Volkswagen Úžitkové vozidlá oslavuje tento rok 40 rokov pohonu všetkých kolies vo svojich modeloch. Motto „Tam, kam ideme, cesty nepotrebujeme,“ to celkom vystihuje.
Modely T3 a T4 syncro aj ich neskorší nástupcovia T5 a T6 s pohonom 4MOTION významne prispeli k tomu, že sa dodávky od značky Volkswagen stali ikonami medzi cestovateľmi, remeselníkmi a kempermi, ktorí často jazdia po nespevnených cestách.
Na Saharu s Volkswagen T2
Prvý T3 syncro sa začal sériovo vyrábať v roku 1985. Avšak príbeh dobrodružstiev s pohonom všetkých kolies a dodávkami VW sa začal omnoho skôr – už v 70. rokoch. Pri jeho zrode stál vedúci vývoja produktového radu Transporter Gustav Mayer (1925–2014). Bol vášnivým cestovateľom a neustále hľadal nové výzvy, ktoré ho opakovane priviedli do Sahary za volantom modelu T2.
T2 však mal v tom čase iba pohon zadných kolies. Po nespočetných prípadoch, keď musel vykopávať svoju dodávku z piesku v severnej Afrike, si Gustav Mayer povedal dosť – a so svojím tímom jednoducho postavil T2 s pohonom všetkých kolies. Testy prvého prototypu prebehli úspešne, vrátane niekoľkých skúšok v dunách Sahary.
V roku 1978 bolo postavených päť testovacích vozidiel T2 s voliteľným pohonom predných kolies. Keďže model T2, uvedený na trh v roku 1967, sa už blížil ku koncu svojho životného cyklu, prvým sériovým modelom VW s pohonom všetkých kolies sa stal T3.
Debut Volkswagen T3 syncro v roku 1985
Model T3 bol od začiatku určený nielen ako úžitkové vozidlo, ale aj ako vozidlo pre dobrodružné cestovanie. Žiadne iné vozidlo v tej dobe neponúkalo takú priestrannosť. Podvozok T3, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 1979 s pohonom zadných kolies, už vtedy obsahoval priestor pre hnací hriadeľ a predný diferenciál, čím bol pripravený na pohon všetkých kolies.
Vývoj do požadovanej úrovne odolnosti a spoľahlivosti však trval istý čas. Očakávanie sa skončilo v roku 1985, keď sa na trh dostali prvé modely Transporter a Caravelle syncro. Volkswagen pri sériovom vývoji a výrobe syncro verzií spolupracoval so spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch, uznávaným špecialistom na pohon všetkých kolies. Finálna montáž modelov T3 syncro prebiehala v závode Steyr-Daimler-Puch v Grazi.
Dodávka ako terénne auto
Na rozdiel od testovacích vozidiel T2 nemal T3 syncro voliteľný pohon všetkých kolies, ale permanentný pohon prednej nápravy prostredníctvom hnacieho hriadeľa. O zapojenie prednej nápravy sa starala viskózna spojka, ktorá bola mimoriadne robustná a poskytovala optimálny výkon takmer v každej situácii.
Ďalšou výhodou tejto spojky bolo, že eliminovala potrebu stredového diferenciálu, ktorý by inak kompenzoval rozdiely v rýchlosti medzi prednou a zadnou nápravou. Modely syncro mali aj ochranný kryt podvozka, spevnené pružiny a odolnejšie tlmiče, vďaka čomu bol podvozok vyšší o 60 mm.
Prevodovka 4+G obsahovala štyri bežné prevodové stupne a veľmi krátky terénny prevod pre jazdu v náročnom teréne. Na želanie boli k dispozícii uzávierky diferenciálov na prednej aj zadnej náprave a terénny balík, ktorý zahŕňal zosilnené hnacie hriadele, tlmič vibrácií a rôzne spevnenia karosérie. So svetlou výškou 215 mm, nájazdovým uhlom 22° a prechodovým uhlom 24° dosiahol VW Transporter úroveň terénneho vozidla – ale s oveľa väčším priestorom a komfortom.
Príchod VW T4 syncro v roku 1993
Model T4 Multivan syncro z roku 1999 je rekordérom, s ktorým tím Volkswagen Úžitkové vozidlá prekonal legendárnu Panamerickú diaľnicu z Aljašky do Ohňovej zeme na štyroch kolesách rýchlejšie, ako ktokoľvek iný. Keď Volkswagen v roku 1990 predstavil model T4, išlo o revolučnú zmenu: nové usporiadanie pohonu, vodou chladené štvor a päťvalcové motory umiestnené vpredu a pohon predných kolies. T4 syncro, uvedený v roku 1993, využíval viskóznu spojku na prenos výkonu na zadné kolesá.
4MOTION prichádza v roku 2004
V roku 2003 bol predstavený T5 s novým systémom pohonu všetkých kolies 4MOTION. Ten využíval viaclamelovú spojku v olejovom kúpeli, pričom tlak bol generovaný dvoma čerpadlami. To umožnilo plynulé pripojenie zadnej nápravy len v prípade straty trakcie predných kolies, čím sa šetrilo palivo.
Siedma generácia modelu Bulli ponúka tri produktové rady: Multivan (vrátane California), elektrický ID. Buzz a nový Transporter s Caravelle. Všetky tieto modely sú dostupné aj s pohonom všetkých kolies: Multivan a California ako hybridy eHybrid 4MOTION, Transporter a Caravelle s TDI 4MOTION a ID. Buzz GTX ako čisto elektrický model.