S príchodom tropického leta do našich končín by sme mohli ísť trochu ochladiť a pripomenúť si spoločne jeden skvost v preprave turistov.
Nádherné scenérie Islandu, k tomu zaujímavý model „autobusu“ Tatra Phoenix 8×8, ktorý brázdi tamojšie ľadovce. Tatra má vo svete automobilového priemyslu dodnes svoje významné miesto, aj vďaka účasti na Rallye Paríž-Dakar a fenomenálnym výsledkom pretekárskych posádok Karla Lopraisa.
Tatra má schopnosti do najťažších oblastí
Nákladné automobily značky Tatra sú už generácie povestné svojimi schopnosťami poradiť si aj s najnáročnejším terénom. Koncepcia podvozku s centrálnou nosnou rúrou a polovýkyvnými ramenami je dodnes vyhľadávanou voľbou, vďaka jej priechodnosti po nespevnených cestách a v neposlednom rade aj odolnosti v najnáročnejšom teréne.
Nepochybne aj kvôli tomuto faktoru si vybrali na Islande unikátny špeciál vyrobený na prepravu osôb v neľahkých podmienkach tamojšej krajiny. Pre spoločnosť Sleipnir Tours bol vyrobený „TATRABUS“, ktorý umožňuje exkurzie s turistami po druhom najväčšom ľadovci Islandu – Langjökull.
Špecialista na špeciály
Islandský konštruktér a mechanik Ástvaldur Óskarsson, ktorý stojí za stavbou tohto krásavca, asi nepozná pojem „toto sa nedá“. Už pred časom totiž využil ako základ vyradené 15 metrov dlhé hasičské vozidlo Volvo FMX s výkonným 633 kW motorom Caterpillar. Vytvoril z neho vozidlo na prepravu osôb, ktoré brázdi s turistami ľadovce ostrova dodnes.
Tento krát si vzal na paškál model Tatry Phoenix so štvornápravovým podvozkom s pohonom 8×8. O pohon sa stará vznetový, kvapalinou chladený radový šesťvalec Paccar MX-13 o objeme 13 litrov a maximálnym výkonom 390 kW.
Prenos hnacej sily na nápravy je nakonfigurovaný s automatickou prevodovkou Allison 4700, ktorá je viac známa z použitia v ťažkých vojenských špeciáloch. U nás sa s ňou môžeme bežne stretnúť u hasičských cisternových vozidiel patriacich pod rezort ministerstva vnútra. Mimochodom, pneumatiky Tatrabusu sú 170 centimetrov vysoké a 85 centimetrov širové.