Juhokórejská automobilka Kia oznámila minulý rok vstup do segmentu úžitkových vozidiel. Teraz odhalila podobu a technické údaje produkčnej verzie modelu Kia PV5, ktorá k zákazníkom dorazí ešte tento rok.
Trh elektrických úžitkových vozidiel sa vyostruje. Popri tradičných európskych výrobcoch si do tohto segmentu postupne razia cestu aj výrobcovia z Číny a teraz sa do hry zapojí tiež juhokórejská Kia.
Kia vstupuje do segmentu LCV
Minulý rok značka ohlásila svoj vstup na trh úžitkových vozidiel (LCV) modelmi PV5 a PV7, na EV Days, kde prezentovala svoje novinky, doplnila svoje plány oznamom, že príde aj model PV9. Prvý model smerujúci na trh, PV5, je veľkosťou väčší ako Citroen Berlingo alebo VW Caddy, no menší ako modely Expert alebo Transporter.

PV5 je postavená na elektrickej platforme E-GMP.S. Ide o platformu, na ktorej sú postavené osobné elektromobily značky, pre modely PV ale bola prispôsobená (čo indikuje aj .S v označení). Auto má integrovanú modulárnu architektúru, ktorá štandardizuje kľúčové prvky ako napríklad batérie a motory. Tým sa zjednodušuje výroba a zároveň šetria náklady, z čoho pri kúpe vyťaží zákazník.

PV5 ponúkne štandardnú aj predĺženú verziu a Kia potvrdila aj verziu s vysokou strechou. Zákazníci si budú vyberať z troch veľkostí batérie – 51,5 a 71,2 kWh. Verzia Cargo bude mať navyše v ponuke 43,3 kWh batériu pre doručovanie poslednej míle. PV5 bude využívať LFP technológiu, pričom batérie sú dodávané z Číny.

Kia pri vývoji spolupracovala aj s preestavbármi, medzi ktorými sú mená ako Scattolini, Sortimo, Gruau, či Bott, preto už z výroby ponúkne viaceré možnosti prestavieb, vrátane tých pre kemping. Verzie ako Crew Van, ktorý už značka ukázala na EV Days, valník, sklápač, skriňová nadstavba alebo chladiarenská nadstavba budú dostupné buď priamo z výroby alebo v spolupráci so spomínanými prestavbármi.
Prvý pohľad na Kia PV5 Cargo
Dodávka PV5 bude mať podľa zvolenej batérie nosnosť niekde na úrovni 700 až 800 kg. Najväčšia 71,2 kWh batéria poskytne dojazd okolo 400 km. Pri pohľade na nákladový priestor vás môžu prekvapiť vystupujúce prvky pripomínajúce podbehy po oboch stranách. Kia sa totiž rozhodla zvýšiť vnútornú výšku nákladového priestoru a tak priestor medzi nimi neprekryla rovnou podlahou, ako konkurencia, ale nechala ho otvorený.

Do krátkej verzie sa zmestia dve europalety. Dlhá verzia bude mať rovnaký rázvor ako krátka, rozdiel bude v previsoch za kolesami. Cargo verzia s vysokou strechou bude mať objem nákladového priestoru 5,1 m3. Značka je blízko k predstaveniu spoločnej chladiarenskej verzie dodávky, ktorú pripravila s francúzskou spoločnosťou Petit Forestier Group.

Dojazd 400 km je výsledkom kompromisu, pre daný segment je ale podľa mňa viac ako dostačujúci. V C-segmente dodávok je priemerný denný nájazd na úrovni 200 km a veľkosť batérie takisto reflektuje cenu, resp. snahu zostať cenovo zaujímavý pre zákazníka. PV5 má predný náhon, pričom o pohone všetkých kolies sa pre tento model neuvažuje. Kia ho ale aktívne skúma pre väčšie modely PV7 a PV9.

Zaujímavé riešenia ukázala verzia Crew Van, ktorá ma sklápateľné podsedáky a pohyblyvú priečku za druhým radom sedadiel. Podľa potreby si tak v prípade, že práve nepotrebujete prevážať päťčlennú posádku, môžete sedáky sklopiť a celú zadnú priečku posunúť dopredu. Takto získate väčší nákladový priestor. Následne si viete opäť rýchlo a jednoducho auto vrátiť späť to konfigurácie pre päť ľudí.
Kabína vyzerá výborne
Kabína nového modelu nielen vyzerá ale aj pôsobí výborne. Prvý dojem prekonal očakávania, máte v nej skôr pocit, že sedíte v dobre vybavenom osobnom aute než v dodávke. Odkladacie priestory sú rozumne rozvrhnuté vo dverách, kde sú navyše oddelené, aj vo zvyšku interiéru.

Digitálny prístrojový štít vodiča má rozmer 7 palcov, dotykový displej multimediálneho systému až 12,9 palca. Zatiaľ sme si ich mohli iba pozireť, takže na posúdenie ovládania a práce s ním si musíme počkať. Z pozície vodiča je dobrá viditeľnosť, až na robustný, vetvený A-čkový stĺpik. Aj viditeľnosť ale budeme môcť naplno posúdiť až po prvých jazdách.

Inovatívny, nekonvenčný prístup
Kým mnohých môže rozhodnutie kórejskej značky vstúpiť do sveta LCV prekvapiť, pre samotnú Kiu ide o akýsi priodzeny krok. Podľa slovjej predstaviteľov je segment LCV zvymknutý na stare prístupy, no súčasný svet potrebuje nové, inovatívne riešenia, ktoré jej modely prinesú.

Vážnosť týmto slovám dávajú nielen technologicky pokročilé modely so špičkovými IT technológiami, ale aj stavba úplne novej, dedikovanej továrne v Kórei, kde sa budú dodávky pre celý svet vyrábať.
Nová fabrika poskytne možnosť vyrábať v malých objemoch, čím sa automobilka dokáže lepšie adaptovať na požiadavky zákazníkov. Zmysel dáva toto rozhodnutie aj obchodne. Do roku 2030 bude mať trh úžitkových vozidiel v Európe očakávanú veľkosť 4 mil. vozidiel.
Dedikovaná predajná a servisná sieť
Kia má v Európe asi 2 600 predajných miest, no nie všetky z nich budú predávať aj úžitkové vozidlá. Rovnako to bude aj na Slovensku, kde by zo zhruba tridsiatky predajných miest mali byť úžitkové modely dostupné na zhruba polovici z nich.
Značka sa totiź na vstup do sveta LCV pripravuje aj v predajnej a popredajnej sieti. Je potrebné vyškoliť predajcov, technikov aj zabezpečiť, že sú na úžitkové vozidlá technicky pripravené dané servisy.
Kia PV5 | |||||
Variant | Osobný (sedadlá 2-3-0) | Cargo (Dlhá verzia) | |||
Dĺžka | 4,695 mm | 4,695 mm | |||
Šírka | 1,895 mm | 1,895 mm | |||
Výška *európska špecifickácia | 1,923 mm s anténou / 1,899 mm bez antény | 1,923 mm s anténou / 1,899 mm bez antény | |||
Rázvor | 2,995 mm | 2,995 mm | |||
Batérie | 71.2 kWh | 51.5 kWh | 71.2 kWh | 51.5 kWh | 43.3 kWh |
Výkon/krútiaci moment | Max. 120 kW / 250 Nm | Max. 120 kW / 250 Nm | |||
Rýchlonabíjanie (10-80%) | 30 min | ||||
Dojazd (európska norma) | Max. 400 km |