Volvo Trucks chce od budúceho roka zvýšiť využívanie ocele s nízkymi emisiami CO2 vo svojich nákladných vozidlách.
Za nízkoemisnú oceľ sa považuje taká, pri ktorej pri ktorej dochádza k zníženiu emisií CO2 o 80 % alebo viac počas celého výrobného procesu, od ťažby surovín až po finálny výrobok. Takáto oceľ sa vyrába z recyklovaného materiálu a s použitím energie získanej bez fosílnych palív.
Viac nízkoemisnej ocele od 2025
Volvo bolo prvým výrobcom nákladných vozidiel na svete, ktorý v roku 2022 predstavil tento typ ocele vo svojich elektrických nákladných vozidlách. Teraz Švédi rozširujú použitie nízkoemisnej ocele na všetky hnacie sústavy.
Nová oceľ je vyrobená švédskou oceliarskou spoločnosťou SSAB a nazýva sa SSAB Zero. Je vyrobená z recyklovaného materiálu a produkovaná pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov a bioplynu. Týmto sa jej emisná stopa redukuje približne o 80 % v porovnaní s výrobou tradičnej ocele, využívajúcej fosílne palivá.
Tisícky vozidiel
Budúci rok sa z tejto ocele vyrobí približne 12 000 rámových vozidiel pre vozidlá Volvo FH a FM. Volvo Trucks odhaduje, že to prinesie úsporu 6 600 ton ekvivalentu CO2, za ktorý sa považujú všetky skleníkové plyny. Postupne bude táto oceľ zavádzaná aj do ďalších modelov nákladných vozidiel značky aj do iných častí vozidla. Volvo takisto plánuje nahradiť niektoré materiály vo svojich nákladných vozidlách alternatívami s nižšími emisiami.
„Toto je ďalší krok smerom k našej vízii nulových emisií. Oceľ je jedným z hlavných materiálov v našich nákladných vozidlách. Snažíme sa tiež nahradiť iné materiály, ako sú hliník a plast, alternatívami s nízkymi emisiami. Sme hrdí na to, že sme lídrami v priemysle v oblasti udržateľných materiálov v našich vozidlách,“ hovorí senior viceprezident pre produktový manažmen a kvalitu vo Volvo Trucks Jan Hjelmgren.
Oceľ tvorí polovicu vozidla
Výroba vozidiel predstavuje veľký potenciál na zníženie emisií CO2. Takmer polovica nákladného vozidla pozostáva z ocele (47 % nákladného vozidla Volvo FH na diesel). Pri výrobe dieselového Volvo FH sa vyprodukuje asi 21 ton emisií CO2 (tzv. od zdroja po bránu), z čoho za 44 % emisií CO2 zodpovedá práve oceľ. Volvo Group spolupracuje na výrobe ocele s nízkymi emisiami s viacerými dodávateľmi. Nízkoemisná oceľ bude vo vozidlách kombinovaná s klasickou oceľou.
Volvo Trucks sa zaviazalo k Parížskej dohode a k dosiahnutiu nulových čistých emisií skleníkových plynov v dodávateľskom reťazci najneskôr do roku 2040. „Neustále sa snažíme minimalizovať našu klimatickú stopu. Smerujeme tiež k väčšej cirkularite v našich prevádzkach aj nákladných vozidlách. Mnohé z našich tovární, prepravy a predajcov dnes fungujú na obnoviteľnej energii,“ hovorí Jan Hjelmgren.
Fakty
- Hlavnými materiálmi v nákladnom vozidle Volvo FH na diesel sú oceľ (47 %), liatina (26 %), polyméry (11 %) a hliník (8 %)
- Tie predstavujú približne 44 %, 26 %, 14 % a 8 % emisií CO2 z výroby (od zdroja po bránu) z celkových 21 ton ekvivalentu CO2 pre Volvo FH na diesel