Európska federácia pre dopravu a životné prostredie (Transport & Environment) zverejnila novú štúdiu, podľa ktorej napriek prijatiu prelomového zákona Európskej únie o ekologickej lodnej doprave, zostane námorná doprava v Európe závislá od fosílnych palív aj po roku 2050.
Federácia sa detailne pozrela na balíček opatrení zameraných na ekologickú námornú dopravu, ktorý má názov FuelEU Maritime. Detailný pohľad ale ukazuje, že námorná doprava v Európe bude v každom desaťročí až do roku 2050 zaostávať za tým, kde by mala byť, ak sa chce dekarbonizovať. Navyše, tento stav bude pokračovať aj po roku 2050 a toto odvetvie takmer určite prekročí cieľ udržať globálne otepľovanie pod 1,5 stupňa.
Odvážny plán, ktorý asi nevyjde
V apríli tohto roka schválila EÚ doteraz najambicióznejší zákon o ekologickej lodnej doprave na svete. Okrem iného stanovuje pre tento sektor povinný cieľ využívať 2 % ekologických e-palív do roku 2034. Analýza Transport & Environment však ukazuje, že ani toto nie je dostatočne ambiciózne a do roku 2040 budú fosílne palivá naďalej pokrývať tri štvrtiny energetických potrieb európskej lodnej dopravy.
Bude námorná doprava v Európe ekologická?
Podľa súčasného zákona budú do roku 2035 6 % lodnej dopravy poháňať zelené e-palivá a do roku 2040 tento podiel vzrastie na 24 %. Aby sa zabezpečila včasná dekarbonizácia sektora, podiel ekologických e-palív bude musieť byť v roku 2035 a 2040 aspoň 18 % resp. 85 %, spolu so silnými opatreniami v oblasti energetickej účinnosti.
„Minulý rok EÚ urobila veľký krok v boji proti emisiám uhlíka pochádzajúcim z lodí tňym, že zaviedla prvý mandát na ekologické palivá pre lodnú dopravu na svete. Uprostred klimatickej krízy však to, čo vyžaduje od lodných spoločností, nestačí. Neschopnosť EÚ dostať lodnú dopravu na nulu do roku 2050 ohrozuje celú Zelenú dohodu bloku. Európski politici musia ísť odvážnejšie a zrevidovať ciele hneď po budúcoročných voľbách do Európskeho parlamentu,“ myslí si analytik lodnej dopravy v T&E Alex Springer.