10.3 C
Bratislava
piatok, 18 októbra, 2024
46 300 1 430 18 600

Vodíkové ťahače Mercedes GenH2 Truck preveria zákazníci

Daimler Trucks chce do roku 2039 ponúkať na všetkých svojich hlavných trhoch (EU30, USA, Japonsko) iba nové vozidlá, ktoré sú počas jazdy CO2-neutrálne.

Technológie pohonu založené na vodíku môžu byť optimálnym riešením pre tento cieľ, najmä pre veľmi flexibilné a obzvlášť náročné aplikácie v oblasti ťažkej a diaľkovej prepravy. Daimler Trucks skúma možnosti vodíka ako bezemisného paliva a po dôkladnej testovacej fáze na testovacej dráhe a verejných cestách sa nákladné jeho vozidlá Mercedes-Benz GenH2 Truck dostali do pokročilého štádia vývoja. Nasadili ich v prvých zákazníckych flotilách.

GenH2 Truck plachtový náves
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Skúška u piatich zákazníkov

Zákaznícke testovanie sa slávnostne odštartovalo v Testovacom a vývojovom centre Daimler Truck vo Woerth am Rhein. Testovania sa zučastnia spoločnosti Air Products, Amazon, Holcim, INEOS a Wiedmann & Winz. Títo zákazníci majú možnosť získať praktické skúsenosti s diaľkovou prepravou pomocou nákladných vozidiel na palivové články už v ranom štádiu.

GenH2 Truck testovanie u piatich zákazníkov
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Testovacia fáza potrvá približne jeden rok. Cenné skúsenosti získava aj vývojový tím Daimler Truck, ktorí bude zbierať poznatky o reálnych prevádzkových podmienkach nákladných vozidiel poháňaných kvapalným vodíkom, zisťovať špecifické požiadavky zákazníkov a bude ich môcť zohľadniť pri sériovej výrobe.

Vodíkový kamión Mercedes-Benz GenH2 Truck
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Päť nákladných vozidiel GenH2 bude nasadených v rôznych diaľkových aplikáciách na konkrétnych trasách v Nemecku, ako je preprava stavebných materiálov, námorných kontajnerov alebo plynových fliaš. Počas týchto prvých zákazníckych testov zostanú vozidlá pod priamym dohľadom a zodpovednosťou výrobcu. Nákladné vozidlá budú tankovať na vyhradených staniciach pre kvapalný vodík (sLH2) vo Woerth am Rhein (Porýnie-Falcko) a v budúcnosti aj v oblasti Duisburgu (Severné Porýnie-Vestfálsko).

Vodíkový ťahač GenH2 Truck vstupuje do ďalšej fázy testovania
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Zapojiť sa musia aj politici

Predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Truck Martin Daum počas slávnostného zahájenia apeloval aj na to, že sa musí zvýšiť podpora alternatívnych palív zo strany jednotlivých vlád v Európe. „Pokiaľ ide o dekarbonizáciu dopravy, zameriavame sa na batériovo-elektrické a vodíkové pohony. Transformácia môže uspieť len vtedy, ak je zelená energia dostatočne a komplexne dostupná – a na to potrebujeme obe technológie. To tiež vyžaduje zodpovedajúcu infraštruktúru na nabíjanie a tankovanie, ako aj nákladovú paritu s konvenčnými vozidlami. Aj keď sú politici a energetické spoločnosti už aktívne v tomto smere, naliehavo potrebujeme ešte viac impulzov, a to v celej Európe,“ povedal Daum.

GenH2 Truck testovanie u zákazníkov ako Amazon či Holcim
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Prezidentka Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA) dodala, že na ceste ku klimaticky neutrálnej mobilite budúcnosti by mal byť využitý potenciál všetkých dostupných technológií. „Najmä pokiaľ ide o ťažké úžitkové vozidlá, elektromobilitu nemožno výlučne spájať iba s batériovo-elektrickým pohonom. Skôr treba zvážiť aj pohon na palivové články poháňané vodíkom ako súčasť diverzity dostupných technológií.“

GenH2 Truck silo náves
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Dodala, že výrobcovia majú v tomto smere pripravené zodpovedajúce modely vo vývoji a výrobe, a teraz musia byť konečne vytvorené politické rámcové podmienky. „Je potrebné urýchlene vybudovať sieť vodíkových čerpacích staníc a príslušnú infraštruktúru. Je potrebné okamžite konať, či už ide o politikov, Nemecký federálny úrad pre sieťovú infraštruktúru alebo energetický priemysel.“

Rôzne prepravné trasy

Päť nákladných vozidiel s návesom bude počas skúšobného obdobia používať pätica zákazníkov v rôznych diaľkových aplikáciách. Amazon bude používať GenH2 Truck vo svojej logistike v Nemecku, Air Products na prepravu plynových fliaš, Wiedmann & Winz na prepravu námorných kontajnerov, Holcim na logistiku stavebných materiálov a VERVAEKE – logistická spoločnosť INEOS na prepravu PVC a vinylu.

GenH2 Truck s návesom od Amazon
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Výkon nákladného vozidla GenH2 je porovnateľný s konvenčnými diaľkovými nákladnými vozidlami. Vývojoví inžinieri spoločnosti Daimler Truck založili GenH2 Truck na charakteristikách konvenčného diaľkového nákladného vozidla Mercedes-Benz Actros, pokiaľ ide o užitočné zaťaženie, dojazd a výkon.

Nákladné vozidlá Mercedes-Benz GenH2, ktoré sú použité v týchto zákazníckych testoch, ponúkajú užitočné zaťaženie približne 25 ton pri celkovej hmotnosti súpravy (GCW) 40 ton. Dve špeciálne kvapalné vodíkové nádrže a výkonný systém palivových článkov od spoločnosti cellcentric, spoločného podniku Daimler Truck a Volvo Group, umožňujú vysoké užitočné zaťaženie a dlhý dojazd. Predstavujú jadro GenH2 Truck.

GenH2 Truck grafika
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Technické parametre GenH2 Truck

Palivový článkový systém GenH2 Truck poskytuje výkon 300 kW (2 x 150 kW) a batéria dočasne poskytuje dodatočných 400 kW. S kapacitou úložiska 70 kWh je kapacita batérie relatívne nízka, pretože nie je určená na pokrytie energetických potrieb, ale hlavne na poskytovanie situačnej podpory výkonu pre palivový článok, napríklad pri špičkových zaťaženiach pri akcelerácii alebo jazde do kopca s plným nákladom.

Súčasne relatívne ľahká batéria umožňuje vyššie užitočné zaťaženie. Nabíja sa brzdnou energiou a prebytočnou energiou palivového článku. Jadro sofistikovanej prevádzkovej stratégie systému palivových článkov a batérií tvorí chladiaci a vykurovací systém, ktorý udržuje všetky komponenty na vhodnej prevádzkovej teplote, čím zabezpečuje maximálnu životnosť. V predsériovej verzii sú dva elektrické motory navrhnuté pre celkový nepretržitý výkon 2 x 230 kW a maximálny výkon 2 x 330 kW. GenH2 Truck tak poskytuje krútiaci moment 2 x 1 577 Nm alebo 2 x 2 071 Nm.

GenH2 Truck silo náves na testovacej trati
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Dve nádrže z nehrdzavejúcej ocele na kvapalný vodík v nákladnom vozidle GenH2 majú mimoriadne vysokú úložnú kapacitu 88 kilogramov (44 kg každá), čo je ideálne na pokrytie dlhých vzdialeností. Systém nádrží z nehrdzavejúcej ocele pozostáva z dvoch rúr, jednej v druhej, ktoré sú vákuovo izolované a spojené navzájom.

Kvapalný vodík umožňuje dojazd 1 000 km

Daimler Truck preferuje kvapalný vodík pri vývoji pohonov na báze vodíka. V tomto agregátnom stave má energetický nosič významne vyššiu energetickú hustotu. V dôsledku toho môže byť prepravený väčší objem vodíka, čo významne zvyšuje dojazd a umožňuje porovnateľný výkon vozidla s konvenčným dieselovým nákladným vozidlom.

Náklady na prepravu môžu byť s kvapalným vodíkom významne znížené a nádrže na kvapalný vodík tiež ponúkajú výhody z hľadiska nákladov a hmotnosti v porovnaní s komprimovaným plynným vodíkom. Používanie kvapalného vodíka tak umožňuje vyššie užitočné zaťaženie. To robí Mercedes-Benz GenH2 Truck rovnako vhodným pre flexibilnú a náročnú diaľkovú cestnú prepravu ako konvenčné dieselové nákladné vozidlá. V septembri 2023 Daimler Truck úspešne demonštroval to, keď verejne schválený prototyp nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck úspešne dokončil #HydrogenRecordRun, pričom prešiel 1,047 km s jednou nádržou kvapalného vodíka na palube.

Aktuálne
Prečítajte si aj