Konzorcium Hub2Hub, ktoré vedie spoločnosť Hydrogen Vehicle Systems (HVS) sídliaca v Spojenom kráľovstve, získalo grant vo výške 6,6 mil. GBP na vývoj prvého autonómneho bezemisného ťažkého nákladného vozidla pre trh v Spojenom kráľovstve. Konzorcium Hub2Hub vyvinie autonómny ťahač, ktorého testovanie sa má začať v roku 2024. Partnerom pri vývoji a testovaní bude obchodná spoločnosť ASDA, ktorá chce svojim úsilím prispieť k rýchlejšiemu zavedeniu bezemisných vozidiel do odvetvia cestnej nákladnej dopravy.
Za Hub2Hub stoja okrem HVS aj spoločnosti Fusion Processing Ltd. a spomínaná sieť retailových predajní ASDA. Spoločne postavia dva prototypy vozidiel umožňujúce autonómnu jazdu 4. úrovne. Prvý prototyp vodíkovo-elektrického ťažkého nákladného vozidla bude vybavený kabínou pre vodiča a testovaný v autonómnej prevádzke priamo na cestách. Na autonómnu jazdu bude využívať technológiu CAVStar® od Fusion Processing Ltd., za volantom bude z bezpečnostných dôvodov počas testov sedieť vodič.
Na druhom prototype bude kabína vodiča nahradená aerodynamickou kapotážou. Počas projektu bude druhý prototyp jazdiť na testovacích okruhoch, riadený systémom CAVStar, vodič bude môcť zasiahnuť diaľkovo, z operačného strediska. Víziou je vytvoriť systém, v ktorom budú vozidlá medzi hubmi jazdiť plne autonómne a z hubu do finálnej destinácie ich budú riadiť operátori z operačných stredísk.
Príde očakávaná revolúcia v nákladnej doprave?
Mnohí očakávajú od príchodu plne autonómnych nákladných vozidiel rvolúciu v doprave a logistike, zvlášť v segmente ťažkých prepráv na dlhé vzdialenosti. Podľa HVS to bude možné vďaka pokrokovej technológii senzorov, radarov, LIDAR-ov, kamier a umelej inteligencie. Zlepšila by sa tak kvalita života profesionálnych vodičov a zmiernila by sa aj súčasná kríza s ich nedostatkom. Dnes totiž musia vodiči na dlhé dni odchádzať zo svojho domova a od svojich rodín. Ak by mohli ovládať nákladné vozidlá na diaľku, mohli by dochádzať iba do najbližšieho operačného centra a bol by na nich vyvíjaný menší tlak z pohľadu pracovných zmien a ďalších nárokov. Pokročilý systém by takisto mal byť schopný brzdiť či pridávať efektívnejšie, ako vozidlo riadené človekom.
Výrobca sľubuje zákazníkom aj zníženie operačných nákladov a celkových nákladov na prevádzku (TCO). Automatizované strediská, medzi ktorými budú autonómne vozidlá jazdiť, budú poskytovať viac miesta, budú bezpečnejšie a budú fungovať efektívnejšie. Odhaduje sa, že do roku 2035 až 40 % nových predaných vozidiel bude schopných jazdiť s prvkami autonómnej jazdy. Len v samotnom Spojenom kráľovstve bude mať tento trh hodnotu 41,7 mld. GBP a poskytne približne 40 000 kvalifikovaných pracovných miest.
„V Spojenom kráľovstve sa deje transportná revolúcia a HVS spolu s konzorciom sú v popredí týchto inovácií. Vytvárame prvé autonómne vodíkovo-elektrické ťažké nákladné vozidlo na svete aby sme ukázali hub-to-hub logistiku poprednému obchodníkovi – spoločnosti ASDA, pozdvihli vnímanie v očiach verejnosti, ukázali potenciál, ktorý dokážu autonómne vozidlá priniesť vďaka zvýšenej bezpečnosti a úspore paliva a aby sme rozvíjali nové biznis modely,“ hovorí Jawad Khursheed, CEO HVS.
„Redukovanie emisií našej flotily je veľmi dôležitou súčasťou nášho plánu dostať sa k nulovým čistým emisiám, preto sa pozeráme na inovatívne nové technológie, akými sú autonómne ťahače, ktoré môžu priniesť skutočný rozdiel v našej uhlíkovej stope. Budeme pokračovať v spolupráci na projektoch ako je tento s partnermi, ktorí to vidia rovnako ako my, aby sme zredukovali náš vplyv na životné prostredie.