5.4 C
Bratislava
pondelok, 3 februára, 2025

Volkswagen montuje pohon všetkých kolies do úžitkových modelov už 40 rokov

Advertisement

Volkswagen Úžitkové vozidlá oslavuje tento rok 40 rokov pohonu všetkých kolies vo svojich modeloch. Motto „Tam, kam ideme, cesty nepotrebujeme,“ to celkom vystihuje.

Modely T3 a T4 syncro aj ich neskorší nástupcovia T5 a T6 s pohonom 4MOTION významne prispeli k tomu, že sa dodávky od značky Volkswagen stali ikonami medzi cestovateľmi, remeselníkmi a kempermi, ktorí často jazdia po nespevnených cestách.

Pohon všetkých kolies syncro v modeli Transporter z roku 1985 mal viskóznu spojku
Pohon všetkých kolies syncro v modeli Transporter z roku 1985 mal viskóznu spojku (Foto: VW CV)

Na Saharu s Volkswagen T2

Prvý T3 syncro sa začal sériovo vyrábať v roku 1985. Avšak príbeh dobrodružstiev s pohonom všetkých kolies a dodávkami VW sa začal omnoho skôr – už v 70. rokoch. Pri jeho zrode stál vedúci vývoja produktového radu Transporter Gustav Mayer (1925–2014). Bol vášnivým cestovateľom a neustále hľadal nové výzvy, ktoré ho opakovane priviedli do Sahary za volantom modelu T2.

Testovacie vozidlo pre vývoj všetkých kolies v modeli T2 zo 70. rokov
Testovacie vozidlo pre vývoj všetkých kolies v modeli T2 zo 70. rokov (Foto: VW CV)

T2 však mal v tom čase iba pohon zadných kolies. Po nespočetných prípadoch, keď musel vykopávať svoju dodávku z piesku v severnej Afrike, si Gustav Mayer povedal dosť – a so svojím tímom jednoducho postavil T2 s pohonom všetkých kolies. Testy prvého prototypu prebehli úspešne, vrátane niekoľkých skúšok v dunách Sahary.

V roku 1978 bolo postavených päť testovacích vozidiel T2 s voliteľným pohonom predných kolies. Keďže model T2, uvedený na trh v roku 1967, sa už blížil ku koncu svojho životného cyklu, prvým sériovým modelom VW s pohonom všetkých kolies sa stal T3.

Debut Volkswagen T3 syncro v roku 1985

Model T3 bol od začiatku určený nielen ako úžitkové vozidlo, ale aj ako vozidlo pre dobrodružné cestovanie. Žiadne iné vozidlo v tej dobe neponúkalo takú priestrannosť. Podvozok T3, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 1979 s pohonom zadných kolies, už vtedy obsahoval priestor pre hnací hriadeľ a predný diferenciál, čím bol pripravený na pohon všetkých kolies.

Veľmi jedinečný T3 16" s korbou z roku 1986
Veľmi jedinečný T3 16″ s korbou z roku 1986 (Foto: VW CV)

Vývoj do požadovanej úrovne odolnosti a spoľahlivosti však trval istý čas. Očakávanie sa skončilo v roku 1985, keď sa na trh dostali prvé modely Transporter a Caravelle syncro. Volkswagen pri sériovom vývoji a výrobe syncro verzií spolupracoval so spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch, uznávaným špecialistom na pohon všetkých kolies. Finálna montáž modelov T3 syncro prebiehala v závode Steyr-Daimler-Puch v Grazi.

Jeden z pr'vych modelov T3 16” syncro počas testovania
Jeden z prvých modelov T3 16” syncro počas testovania (Foto: VW CV)

Dodávka ako terénne auto

Na rozdiel od testovacích vozidiel T2 nemal T3 syncro voliteľný pohon všetkých kolies, ale permanentný pohon prednej nápravy prostredníctvom hnacieho hriadeľa. O zapojenie prednej nápravy sa starala viskózna spojka, ktorá bola mimoriadne robustná a poskytovala optimálny výkon takmer v každej situácii.

Vystúpené lemy blatníkov sú charakteristickým znakom verzie s 16” kolesami
Vystúpené lemy blatníkov sú charakteristickým znakom verzie s 16” kolesami (Foto: VW CV)

Ďalšou výhodou tejto spojky bolo, že eliminovala potrebu stredového diferenciálu, ktorý by inak kompenzoval rozdiely v rýchlosti medzi prednou a zadnou nápravou. Modely syncro mali aj ochranný kryt podvozka, spevnené pružiny a odolnejšie tlmiče, vďaka čomu bol podvozok vyšší o 60 mm.

Ako príplatkovú výbavu ste si mohli pre T3 syncro mohli objednať uzamykanie diferenciálu
Ako príplatkovú výbavu ste si mohli pre T3 syncro mohli objednať uzamykanie diferenciálu (Foto: VW CV)

Prevodovka 4+G obsahovala štyri bežné prevodové stupne a veľmi krátky terénny prevod pre jazdu v náročnom teréne. Na želanie boli k dispozícii uzávierky diferenciálov na prednej aj zadnej náprave a terénny balík, ktorý zahŕňal zosilnené hnacie hriadele, tlmič vibrácií a rôzne spevnenia karosérie. So svetlou výškou 215 mm, nájazdovým uhlom 22° a prechodovým uhlom 24° dosiahol VW Transporter úroveň terénneho vozidla – ale s oveľa väčším priestorom a komfortom.

Príchod VW T4 syncro v roku 1993

Model T4 Multivan syncro z roku 1999 je rekordérom, s ktorým tím Volkswagen Úžitkové vozidlá prekonal legendárnu Panamerickú diaľnicu z Aljašky do Ohňovej zeme na štyroch kolesách rýchlejšie, ako ktokoľvek iný. Keď Volkswagen v roku 1990 predstavil model T4, išlo o revolučnú zmenu: nové usporiadanie pohonu, vodou chladené štvor a päťvalcové motory umiestnené vpredu a pohon predných kolies. T4 syncro, uvedený v roku 1993, využíval viskóznu spojku na prenos výkonu na zadné kolesá.

VW T4 valník s dvojkabínou
T4 valník s dvojkabínou (Foto: VW CV)

4MOTION prichádza v roku 2004

V roku 2003 bol predstavený T5 s novým systémom pohonu všetkých kolies 4MOTION. Ten využíval viaclamelovú spojku v olejovom kúpeli, pričom tlak bol generovaný dvoma čerpadlami. To umožnilo plynulé pripojenie zadnej nápravy len v prípade straty trakcie predných kolies, čím sa šetrilo palivo.

T4 syncro počas svojej rekordérskej cesty na Tierra del Fuego
T4 syncro počas svojej rekordérskej cesty na Tierra del Fuego (Foto: VW CV)

Siedma generácia modelu Bulli ponúka tri produktové rady: Multivan (vrátane California), elektrický ID. Buzz a nový Transporter s Caravelle. Všetky tieto modely sú dostupné aj s pohonom všetkých kolies: Multivan a California ako hybridy eHybrid 4MOTION, Transporter a Caravelle s TDI 4MOTION a ID. Buzz GTX ako čisto elektrický model.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement