Toyota je v Európe známa a úspešná v osobných vozidlách, ponúka však aj úžitkové modely. A ich portfólio teraz doplnila tak, aby bolo kompletné: predstavila model PROACE MAX.
K pickupu Hilux a dodávkam PROACE a PROACE City prichádza PROACE MAX, veľká dodávka, ktorá dá zákazníkom na výber okrem dieselového aj elektrický pohon. Tak ako v prípade PROACE a PROACE City, aj PROACE Max bude vyrábaný v spolupráci so Stellantisom, preto podobnosť s modelmi Ducato, Movano, Boxer či Jumper neprekvapí. Toyota chce ale napriek tomu priniesť viaceré vlastné riešenia.
Toyota PROACE MAX: Európan so zásadami Japonca
Toyota nazrela do segmentu dodávok už v roku 1969 modelom Hiace, potom ale prišla dlhá európska pauza, ktorú značka prerušila v roku 2016. Vtedy na európsky trh uviedla (tiež v spolupráci s dnešným Stellantisom) model PROACE. V roku 2021 prišli elektrické verzie pre nákladnú verziu aj osobnú verziu s prívlastkom City.
Pri spolupráci so Stellantisom je na mieste otázka, v čom je Toyota iná. Jednou z najzásadnejších odlišností oproti európskemu partnerovi aj konkurentom je 5-ročná záruka resp. do 250 000 km. V prípade elektrickej verzie je záruka na batériu 5 rokov resp. 160 000 km.
Pre profesionálov to môže byť zaujímavá ponuka, ku ktorej ešte prirátajme to, že Toyota postupne buduje popri existujúcej sieti servisov aj dedikované centrá pre ľahké úžitkové vozidlá. Momentálne ich má po Európe asi 300, do konca roka 2025 ich má byť 500.
Na druhej strane, od Stellantisu získava Toyota prístup k rozšírenej ponuke karosárskych verzii. Okrem panelovej dodávky PROACE MAX dokáže ponúknuť aj prestavby priamo z výroby (valník, sklápač alebo CrewCab) a podvozky s kabínou, ktoré si zákazník môže dať upraviť u svojho prestavbára.
Funkčný interiér vhodný na prácu
Interiér á la Stellantis je taksito výbornou správou. Je funkčný, všetko dôležité je z pozície vodiča na dosah ruky a použitie materiálov hodnotím ako ideálnu kombináciu odolných, ľahko udržiavateľných materiálov s dizajnom, ktorý pôsobí moderne. Zvlášť vted, keď máte digitálny displej multimediálneho systému.
V závislosti od toho, či si kúpite dieselovú alebo elektrickú verziu sa môže líšiť to, čo všetko v kabíne budete mať už v základe. Elektrické verzie totiž majú 10-palcový dotykový displej infotainmentu už v sériovej výbave, pri dieselových ide o opciu.
Súčasťou balíka je SIM karta, s ktorou máte 3D navigáciu s prístupom na cloud, no je tu aj párovanie smartfónu pre Apple CarPlay a Android Auto. Elektrická verzia má pred vodičom 7-palcový TFT displej, spaľovacia verzia klasické konvenčné budíky.
Užitočné asistenčné systémy
Profesionáli ocenia viaceré systémy, ktoré pomáhajú pri dennom živote za volantom. Ide napríklad o podporu pri bočnom vetre Crosswind Assist, ktorá pomáha stabilizovať vozidlo počas silného vetra. Systém jemne pribrzďuje auto tak, aby neopustilo kvôli vetru svoj jazdný pruh. PROACE MAX má záznamník udalostí, ktorý zaznamenáva stav vozidla a udalostí pred, počas a po nehode alebo incidente.
Adaptívny tempomat ponúka rozšírenie o asistenta jazdy v dopravnej zápche, ktorý nielen centruje vozidlo v strede jazdného pruhu, ale v prípade potreby vie úplne zastaviť a následne sa znovu rozbehnúť na stanovenú rýchlosť.
Jednoduchšie môže byť aj parkovanie, vďaka zadnej kamere a 360-stupňovému systému 14-tich senzorov (16 pri dĺžke L4). Ako príplatková výbava je v ponuke digitálne spätné zrkadlo, ktoré ja osobne preferujem. Počas jazdy nevyrušuje svojim obrazom, prípadne sa dá vypnúť a pri manévrovaní je to veľký pomocník.
Dva rázvory, šesť veľkostí
PROACE MAX sa predáva s dvomi rázvormi – 3 450 resp. 4 035 mm, v troch dĺžkach (5 413 mm, 5 998 mm a 6 363 mm) a troch výškach (2 254 mm, 2 524 mm a 2 764 mm). Rôzne kombinácie týchto možností vám poskytnú od 10 do 17 m3 objemu v nákladovom priestore.
PROACE MAX | L2 (5 413mm) Diesel | L3 (5 998 mm) BEV/diesel | L4 (6 363 mm) BEV/diesel |
H3 (2 764 mm) | ✗ | 15 m3 | 17 m3 |
H2 (2 524 mm) | 11,5 m3 | 13 m3 | 15 m3 |
H1 (2 254 mm) | 10 m3 | ✗ | ✗ |
Celková váha vozidla závisí od toho, či siahnete po dieselovej alebo elektrickej verzii. Pri verzii so spaľovacím motorom je celková hmotnosť od 3 300 do 3 500 kg, elektrické verzie majú buď 3 500 alebo 4 250 kg, pričom na elektrickú verziu vám aj v prípade hmotnosti nad 3,5 tony stačí vodičský preukaz skupiny B.
Elektrický PROACE MAX má podľa verzie max. užitočné zaťaženie 1 500 kg a max. ťažnú kapacitu 2 400 kg. Pri dieseli je max. zaťaženie rovnaké (1 500 kg), ťažná kapacita je maximálne 3 000 kg, v závislosti od verzie výšky a dĺžky.
Tri výkony pre diesel
Základom pre pohon dieselových verzií je 2.2-litrový agregát spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Má max. výkon 88 kW (120 k) a max. krútiaci moment 320 Nm. Silnejšou je verzia s výkonom 103 kW (140 k), ku ktorej môže zákazník mať okrem manuálu aj 8-stupňový automat, podľa verzie je max. krútiaci moment 350 Nm pri manuálnej resp. 380 Nm pri automatickej prevodovke. Najsilnejšia verzia má výkon 132 kW (180 k) a rovnako dáva na výber medzi manuálom alebo automatom.
Jazda s automatom je veľmi komfortná, radí veľmi plynule a jazde dáva adekvátnu dynamiku. Najviac jeho prácu oceníte v meste alebo obci, pri častom rozbiehaní sa a brzdení, spoľahlivo ale pracuje aj na okreskách a diaľnici. Mimochodom, všetky výkonové verzie majú predný náhon a motor spĺňa Emisnú normu Euro 6.4.
Elektrická verzia prejde cez 400 km
Výborne sa jazdí aj s elektrickou verziou, ktorá má oproti dieselovej komfortnejšie pracovné prostredie pre vodiča. S výkonom 200 kW (270 k) a krútiacim momentom 410 Nm zvláda elektrický PROACCE MAX bez problémov aj svižnú jazdu mimo mesta.
Na výber máte tri jazdné režimy, ktoré majú vplyv na maximálny výkon. V Eco vás systém kvôli šetreniu energie obmedzí na 120 kW (163 k), v režime Normal, ktorý je štandardne nastavený po naštarotvaní, je výkon 160 kW (218 k), najsilnejší Power vám dá plných 200 kW (270 k).
Ako fanúšik prispôsobiteľného odporu rekuperácie som sa potešil štyrom stupňom rekuperácie, ktoré sa nastavujú gombíkmi na volante. PROACE MAX ťaží zo systému Stellantisu, ktorý je výborne odstupňovaný od úplneho plachtenia až po silu takmer jednopedálového ovládania.
Li-ion batéria sa na 80 % kapacity podľa údajov značky nabije za necelú hodinu, pretože auto zvlánde nabíjací výkon max. 150 kW, čo už je na dodávku veľmi slušné. AC nabíjanie má výkon 11 kW, v roku 2025 Toyota sľubuje aj 22 kW ACC nabíjačku.
Ambície Toyoty v segmente LCV
Japonská značka si dala na rok 2025 v Európe odvážne plány. Chce patriť k top 6 na trhu, mať trhový podiel 7 % a predať 170 000 kusov úžitkových vozidiel. Takéto plány nie sú mimo realitu, pretože s ponukou úžitkových modelov v každej triede vrátane pickupov dokáže osloviť zákazníkov. Asi. 20 % predaja novýchvozidiel. v roku 2025 by mali tvoriť elektrické úžitkáče.
Značka odhaduje, že zhruba 80 % predaja modelu PROACE MAX budú verzie L3H2, pričom drvivá väčšina zo všetkých predaných vozidiel PROACE MAX (90 %) bude predávaná s doplnkami alebo ako konverzie.