7.5 C
Bratislava
štvrtok, 17 októbra, 2024
46 300 1 430 18 600

Vodíkový MAN hTGX je blízko k reálnej prevádzke

Výrobca úžitkových vozidiel MAN Truck & Bus bude prvým európskym výrobcom nákladných vozidiel, ktorý uvedie na trh malú sériu vozidiel s vodíkovým spaľovacím motorom.

Plánovaná malá séria približne 200 kusov bude zákazníkom v Nemecku, Holandsku, Nórsku, na Islande a vo vybraných mimoeurópskych krajinách dodaná už v roku 2025. Vozidlo, ktoré ponesie názov MAN hTGX, ponúka alternatívny pohon s nulovými emisiami pre špeciálne aplikácie, napríklad pre prepravu ťažkých nákladov – ako sú stavebné práce, preprava palivových nádrží alebo preprava dreva.

MAN hTGX v horách v Rakúsku
Foto: MAN

Vodíkový MAN hTGX ako alternatíva

Vodíkový MAN hTGX môže byť ekologickou alternatívou k batériovo-elektrickým nákladným vozidlám, pre použitie v oblastiach bez dostatočnej nabíjacej infraštruktúry alebo na trhoch, kde je už k dispozícii dostatok vodíka. MAN odovzdá svoje batériovo-elektrické nákladné vozidlo zákazníkom prvýkrát v roku 2024 a od roku 2025 bude jeho výrobu zvyšovať.

Nádrže na vodíkovom MAN hTGX so sklápačom
Foto: MAN

„Naďalej sa zameriavame na batériovo-elektrické vozidlá, aby sme dekarbonizovali cestnú nákladnú dopravu. Tieto vozidlá majú momentálne jasné výhody oproti iným pohonným konceptom z hľadiska energetickej efektívnosti a prevádzkových a energetických nákladov. Avšak nákladné vozidlá poháňané vodíkovými spaľovacími motormi sú užitočným doplnkom pre špeciálne aplikácie a trhy,“ hovorí Friedrich Baumann, člen predstavenstva MAN Truck & Bus a zodpovedný za predaj a riešenia pre zákazníkov.

MAN hTGX fotka z profilu
Foto: MAN

„Predpokladáme, že prevažnú väčšinu prepravných aplikácií našich zákazníkov budeme môcť najlepšie obslúžiť pomocou batériovo poháňaných nákladných vozidiel. Pre špeciálne aplikácie je vodíkový spaľovací motor alebo v budúcnosti technológia palivových článkov vhodným doplnkom,“ dopĺňa Baumann.

Základom je dieselový motor D38

Vodíkový spaľovací motor H45 je založený na dieselovom motore D38 (16-litrový radový šesťvalec) a je vyrábaný v závode na výrobu motorov a batérií v Norimbergu. Vodíkový pohon je obzvlášť vhodný pre špeciálne prepravné úlohy, ktoré vyžadujú špeciálnu konfiguráciu náprav alebo kde nie je na ráme dostatok miesta pre batériu.

MAN hTGX testovacia jazda
Foto: MAN

MAN hTGX ponúka vysoké užitočné zaťaženie a maximálny dojazd až 600 kilometrov v pôvodne ponúkaných variantoch náprav 6×2 a 6×4. Vodíkový spaľovací motor H45 má výkon 383 kW (520 k) a krútiaci moment 2 500 Nm pri 900-1300 ot./min. Priame vstrekovanie vodíka do motora zabezpečuje rýchly prenos výkonu.

MAN hTGX v Rakúsku
Foto: MAN

S vodíkom stlačeným na 700 barov (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg môže byť vozidlo natankované za menej ako 15 minút. Odhadovaná spotreba je cca 9 kg vodíka na 100 km. S menej ako 1 g CO2/tkm bude MAN hTGX spĺňať kritériá ako „vozidlo s nulovými emisiami“ podľa novej plánovanej európskej CO2 legislatívy. Navyše, má o 90 % nižšiu spotrebu AdBlue oproti dieselu.

Výhody na vybraných trhoch

V závislosti od krajiny budú zákazníci môcť profitovať z príslušných zliav na mýto. V MAN-e plánujú pokračovať vo výskume technológie palivových článkov založenej na batériovej technológii a vodíku. Podľa samotnej značky ale ešte niekoľko rokov potrvá, kým bude táto technológia pripravená na použitie v komerčnej doprave.

Oficiálne fotky vodíkový MAN hTGX
Foto: MAN

Rovnako ako pri e-mobilite, sa MAN nezameriava len na vývoj a výrobu vozidiel ale aj na podporu zákazníkov s komplexnými servisnými a poradenskými ponukami pri prechode z naftových vozidiel na vozidlá s nulovými emisiami.

MAN má s vodíkom svoju históriu

MAN má dlhodobú históriu s vodíkovými pohonmi, spoločnosť ich skúma už desaťročia. MAN Truck & Bus predstavil prvý vodíkom poháňaný autobus na Hannover Messe v roku 1996. Mestský autobus SL 202 bol poháňaný motorom na zemný plyn, ktorý bol upravený pre prevádzku na vodík.

Vodíkový MAN hTGX
Foto: MAN

Po výstave v Hannoveri vozidlo absolvovalo deväťmesačnú testovaciu fázu v Erlangene, počas ktorej najazdilo 13 000 kilometrov a prepravilo 60 000 cestujúcich. Autobus nakoniec dorazil do Mníchova v roku 1997 a tam bol úspešne nasadený do bežnej prevádzky. Následne v roku 1998 nasledovali tri kĺbové autobusy pre Mníchovské letisko, ktoré boli v prevádzke až do roku 2008, a ďalších 14 vodíkom poháňaných autobusov medzi rokmi 2006 a 2009.

Okrem svojich skúseností s úžitkovými vozidlami, MAN teraz vyvíja a testuje vodíkový motor aj pre divíziu MAN Engines, v širokom spektre aplikácií na ceste aj mimo nej, napríklad na vode. Môže byť vhodný pre špeciálne vozidlá, vlaky na neelektrifikovateľných tratiach alebo pre bagre a žeriavy. Zmysel dáva aj použitie v kombinovaných teplárňach a elektrárňach.

ZdrojMAN
Aktuálne
Prečítajte si aj