov je veľká
Kým niektoré systémy sa v rámci nariadenia GSR stanú súčasťou štandardnej výbavy povinne, DAF má stále bohatú aj ponuku doplnkových asistentov. Ako príklad môžeme spomenúť automatické prepínanie diaľkových svetiel (High Beam Assist) alebo Acohol Interlock, ktorý vodičovi dovolí naštartovať iba vtedy, ak má negatívny výsledok dychovej skúšky na alkohol.
Ako štandard je v nových vozidlách sledovanie únavy vodiča, ktoré sleduje váš jazdný štýl a upozorní vás ak vyhodnotí, že ste unavený. Počas testovacích jázd fungoval spoľahlivo a zbytočne neupozorňoval vtedy, keď to nebolo relevantné.
Vyššie pohodlie pre vodiča
Príchodom aktuálnej generácie v roku 2021 DAF zásadne pozdvihol úroveň komfortu vo svojich vozidlách. Modernizácia tak zbytočne nezmenila nič na rozložení prvkov, na ktoré si vodiči zvykli a pochvaľujú si ich. K ich väčšiemu pohodliu ale prispejú spomínané nižšie otážky motora plynulejšie radenie prevodovky.
Dá sa povedať, že k uľahčeniu života vodiča prispeje aj nová platforma PACCAR Connect, ktorá má funkciu pripojenej navigácie pre nákladné vozidlá aj funkciu tzv. poslednej míle. Tá vám ponúkne viacero alternatívnych trás, preto ak doručujete tovar napríklad do zóny, kde je zákaz vstupu nákladných vozidiel, navigácie vám ukáže najkratšiu cestu do cieľa aj alternatívne trasy pre prípad, že sa zákazu potrebujete vyhnúť. DAF ju k novej, modernizovanej generácii dáva na 10 rokov zadarmo.