Švédsky výrobca nákladných vozidiel Volvo Trucks podpísal zmluvu o zámere predať 1 000 elektrických nákladných vozidiel spoločnosti Holcim. Autá majú byť dodané postupne do roku 2030. Pre Volvo Trucks ide o doteraz najväčšiu komerčnú objednávku elektrických nákladných vozidiel. Prvých 130 vozidiel má byť dodaných v rokoch 2023 a 2024.
Holcim je globálnym výrobcom stavebných materiálov s hlavným sídlom vo Švajčiarsku. Spolu so svojimi kontraktormi švajčiarska spoločnosť súhlasila s nasadením 1 000 elektrických nákladných vozidiel Volvo Trucks vo svojej sieti naprieč celou Európou. Stať sa tak má do roku 2030. Zo spomínanej prvej dodávky 130 vozidiel poputjú elektrické nákladné autá do Francúzska, Nemecka, Švajčiarska a Spojeného kráľovstva. Prvé z nich majú byť dodané vo 4. štvrťroku 2023 a počas roka 2024.
Výsledok dlhoročnej spolupráce
Dohoda Holcimu a Volvo Trucks je výsledkom širšej spolupráce Holcimu s Volvo Group, koncernom, do ktorého značka Volvo Trucks patrí. Podľa prezidenta a výkonného riaditeľa Volvo Group Martina Lundstedta sú dlhodobá spolupráca a silný záväzok uskutočniť skutočné zmeny základom pre veľké reálne úspory emisií CO2. Preto je Lundstedt podľa svojich slov hrdý na partnertsvo, ktoré spoločne Volvo Group a Holcim vybudovali.
O potrebe úzkej spolupráce naprieč odvetviami v snahe o prechod na nulové čisté emisie, je presvedčený aj výkonný riaditeľ Holcimu Jan Jenisch. „Sme nadšení našim partnertsvom s Volvom, ktoré dekarbonizuje naše logistické aktivity s pomocou elektrických flotíl a pomôže nám dosiahnuť nám náš cieľ, mať 30 % flotily bezemisnej do roku 2030.“
Nahradením tisícky súčasných dieselových vozidiel Volvo FH elektrickými verziami Volvo FH Electric by pri využívaní zelenej elektrickej energii Holcim dokázal ušetriť do 50 000 ton CO2 ročne. Takúto úsporu predpovedá kalkulačka Environmental Footprint Calculator. Tá porovnáva elektrickú súpravu s bežnou súpravou poháňanou dieselom, pri ročnom nájazde 80 000 km a celkovej hmotnosti súpravy 44 ton. Pri porovnávaní sa uvažuje s tým, že dieselový ekvivalent tankuje 7%-ný biodiesel a má priemernú spotrebu 23 l/100 km.
Zameraní na vedecké ciele
Volvo Trucks aj Holcim sa zaviazali k inciatíve Science-based Targets (SBTi), ktorá podporuje ambiciózne opatrenia v oblasti klímy v súkromnom sektore tým, že umožňuje organizáciám stanoviť vedecky podložené ciele pre zníženie emisií. Ciele sa považujú za „vedecky podložené“ vtedy, ak sú v súlade so stanoviskom najnovšej vedy o klíme. Najnovšou vedou sa myslia zistenia o tom, čo je potrebné pre splnenie cieľov Parížskej dohody, teda obmedzenie globálneho otepľovania na 1,5 °C v porovnaní s predošlými úrovňami. Obe spoločnosti sú takisto zakladajúcimi členmi koalície First Movers Coalition, ktorá využíva kúpnu silu svojich členov na vytvorenie prvotných trhov pre inovatívne čisté technológie v ôsmich odvetviach, ktoré je ťažké limitovať.