Eurowag sa pozrel do vlastných štatistík a zverejnil zaujímavé informácie o tom, kam najčastejšie jazdia slovenskí kamionisti, koľko času strávia mimo domova alebo akú najdlhšiu trasu doteraz prešli.
Najdlhšia trasa, ktorú prešiel kamionista slovenskej alebo českej dopravnej spoločnosti počas jedného výjazdu merala viac ako 5 000 km. Na jednej trase strávi vodič diaľkovej dopravy za volantom v priemere takmer 24 hodín. S touto prácou však súvisia aj ďalšie dôležité špecifiká. Pri dnešných nárokoch na dochvíľnosť a presnosť, no zároveň tlaku na nízku spotrebu, musia dopravcovia svoju prevádzku optimzalizovať a v tomto ohľade sú vodiči veľmi podstatnou časťou celého procesu.
Naši kamionisti najviac jazdia v okolitých krajinách
Slovenskí a českí kamionisti najazdia na svojich vozidlách najviac kilometrov v okolitých krajinách. Z údajov Eurowagu vyšli ako najčastejšie štáty Slovensko, Česko, Maďarsko, Poľsko a Rumunsko. Najmä Maďarsko má na celkovom počte prejdených kilometrov veľký podiel, keďže ide o dôležitú tranzitnú krajinu. Už menej jazdia slovenskí dopravcovia do Rakúska.
S prechádzaním hraníc súvisí aj potreba mať vo vozidle správnu mýtnu jednotku pre danú krajinu. Od januára 2024 sa táto povinnosť pre slovenských dopravcov zjednoudší. Slovensko sa totiž zapojí do systému Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS). Túto službu bude poskytovať aj Eurowag. Kamionistom bude stačiť jedna palubná jednotka na prechod takmer všetkými krajinami EÚ, v ktorých sa za použitie ciest v rámci EETS platí.
Koľko trvá jedna preprava?
Eurowag vytiahol z telematiky svojho systému EVA aj ďalšie zaujímavosti. Dĺžka jednej prepravy jeho zákazníkov je priemerne 23 hodín a 17 minút. Ide však o spriemerovaný údaj. Dĺžka trasy závisí od účelu a druhu logistickej spoločnosti. Služby Eurowagu totiž využívajú aj dopravcovia špecializujúci sa na vnútroštátnu prepravu, ktorí jazdia skôr kratšie trasy, no denne a nepretržite.
Existujú však aj firmy, ktoré svojich vodičov posielajú naprieč celou Európou. Na cestách tak bez návratu do domovského depa môžu stráviť aj niekoľko mesiacov, pričom prevážajú postupne viacero nákladov. Najdlhšia trasa v databázach Eurowagu merala 5 046 kilometrov.
Kde sa najviac tankuje?
S palivovými kartami môžu dopravcovia pohodlnejšie tankovať tam, kde potrebujú alebo tam, kde je to pre nich najvýhodnejšie. Eurowag eviduje najväčší objem platieb za tankovanie v Českej republike, nasleduje Poľsko, Rumunsko a Maďarsko. „Určitú rolu tu hrá cena paliva, no rozdiely sú také veľké, že toto poradie platí aj pri objeme v litroch,“ hovorí Ivana Lang zo spoločnosti Eurowag.
Moderné digitálne riešenia, v spojení s palubnou jednotkou akou je aj EVA, však ponúkajú aj ďalšie výhody súvisiace s tankovaním. Pomáhajú napríklad predchádzať podvodom s palivovými kartami, pretože pokročilá technológia dokáže upozorniť na podozrivé aktivity a podvodné transakcie. Kartu dokáže aj proaktívne zablokovať.