Výrobca nákladných vozidiel Ford Trucks a spoločnosť Ballard Power Systems oznámili podpísanie zmluvy o zámere (LOI) na dodávku systému palivových článkov v rámci vývoja prototypu vozidla poháňaného vodíkovými palivovými článkami. Partnerstvo zahŕňa počiatočnú objednávku na 2 motory s palivovými článkami FCmove™-XD s výkonom 120 kW, ktoré spoločnosť Ballard plánuje dodať značke Ford Trucks v roku 2023. Môžeme sa tešiť na vodíkový ťahač F-MAX?
Ford Trucks plánuje vyvinúť elektrické vozidlo s palivovými článkami (FCEV) na báze modelu F-MAX. Práve do tohto ťahača majú byť integrované motory s palivovými článkami FCmove-XDTM s výkonom 120 kW.
Kedy môžeme očakávať vodíkový ťahač F-MAX?
Ford Trucks plánuje postaviť F-MAX poháňaný palivovými článkami v Turecku a v roku 2025 chce začať predvádzať tento vodíkový model v európskom koridore TEN-T, ako súčasť projektu Európskej únie Horizon Europe ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem). Tento projekt je naplánovaný na obdobie tri a pol roka a okrem značky Ford Trucks sa ho z výrobcov nákladných vozidiel zúčastňujú aj Renault Trucks, Scania a Volvo Trucks.
Podľa LOI po úspešnom dokončení vývojového programu a za predpokladu splnenia ďalších podmienok, ktoré špecifikované neboli, sa môže Ballard stať preferovaným dodávateľom pre sériovú výrobu ťahača F-MAX poháňaného palivovými článkami. Rovanké palivové články od tejto spoločnosti budú mimochodom poháňať aj vodíkový ťahač Quantron QHM FCEV.
V projekte ZEFES sú zúčastnení štyria výrobcovia nákladných vozidiel, dvaja výrobcovia prívesov, dodávatelia, logistickí operátori a výskumní partneri, ktorí spoločne pracujú na tom, aby urýchlili zavedenie bezemisných nákaldných vozidiel do diaľkovej ťažkej nákladnej dopravy. Zameriavajú sa na zlepšenie efektívnosti, skúmajú možnosti hromadnej výroby a využitie nových technológií v každodennej prevádzke.
Testovať sa bude v TEN-T
V roku 2025 sa očakáva, že deväť rôznych koncepcií vozidiel (štyri FCEV a päť BEV) prejde spolu viac ako 1 milión kilometrov cez koridory EÚ, v reálnej každodennej prevádzke. V rámci projektu sa pre tento účel vyvinie aj riadená a overovaná digitálna platforma. Očakáva sa, že tento projekt bude významným krokom vpred pre prijatie bezemisiných nákladných vozidiel v ekosystéme nákladnej dopravy. Takéto vozidlá majú prepraviť viac ako 40 ton na vzdialenosti do 750 km, priemerný denný nájazd sa očakáva na úrovni 500 km.
„V spoločnosti Ford Trucks investujeme do alternatívnych technológií, ktoré budú definovať budúcnosť automobilového priemyslu. Je to v súlade s našimi cieľmi udržateľnosti. Elektrifikácia, po ktorej nasleduje vodíková technológia, je jednou z našich najvyšších priorít. Naše prvé vozidlo F-MAX s elektrickým pohonom na palivové články, ktoré vyvinieme v rámci projektu ZEFES, bude významným míľnikom. Sme nadšení, že môžeme spolupracovať so spoločnosťou Ballard na tomto dôležitom projekte,“ povedal viceprezident Ford Trucks Emrah Duman.