Cestná nákladná doprava v celej Európe zápasí s dlhodobým nedostatkom profesionálnych vodičov a výnimkou nie je ani Slovensko. Podľa dát z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR začiatkom roka 2023 chýbalo na Slovensku 12-tisíc vodičov autobusov a kamiónov.
Ešte zásadnejšou zlou správou ale je, že sa tento trend dlhodobo nedarí zmeniť. Príčin je viacero – od pracovných podmienok profesionálov, cez ich finančné ohodnotenie až po dopady tejto práce na sociálny a rodinný život, nakoľko mnohí vodiči trávia mimo domova väčšinu pracovného týždňa.
Nedostatok profesionálnych vodičov je kritický
Ministerstvo uvádza, že vek profesionálneho vodiča na Slovensku prekročil 50, pričom kategória vodičov nad 55 rokov predstavuje kritických 45 % z celkového počtu vodičov. Mladí vodiči pribúdajú príliš pomalým tempom, podiel profesionálnych šoférov do 25 rokov predstavuje iba 4 % z ich celkového počtu.
Krízu prehlbuje aj to, že vodiči majú možnosť odísť do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch. Podľa údajov združenia dopravcov ČESMAD Slovakia túto možnosť využilo 1 000 vodičov a ďalších 3 000 tak môže urobiť v priebehu tohto roka. Aj preto prezident ČESMAD-u Pavol Piešťanský navrhuje, aby mohli profesionálni vodiči popri predčasnom dôchodku ďalej pracovať a jazdiť.
Krátkodobá záplata
Vláda SR síce schválila nariadenie, ktoré pre nedostatok profesionálnych vodičov na Slovensku umožní udeliť národné víza vodičom autobusov a kamiónov z 15 krajín mimo Európskej únie v roku 2024, no odborníci to vnímajú iba ako slabú záplatu na omnoho závažnejší a komplexnejší problém. Slovenské víza budú môcť získať občania Bieloruska, Srbska, Severomacedónskej republiky, Bosny a Hercegoviny, Čiernej Hory, Gruzínska, Arménskej republiky, Moldavskej republiky, Ukrajiny, Kirgizskej republiky, Kazachstanu, Azerbajdžanu, Turkmenistanu, Tadžikistanu alebo Uzbekistanu.
Tento rok navyše bude možné udeliť maximálne 200 národných víz pre vodičov autobusov a 2-tisíc národných víz pre vodičov kamiónov. Pri počte 12 000 chýbajúcich vodičov profesionálov ide len o malú časť, navyše, nedostatok domácich vodičov nie je dlhodobo možné riešiť iba importom vodičov zo zahraničia. Podobná situácia panuje aj v susedných krajinách. V Maďarsku aj v Poľsku už hľadajú profesionálnych vodičov aj vo vzdialenejších krajinách, akými je napríklad India.