Náklady na prevádzku v sektore cestnej nákladnej dopravy neustále rastú, zvyšujú sa výdavky na mzdy, vybavenie aj služby.
Tieto zistenia priniesla správa Medzinárodnej únie vodičov (IRU). Podľa nej celkové mzdy, vrátane platov, bonusov a prídavkov, v sektore cestnej nákladnej dopravy vzrástli za posledných desať rokov približne o 49 %. Tento výrazný nárast má byť výsledkom zvýšenia počtu zamestnancov v sektore o 27 % a rastu samotných miezd.
V priemere vzrástli mzdy v cestnej nákladnej doprave v EÚ medzi rokmi 2013, kedy ročne doshaovali priemerne 16 940 eur, na 20 130 eur v roku 2021, teda o 18%. Platy sa medzi jednotlivými krajinami EÚ výrazne líšia.
Investície do vybavenia a služieb
Výdavky na majetok, ako sú vozidlá, a služby v sektore nákladnej dopravy vzrástli za posledné desaťročie menej výrazne, o 37 % resp. 49 %. Výdavky nákladných spoločností na majetok, služby a mzdy za posledných desať rokov narástli priemerne o 40%. Na národnej úrovni rástli najrýchlejšie pre prevádzkovateľov cestnej nákladnej dopravy v Belgicku, Dánsku, Luxembursku a Holandsku.
Svoje zohrala aj energetická kríza a rastúce ceny palív. Najmä náklady na naftu takisto rástli, čo ovplyvňuje cestnú dopravu, či už osobnú alebo nákladnú. Výdavky na naftu sa v poslednom desaťročí všeobecne zvyšovali vo všetkých krajinách, s občasnými poklesmi, napríklad počas pandémie. Očakáva sa, že výdavky na naftu budú naďalej rásť, aj v dôsledku vplyvu vojny na Ukrajine na energetický trh.
Hlavné nákladové položky v nákladnej doprave
Spolu tvoria mzdy a platy (približne 35 %), investície do vybavenia (približne 28 %) a energie (približne 24 %) až 87% nákladov spoločností v cestnej nákladnej doprave. Trend rastúcich nákladov na mzdy, vybavenie a energiu kladie zvýšené nároky na prevádzkovateľov cestnej nákladnej dopravy, ktorí sa snažia udržať konkurencieschopnosť a zároveň poskytovať kvalitné služby, konštatuje správa IRU.