Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že odoslala oznámenie o súťaži do vestníka verejného obstarávania na úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.
Kysucký diaľničný ťah patrí medzi projekty, ktorý má aj podľa diaľničiarov najvyššiu prioritu. Môže za to súčasná nepriaznivá dopravná situácia v regióne. „Vyhlásením verejného obstarávania na výstavbu poslednej časti z trojice tohto ťahu sa zároveň splnil záväzok plynúci z uznesenia vlády, ktorým bol určený konečný termín na vyhlásenie všetkých troch tendrov do konca roka 2024,“ píše vo svojom vyhlásení NDS.
Diaľničný ťah D3 na Kysuciach
Diaľničný ťah D3 na Kysuciach má presmerovať časť osobných aj nákladných vozidiel zo súčasnej cesty I/11. Zároveň sa tým zníži intenzita dopravy v obciach ako Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec. Podľa dostupných analýz NDS-ky pri obci Oškerda je možné po dobudovaní kysuckej D3 očakávať úbytok asi 12 000 osobných a 6 000 nákladných vozidiel, ktoré dnes jazdia po ceste I/11.
Pri ostatných uvedených obciach sa úbytok za 24 hodín pohybuje okolo 7 000 pri osobnej doprave a zhruba okolo 5 000 pri nákladnej doprave. Zároveň kysucká D3 výrazne zjednoduší život aj samotným budúcim užívateľom ťahu, ktorí ušetria cestovný čas a to najmä v rannej a popoludňajšej špičke.
Diaľnica D3 podporí priemysel v regióne
Dobudovaný ťah D3 vytvorí lepšie podmienky aj pre rozvoj priemyslu v regióne. Dobre premyslená dopravná infraštruktúra je štandardne lákadlom pre logistické centrá, priemyselné parky aj pre iné odvetvia. Diaľničná sieť v tomto regióne pomôže aj pri rozvoji rekreačného využitia územia a turistického ruchu.
Čerstvo obstarávaný tretí úsek kysuckej D3 bude mať celkovú dĺžku 11,2 kilometra a bude priamo nadväzovať na predošlé dva úseky, teda D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Oščadnica – Čadca Bukov, II. profil. Predpokladaná hodnota zákazky na výstavbu tretieho úseku kysuckej D3 je 507,4 milióna eur bez DPH. Tender počíta s výstavbou 16 mostných objektov, šiestich oporných múrov, 16 kusov protihlukových stien a chýbať nebude ani ekodukt, teda most pre zver. V rámci výstavby dôjde aj k preložke cesty I/11 v úseku od križovatky Brodno po napojenie pri Kysuckej Bráne.
Tento rok bol odovzdaný do užívania diaľničný privádzač Kysucké Nové Mesto a vyhlásené boli všetky tri verejné obstarávania na nadväzujúce úseky. Po vybudovaní bude mať Slovensko konečne kompletné diaľničné prepojenie od Žiliny až po hranice s Poľskom. To okrem iného pomôže Slovensku splniť aj medzinárodné záväzky v rámci Transeurópskej dopravnej siete.