Cestná nákladná doprava v Európe čelí ďalšej výzve. Vozidlá vykonávajúce medzinárodnú cestnú prepravu totiž musia byť vybavené druhou generáciou inteligentných tachografov.
Napriek úsiliu celého odvetvia a rýchlemu pokroku Medzinárodná únia dopravcov IRU odhaduje, že nový tachograf stále nemá 10 % až 15 % takýchto vozidiel a do konca roka, čo je oficiálny termín, nebude v súlade s predpismi. Nedodržanie predpisov by mohlo viesť k dočasnému vylúčeniu týchto vozidiel z medzinárodnej dopravy v rámci Európskej únie a tým spôsobiť aj vážne prevádzkové narušenia v rámci logistického reťazca na niekoľko mesiacov. Táto situácia podľa IRU ohrozuje efektívnosť dodávateľských reťazcov a stabilitu vnútorného obchodu v Európe.
Na zmiernenie týchto dopadov preto IRU formálne požiadala európskeho komisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa o udelenie trojmesačného obdobia, počas ktorého by neboli uplatňované sankcie. Výnimka by umožnila dopravcom dokončiť potrebné úpravy do konca prvého štvrťroka 2025 a zabezpečiť plynulejší prechod. „Flexibilita je nevyhnutná na predchádzanie výrazným narušeniam dodávateľských reťazcov a na udržanie cestnej mobility,“ uviedla IRU s tým, že spoločný a pragmatický prístup je kľúčový na podporu tohto sektora počas tohto kritického obdobia.