Česká vláda zorganizovala stretnutie krajín, ktoré by mohli spoločne bojovať proti novým emisným štandardom pre osobné vozidlá. Ako napísal český denník Hospodářské noviny, podľa českej vlády sú tieto štandardy nepochopiteľne prísne a znamenajú riziko pre európsky automobilový priemysel.
Česká republika pozvala na rokovanie do Bruselu 10 krajín, ktoré v tejto otázke uvažujú rovnako, vrátane Francúzska, Nemecka, Slovenska, Poľska a Talianska. Podľa správy zo stretnutia, ktorú mali k dispozícii Hospodářské noviny, sa krajiny zhodli, že návrh Európskej komisie zachádza príliš ďaleko, napríklad preto, že obsahuje nerealistické termíny pre uvedenie nových emisných štandardov. Návrh totiž počíta s prísnejšími štandardami od 1. júla 2025.
Zúčastnené krajiny sa tiež obávajú nákladov spojených s novými emisnými normami. Podľa nich by výrazne predražili najmä malé autá. Ak bude súčasný návrh normy Euro 7 schválený, vozidlá budú musieť spĺňať novú normu dlhšie. Osobné vozidlá a dodávky by emisnými kontorlami prechádzali počas prvých 10 rokov od prvej registrácie, po 200 000 km od prvej registrácie by takisto bola vyžadovaná kontrola bŕzd a pneumatík.
„Niektoré krajiny sú ostražité. Považujú návrh Euro 7 za opodstatnený v zavádzaní kontrol bŕzd a pneumatík a preto ho nechcú odmietnuť ako celok,“ píše sa podľa českého denníka v správe zo stretnutia. Krajiny sa ale podľa nej chcú vyhnúť extrémnym postojom. Kým česká republika preferuje, ak by návrh prísenjších emisných noriem neexistoval vôbec, mnohé krajiny podporujú potrebu ďalej znižovať emisie produkované odvetvím dopravy.
Podľa našich susedov však výrobcovia automobilov potrebujú čas, aby sa adaptovali. „Prísne emisné štandardy sú dôležité, sme ale znepokojení, aby sa na výrobcov automobilov netlačilo až príliš. Zvlášť, keď teraz musia masívne investovať do vývoja elektrických vozidiel,“ povedal pre Hospodářské noviny predstaviteľ krajiny EÚ, ktorý sa stretnutia zúčastnil.