Už takmer 100 rokov sú na trhu úžitkové vozidlá Citroën. Zvlášt silnú stopu má francúzska značka v segmente dodávok, s ikonickými modelmi ako TUB, pionierom moderných úžitkových vozidiel Typom H, dobre hodnoteným C25 alebo Jumperom, ktorý oslavuje 30. výročie.
Jumper sa stal na trhu veľmi populárnym úžitkovým modelom, preto sme sa rozhodli jeho cestu zmapovať a pozrieť sa, ako sa dostal medzi európsku dodávkarskú elitu.
1994: Citroën Jumper prichádza
Pri uvedení v januári 1994 prekvapil Jumper dizajnom, komfortom, ergonómiou a podľa francúzskej značky aj potešením z jazdy, ktoré vychádzalo z osobnými vozidiel. Úžitkáče sa mali stať rovnako pohodlnými na šoférovanie, ako osobné autá. Citroën venoval osobitnú pozornosť interiéru s ergonómiou podobnou sedanu, zlepšenou zvukovou izoláciou a inovatívnymi funkciami pre dodávku, ako sú elektrické okná či klimatizácia.
Nový Jumper nezabudol riešiť základné potreby všetkých profesionálov, so širokým rozsahom motorov (benzín a nafta, vrátane nového 2,5-litrového diesela a turbodiesela s tromi ventilmi na valec, vhodného pre ťažké náklady) a konfigurácií karosérie, výsledkom čoho bolo celkovo jeho 58 rôznych verzií.
2002: Nové motory aj funkcie
Na začiatku roku 2000 dostal Citroën Jumper nový dizajn a najmä dva nové motory: turbodieselový motor 2.2 HDi s priamym vstrekovaním a benzínový/LPG motor 2.0i. Inováciami prešli aj jeho funkcie, ako prvý v svojom segmente ponúkol sedadlo vodiča s variabilným tlmením, kameru alebo zadné senzory.
2006: Úplne nový Jumper pre nové úlohy
Na základe úspechu prvej generácie priniesol Citroën úplne nový model, ktorý ešte presnejšie spĺňal potreby profesionálov. Dizajn kombinoval modernosť a praktickosť, vrátane integrovaných stupienkov v nárazníku pre ľahšie čistenie čelného skla. Rozsah užitočných objemov sa rozšíril a dosahoval až 17 m³ v porovnaní s predchádzajúcimi 14 m³. Nový Jumper bol jedným z mála modelov s pohonom predných kolies vo svojom segmente, ktorý umožňoval celkovú užitočnú hmotnosť presahujúcu 3,5 tony. Rozsah dieselových motorov HDi sa rozšíril o tri úrovne výkonu: 100, 120 a 157 k.
2014: Pokročilí jazdní asistenti
V polovici roku 2010 prišla ďalšia veľká modernizácia: LED denné svietenie, dotyková obrazovka s integrovaným navigačným systémom, Connecting Box s Bluetooth hands-free a USB, výstraha pred opustením jazdného pruhu a systém Stop & Start na e-HDi motoroch, ktorý sľuboval úsporu 0,5 litra/100 km v meste.
2024: Citroën Jumper a ë-Jumper v novej ére
Citroën nedávno uviedol na trh nový Jumper a nový ë-Jumper. Pre zvýšenie komfortu jazdy je po prvýkrát k dispozícii v Jumperi automatická prevodovka, s dvomi z troch nových motorov BlueHDi (140 a 180 k, motor 120 k je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou).
Pre profesionálov zameraných na udržateľnú mobilitu a zníženie každodenných nákladov ponúka nový ë-Jumper úplne 100% elektrický pohon. Výkon dosahuje 200 kW resp. 270 k a dojazd 420 km. Nový ë-Jumper je podľa údajov značky možné nabiť z 0 na 80 % kapacity za 55 minút na rýchlonabíjačke s výkonom 150 kW. Neskôr bude Jumper k dispozícii aj s novým pohonom s technológiou vodíkových palivových článkov. Dojazd má dosiahnuť takmer 500 km.
Významný posun nastal aj v oblasti konektivity. Stredné verzie obsahujú 5-palcovú obrazovku zobrazujúcu použité médiá (rádio, telefón pripojený cez Bluetooth atď.). Modely vyššej triedy sú vybavené veľkou 10-palcovou dotykovou obrazovkou s integrovanou navigáciou a bezdrôtovým zrkadlením pre Apple CarPlay a Android Auto.
Nový Jumper dostal bezprecedentné vybavenie: elektrickú parkovaciu brzdu, pohodlnejšiu na používanie ako manuálne zariadenie, digitálne spätné zrkadlo zabezpečujúce komfort a bezpečnosť, systém „bezdotykového“ prístupu a štartu atď… Nové jazdné asistenty sa tiež objavujú, ako je upozornenie na únavu vodiča alebo automatické núdzové brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov.
S týmito novými aktívami a výraznejším dizajnom ako kedykoľvek predtým s novou identitou značky Citroën má Jumper všetky predpoklady na to, aby inauguroval štvrtú dekádu úspechu v segmente dodávok.