Švédska vláda predstavila memorandum navrhujúce úpravy regulácií pre cestných dopravcov, ktoré zahŕňajú nové pravidlá týkajúce sa doby jazdy a odpočinku, ako aj tachografických pravidiel.
V prípade drobných porušení dostanú dopravné spoločnosti namiesto pokuty varovanie, ak porušenie nie je závažné a spoločnosť má dobrú povesť. Tento krok má pomôcť podnikom lepšie pochopiť a dodržiavať predpisy.
Zmeny v pravidlách zodpovednosti
V dôsledku nedávnych zmien v reguláciách EÚ sa navrhujú úpravy pravidiel zodpovednosti pre vodičov a spoločnosti, najmä pokiaľ ide o dobu odpočinku vodičov príležitostnej osobnej dopravy. Návrh zavádza pokuty za porušenia regulácií EÚ týkajúcich sa tachografov, ktoré boli spáchané v iných štátoch EHP alebo vo Švajčiarsku.
Memorandum navrhuje odstrániť požiadavku vo švédskom zákone, aby vodiči vozidiel vybavených digitálnymi tachografmi mali tachografickú kartu. Táto zmena sa navrhuje preto, že regulácia EÚ o tachografoch už špecifikuje, kedy by sa mala tachografová karta používať, čím sa švédska požiadavka stáva nadbytočnou.
Flexibilnejší systém varovaní
Plánovaný systém varovaní je navrhnutý tak, aby bol flexibilnejší a podporoval spoločnosti, ktoré vo všeobecnosti dodržiavajú predpisy, ale občas sa dopustia chýb. Má nahradiť pokuty v určitých situáciách a poskytnúť podnikom možnosť napraviť drobné problémy skôr, ako čelia finančným sankciám.
Navrhované zmeny by mali nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2025. Memorandum navrhuje, aby sa varovanie, namiesto pokuty, vydávalo, ak je považované za dostatočnú reakciu na porušenie predpisov, vzhľadom na jeho závažnosť a iné okolnosti.
Varovanie by nebolo považované za dostatočné v nasledujúcich prípadoch:
- Ak bola spoločnosť už predtým varovaná alebo pokutovaná za podobný priestupok v posledných štyroch rokoch
- Ak existuje veľký počet porušení predpisov
- Ak sa porušenie zdá byť súčasťou systematického ignorovania pravidiel, pokusu o ich obídenie, alebo výrazného sťaženia inšpekcie
- Ak je porušenie nebezpečné pre bezpečnosť na cestách alebo naznačuje zlé pracovné podmienky pre vodičov
Systém varovaní by sa vzťahoval len na pokuty uložené prepravcovi (dopravnej spoločnosti), nie vodičovi. Pokrýval by porušenia pravidiel doby jazdy a odpočinku a pravidlá tachografov.
Ako by sa varovania vydávali?
Varovanie by vydávala Švédska dopravná agentúra počas inšpekcií doprvných spoločností. Ak by sa zistilo porušenie, agentúra by posúdila, či je varovanie dostatočné, alebo či je potrebná pokuta. Aj keď by sa pokuta spočiatku považovala za potrebnú, mohla by byť znížená alebo úplne odpustená na základe konkrétnych okolností.
Navrhovaný systém varovaní by sa nevzťahoval na kontroly tachografov na ceste. Systém varovaní je špeciálne navrhnutý pre inšpekcie spoločností vykonávané Švédskou dopravnou agentúrou. Kontroly priamo na ceste sú typicky vykonávané políciou a zameriavajú sa na dodržiavanie predpisov vodičmi.
Počas kontroly na ceste nemôže polícia vydať varovanie namiesto pokuty zahraničnému dopravcovi. Memorandum vysvetľuje, že ak je zahraničný dopravca počas takejto inšpekcie zistený ako vinník porušujúci predpisy, polícia stále vydá pokutu.
Avšak, keď bude prípad neskôr prehodnotený Švédskou dopravnou agentúrou, agentúra posúdi, či by varovanie bolo vhodnejšie ako pokuta. Ak áno, pokuta bude dopravcovi refundovaná. Tieto navrhované zmeny majú za cieľ modernizovať a zefektívniť regulačný rámec pre cestnú dopravu vo Švédsku, čím podporia bezpečnosť na cestách a efektívnosť dopravy.