Nový minister dopravy Jozef Ráž ml. (nominant strany Smer-SD) chce obnovenie príprav na potenciálne spojenie diaľnic D1 a R1 prostredníctvom tunela pod Donovalmi. Tento krok prichádza krátko po tom, ako štúdia ministerstva dopravy, realizovaná ešte za predošlej vlády, označila tento projekt za finančne nereálny.
Ráž obnovenie plánov na prepojenie D1 a R1 ohlásil na sociálnej sieti ministerstva. V príspevku prekvapivo vyhlásil, že „tunel pod Donovalmi by mal byť. Kedy a za aké peniaze, to je otázka, ale počas našej administratívy určite budeme pokračovať v príprave tohto úseku.“ Toto vyhlásenie oživilo debatu o prepojení, ktoré bolo predtým odmietnuté pre vysoké náklady, odhadované na viac ako astronomické dve miliardy eur.
Prehodnotenie koncepčnej štúdie
Ministerstvo dopravy pod vedením bývalej vlády iniciovalo štúdiu na posúdenie severojužného cestného prepojenia na strednom Slovensku. Táto štúdia odporučila zameranie na iné trasy a vylúčenie Donoval z projektov transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Avšak, súčasný minister vyjadril pochybnosti o metodike a záveroch štúdie a naznačil možnosť prehodnotenia plánu.
Financovanie projektu zostáva nejasné
Hoci minister Ráž potvrdil záujem o pokračovanie v projekte, zdroje financovania tohto ambiciózneho prepojenia zostávajú nejasné. Súčasné financie z eurofondov sú primárne alokované na dokončenie úsekov diaľnice D3, ktorá je už vo vysokom štádiu prípravy a povolení.
Odborníci z ministerstva dopravy pôvodne skúmali štyri možnosti prepojenia D1 s rýchlostnou cestou R1. Žiadny z variantov však nevykázal dostatočnú návratnosť investícií. Ako najvhodnejšia alternatíva sa javila trasa medzi Martinom a Žiarom nad Hronom, známa ako plánovaná R3.
Zdá sa teda, že ministerstvo dopravy pod novým vedením je pripravené revidovať svoj postoj k pôvodne zavrhnutému projektu. Kľúčové finančné a technické detaily sú však stále predmetom diskusie.