Jeden z najväčších svetových výrobcov elektrických vozidiel, čínska spoločnosť BYD, otvorí svoju prvú európsku továreň na výrobu elektrických vozidiel (EV) v Maďarsku. Tesne pred koncom roka to uviedol maďarský minister zahraničných vecí a potvrdila to už aj samotná automobilka.
BYD postaví závod blízko juhomaďarského mesta Szeged a očakáva sa, že tu vzniknú tisícky pracovných miest pre celý región, uviedol vo svojom vyhlásení na sociálnej sieti Facebook maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó.
Najväčšia investícia v histórii Maďarska
Podľa ministra bude projekt „jednou z najväčších investícií v hospodárskej histórii Maďarska,“ a vláda na jeho výstavby čínskej automobilke poskytne finančné stimuly. Konkrétne podrobnosti budú zverejnené neskôr. Výstavba závodu „ďalej posilní pozíciu maďarského hospodárstva, základy dlhodobého hospodárskeho rastu a zároveň posilní pozíciu Maďarska v globálnom prechode na elektrické automobily,“ povedal Szijjártó. Maďarsko sa v posledných rokoch usilovalo o to, aby sa stalo globálnym centrom pre výrobu lítium-iónových batérií. Krjina si v dobre prechodu na alternatívne pohony uvedomuje dôležitosť takýchto investičných príležitostí.
Osvedčený región
Juhokórejský Samsung alebo čínska spoločnosť CATL spolu s ďalšími firmami už v Maďarsku pôsobia. Postavili závody po celej krajine, čo vyvolalo reakcie niektorých miestnych obyvateľov a environmentálnych skupín, ktoré sa obávajú dôsledkov pre životné prostredie.
Továreň CATL s kapacitou 100 GWh v Debrecíne, ktorá by mala vytvoriť približne 9 000 pracovných miest, je zatiaľ najväčšia továreň na výrobu EV batérií v Maďarsku. Maďarská vláda sa snaží poskytnúť zahraničným výrobcom automobilov optimálne podmienky, pričom nesúťaží iba o nových hráčov. V krajine už pôsobia nemecké automobilky Audi, BMW a Mercedes-Benz, ktoré by tu tiež mohli vyrábať aj svoje elektrické vozidlá.
Globálny konkurent Tesly
BYD, ktorá je najväčším globálnym rivalom spoločnosti Tesla vo výrobe EV, už má v severozápadnom maďarskom meste Komárom továreň na výrobu elektrických autobusov. Avšak, plánovaná továreň v Szegede by bola pre Číňanov prvým hlavným závodom na výrobu elektrických vozidiel v Európe.
Primátor mesta Szeged László Botka povedal, že geografická poloha a logistický rozvoj mesta mu pomohli stať sa víťazným kandidátom na umiestnenie továrne. Dodal, že príprava 300-hektárovej plochy pre budúcu továreň už začala.
Výhodná poloha
Szeged sa nachádza v blízkosti hraníc Maďarska so Srbskom a železničného koridoru, ktorý maďarská vláda rozvíja v spolupráci s Pekingom. Minister Szijjártó uviedol, že rozhodnutie spoločnosti BYD postaviť svoj závod v Maďarsku, prišlo po 224 kolách rokovaní medzi spoločnosťou a maďarskou vládou. „Táto investícia podčiarkuje skutočnosť, že Maďarsko je lídrom v technologickej revolúcii,“ povedal Szijjártó.