Na Dakare a v sérii svetových rallye majstrovstiev (W2RC) sa v roku 2025 predstaví vozidlo vyvinuté značkou Dacia. Včera značka predstavila unikátny prototyp vozidla Sandrider, inšpirovaný futuristickým konceptom Manifesto, ktorý ukázala v roku 2022. Závodné špeciály Dacia Sandriders budú vyvinuté špeciálne pre extrémne podmienky rallye.
Konštrukcia a vývoj závodných špeciálov Dacia Sandriders sa opierajú o bohaté závodné skúsenosti Renault Group a spoluprácu s Prodrive, renomovanou britskou firmou v oblasti motoršportu. Už od začiatku vývoja sa na konštrukcii vozidla svojimi skúsenosťami a poznatkami podieľaju aj rallye jazdci a ich spolujazdci.
Čistý, funkčný dizajn
Dizajnéri sa zamerali na zachovanie iba tých panelov karossérie, ktoré plnia funkčné úlohy. Celé auto, vrátane dizajnu, je orientované na posádku a jej potreby. Krátka, šikmá kapota má zlepšiť výhľad spoza volantu, v hornej časti palubnej dosky sú použité antireflexné materiály z leteckého priemyslu a samotná prístrojová doska je modulárna, aby si ju každá posádka (spolu budú tri) mohla prispôsobiť presne podľa seba.
Dakar je najťažšou rallye sveta, preto muselo byť celé vozidlo zosilnené – spodná časť, nárazníky, karbónová karoséria, dvojramenné zavesenie kolies aj prevodovka 4×4, ktorá bola navyše prispôsobená pre extrémne podmienky. Unikátna je aj elektronická infraštruktúra, aby spoľahlivo pracovala aj v najťažších podmienkach.
Sedadlá sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Jednoduchšia je manipulácia s náhradnými kolesami, posádka má rýchly prístup k palubnému náradiu bez toho, aby musela manipulovať so škatuľou.
Zaujímavosťou je, že sa upevňovacie matice dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii, aby sa posádke pri výmene kolesa nestratili v piesku. Sandrider bude mať obutú najnovšiu generáciu pneumatík BF Goodrich, s optimálnou priľnavosťou na všetkých typoch terénu a odolnosť voči nárazom a prepichnutiu.
Dacia Sandriders ekologickí aj na Dakare
Rallye Dakar aj ďalšie motoristické súťaže v súčasnosti reagujú na potrebu dekarbonizácie a snažia sa byť ekologickejšie. V súlade s tym Dacia vytvorila projekt Dacia Sandriders tak, aby mal minimálnu váhu. Jeho hmotnosť je oproti porovnateľným prototypom nižšia o 15 kg. Použil sa totiž rúrkový podvozok a ako sme spomenuli vyššie, zostali iba najpotrebnejšie panely karosérie a ľahký a kopmaktný je aj motor. Pre lepšiu optimalizáciu trakcie a dynamického správania vozidla majú špeciály Dacia Sandriders vyššie rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla.
V porovnaní s konkurenciou inžinieri dosiahli tiež o 10 % nižší odpor vzduchu a o 40 % nižší vztlak. Zvlášť sa venovali aj prívodom vzduchu, ktoré sa používajú na chladenie motora. Extrémne dôležité je na Dakare riadenie tepla, preto pre obmedzenie nárastu teploty v kabíne použili vývojári infračervené pigmenty proti žiareniu, zabudované priamo do karbónu vozidla.
Všetky tri špeciály Dacia Sandriders budú mať motor schopný fungovať na syntetické palivo, ktoré bude dodávať spoločnosť Aramco. Ide o nízkouhlíkové palivo, ktoré chce Dacia počas Dakaru otestovať a nie je vylúčené, že tieto poznatky využije aj pre svoje komerčné účely.
Prvý test Dacia Sandriders príde v októbri
Nové pretekárske špeciály Dacie sa vyvíjajú úplne od začiatku, preto budú potreovať sériu ťažkých testov, aby sa vyladili všetky detaily. Dacia Sandriders odštartuje dlhú sériu vývojových testov v rôznych krajinách v októbri na Rallye du Maroc 2024, ktorá patrí do seriálu majstrovstiev sveta v rallye (W2RC). Na prvom Dakare sa Dacia Sandriders predstavia v roku 2025.
Značka má tie najvyššie ambície, o čom svedčí aj skladba posádok. Pilotom prvej z nich je francúzsky legendárny jazdec rallye Sébastien Loeb, ktorý vyhral v rokoch 2004 až 2012 deväťkrát za sebou majstrovstvá sveta v rallye. Je najúspešnejším jazdcom motoristického športu a často sa považuje za najlepšieho jazdca rallye všetkých čias. Na Dakare sa Loeb zúčastňuje od roku 2016, jeho partnerom bude spolujazdec Fabian Lurquin.
Rally jazdkyňa Cristina Gutierrez Herrero je jednou z popredných osobností vo svete terénnych rally. Má 32 rokov a v rokoch 2017 až 2024 sa zúčastnila už ôsmich rallye Dakar. Cristina v roku 2021 vyhrala kategóriu T3 svetového pohára v rallye. Cristine bude spolujazdcom Pablo Moreno Huete.
Napokon, Nasser Al-Attiyah je päťnásobným víťazom Svetového pohára v cross-country rallye a dvojnásobným víťazom majstrovstiev sveta v rallye. Je legendou Dakaru, vyhral ho už päťkrát.
Fakty o Dacia Sandriders
- Kategória FIA: Ultimate T1+
- Podvozok: rúrkový
- Karoséria: z uhlíkových vlákien
- Motor: 3-litrový V6, dvojité turbo, priame vstrekovanie
- Maximálny výkon: 265 kW/360 k pri 5 000 ot/min
- Maximálny krútiaci moment: 539 Nm pri 4 250 ot/min
- Prevodovka: 4X4
- Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
- Odpruženie vpredu/vzadu: lichobežníková náprava
- Zdvihy odpruženia: 350 mm
- Kolesá: 17-palcové hliníkové kolesá
- Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palcov
- Dĺžka x šírka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
- Rozchod kolies: 3 000 mm
- Predný/zadný previs: 590/550 m