12.3 C
Bratislava
štvrtok, 13 marca, 2025

Mercedes uskutočnil zimný test ťahača eActros 600

Mercedes-Benz Trucks opäť vyslal dva takmer sériové prototypy modelu eActros 600 na testovaciu jazdu po severnej Európe, tentokrát však v zimných podmienkach.

Cieľom testovacej trasy „European Testing Tour Winter 2025“ bolo preveriť praktickosť batériovo-elektrického modelu eActros 600, ktorý bol medzičasom ocenený titulom International Truck of the Year 2025 a prešiel do sériovej výroby.

Testovanie prebiehalo na rôznych trasách a v rôznych klimatických zónach severnej Európy s cieľom získať dôležité poznatky o vplyve zimných teplôt a cestných podmienok na spotrebu energie tohto elektrického nákladného vozidla.

eActros 600 na teste v zime
Foto: Daimler Truck

Test eActros 600 v zime

Počas testovacej jazdy prešli vozidlá približne 6 500 kilometrov, pričom viac ako polovica trasy viedla po identických úsekoch ako letná verzia testovacej jazdy v roku 2024. Obe nákladné vozidlá absolvovali trasu s celkovou hmotnosťou 40 ton.

eActros 600 podstúpil zimný test
Foto: Daimler Truck

„Nezaujíma to len nás, ale predovšetkým našich zákazníkov a vodičov – chceme vedieť, ako sa spotreba energie eActros 600 správa pri rôznych zimných prevádzkach. S výsledkami testov sme veľmi spokojní. Ukazujú nám, že eActros 600 môže byť efektívny a komfortný aj v zimných podmienkach európskych ciest,“ hovorí Christof Weber, vedúci globálneho testovania Mercedes-Benz Trucks.

Dva ťahače eActros 600 v zime
Foto: Daimler Truck

16-dňová testovacia trasa sa začala v polovici januára vo Wörthe am Rhein a smerovala cez Nemecko, Dánsko, Švédsko a Fínsko až za severný polárny kruh. Odtiaľ sa vozidlá vrátili späť do Stuttgartu a Wörthu cez Estónsko, Lotyšsko, Litvu, Poľsko, Česko a Rakúsko. Elektrické kamióny prešli cez desať krajín severnej Európy, pričom čelili teplotám od -18 °C do +9 °C. Priemerné denné rýchlosti sa pohybovali od 64 do 77 km/h.

O koľko rastie spotreba eActros 600 v zime?

Aerodynamika a valivý odpor zohrávajú v zimných podmienkach zásadnú úlohu pri spotrebe energie batériovo-elektrických nákladných vozidiel. „Aerodynamika a valivý odpor významne ovplyvňujú spotrebu nákladného vozidla bez ohľadu na typ pohonu. Vyššia hustota vzduchu pri nižších zimných teplotách spôsobuje zvýšený odpor vzduchu, a tým aj vyššiu spotrebu energie. Pneumatiky určené na zimnú prevádzku majú zároveň vyšší valivý odpor, ktorý sa zvyšuje s náročnosťou poveternostných podmienok,“ vysvetľuje Jochen Gottstein, manažér testovania spotreby energie a dojazdu v Daimler Truck.

Mercedes-Benz eActros 600 testovali na severe Európy
Foto: Daimler Truck

Podrobnejšia analýza vybraného úseku trasy, ktorý bol absolvovaný po studenom štarte pri priemernej teplote -2 °C a na pneumatikách triedy B na suchej vozovke, ukázala nárast spotreby približne o 25 % oproti rovnakej trase s pneumatikami triedy A.

Približne 5 % tejto spotreby pripadalo na vykurovanie kabíny na príjemných 21 °C, menej ako 1 % bolo využité na ohrev batérie a ďalšími menej než 1 % prispeli vedľajší spotrebitelia energie. Približne 4 % zvýšenia spotreby bolo spôsobených nižším rekuperačným výkonom v porovnaní s letom, čo bolo primárne dôsledkom vyššieho valivého a aerodynamického odporu. Najväčší podiel na zvýšení spotreby – až 15 % – mala vyššia hustota vzduchu pri nízkych teplotách.

Klimatizácia takú rolu nezohráva

Na obzvlášť náročných trasách so snehom a ľadom pokrytými cestami sa spotreba zvýšila až o 50 % oproti letným podmienkam na pneumatikách triedy A. Najväčší vplyv mal extrémne zvýšený pohybový odpor, pričom významnú úlohu zohrali pneumatiky triedy D navrhnuté pre škandinávske zimné podmienky.

eActros 600 nabíjanie v noci
Foto: Daimler Truck

Napriek tomu vodiči v eActros 600 nemusia šetriť na vykurovaní kabíny. Počas prvých piatich dní testovania prešli inžinieri takmer 3 000 kilometrov, pričom trávili v kamióne celé dni aj noci. „Počas dňa sme udržiavali teplotu v kabíne na 21 °C, v noci na 19 °C, pričom vonkajšie teploty sa pohybovali medzi -7 °C a +4 °C,“ opisuje Werner Kempfle, vývojový inžinier a spoluvedúci projektu eActros 600. Vykurovanie kabíny spôsobilo zníženie dojazdu len o 2 až 5 %, čo znamená, že aj pri batériovo-elektrickom eActros 600 sa vodiči nemusia obávať, že by sa kvôli kúreniu nedostali do cieľa.

Verejná nabíjacia infraštruktúra pre nákladné vozidlá však stále predstavuje výzvu. Rovnako ako v lete, aj v zime boli elektrické kamióny nabíjané výlučne na verejných nabíjacích staniciach. „Aj keď je stále náročné nájsť nabíjacie možnosti špeciálne určené pre nákladné vozidlá, v Škandinávii sme našli niekoľko moderných nabíjacích parkov, kde nebolo potrebné odpájať návesy a kde bola dostatočná kapacita pre nabíjanie počas povinnej prestávky vodiča,“ vysvetľuje Gottstein. „To bol v extrémnych zimných podmienkach veľký komfort. Napriek tomu však musíme priznať, že takéto prípady boli skôr výnimkou a vo väčšine oblastí je stále potrebné rozšíriť nabíjaciu infraštruktúru,“ dodáva.

Nabíjanie ťahača eActros 600 cez HPC
Foto: Daimler Truck

Lepšie nabíjanie vďaka aplikácii

Sledovanie nabíjacieho procesu výrazne zjednodušila nová aplikácia Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0, ktorá bola uvedená na trh pre eActros 600. Táto mobilná aplikácia slúži ako digitálne rozhranie medzi vodičom a vozidlom a umožňuje sledovať stav batérie, úroveň nabitia a prijímať push notifikácie. „Aplikácia sa pri nabíjaní ukázala ako mimoriadne užitočná. Vďaka nej sme nemuseli neustále stáť pri vozidle, ale mohli sme na diaľku kontrolovať proces nabíjania a v prípade výpadku okamžite reagovať,“ pochvaľuje si novú technológiu Kempfle.

Inžinieri napokon hodnotia test ako veľmi úspešný. Hoci aerodynamika, valivý odpor a zimné pneumatiky môžu zvýšiť spotrebu energie, správne plánovanie a optimalizácia jazdných podmienok umožňujú udržať prevádzkovú efektivitu aj v náročnom zimnom prostredí. Výsledky testu poskytujú cenné poznatky pre ďalší vývoj batériovo-elektrických nákladných vozidiel a ich každodenné využitie v praxi.

Aktuálne
Prečítajte si aj