5.3 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

V Spojenom kráľovstve vyvíjajú autonómny vodíkovo-elektrický ťahač

Konzorcium Hub2Hub, ktoré vedie spoločnosť Hydrogen Vehicle Systems (HVS) sídliaca v Spojenom kráľovstve, získalo grant vo výške 6,6 mil. GBP na vývoj prvého autonómneho bezemisného ťažkého nákladného vozidla pre trh v Spojenom kráľovstve. Konzorcium Hub2Hub vyvinie autonómny ťahač, ktorého testovanie sa má začať v roku 2024. Partnerom pri vývoji a testovaní bude obchodná spoločnosť ASDA, ktorá chce svojim úsilím prispieť k rýchlejšiemu zavedeniu bezemisných vozidiel do odvetvia cestnej nákladnej dopravy.

Za Hub2Hub stoja okrem HVS aj spoločnosti Fusion Processing Ltd. a spomínaná sieť retailových predajní ASDA. Spoločne postavia dva prototypy vozidiel umožňujúce autonómnu jazdu 4. úrovne. Prvý prototyp vodíkovo-elektrického ťažkého nákladného vozidla bude vybavený kabínou pre vodiča a testovaný v autonómnej prevádzke priamo na cestách. Na autonómnu jazdu bude využívať technológiu CAVStar® od Fusion Processing Ltd., za volantom bude z bezpečnostných dôvodov počas testov sedieť vodič.

HVS popri technológiách zrejme zaujme aj svojim moderným dizajnom (Zdroj: HVS)

Na druhom prototype bude kabína vodiča nahradená aerodynamickou kapotážou. Počas projektu bude druhý prototyp jazdiť na testovacích okruhoch, riadený systémom CAVStar, vodič bude môcť zasiahnuť diaľkovo, z operačného strediska. Víziou je vytvoriť systém, v ktorom budú vozidlá medzi hubmi jazdiť plne autonómne a z hubu do finálnej destinácie ich budú riadiť operátori z operačných stredísk.

Príde očakávaná revolúcia v nákladnej doprave?

Mnohí očakávajú od príchodu plne autonómnych nákladných vozidiel rvolúciu v doprave a logistike, zvlášť v segmente ťažkých prepráv na dlhé vzdialenosti. Podľa HVS to bude možné vďaka pokrokovej technológii senzorov, radarov, LIDAR-ov, kamier a umelej inteligencie. Zlepšila by sa tak kvalita života profesionálnych vodičov a zmiernila by sa aj súčasná kríza s ich nedostatkom. Dnes totiž musia vodiči na dlhé dni odchádzať zo svojho domova a od svojich rodín. Ak by mohli ovládať nákladné vozidlá na diaľku, mohli by dochádzať iba do najbližšieho operačného centra a bol by na nich vyvíjaný menší tlak z pohľadu pracovných zmien a ďalších nárokov. Pokročilý systém by takisto mal byť schopný brzdiť či pridávať efektívnejšie, ako vozidlo riadené človekom.

Prvé testy autonómneho ťahača sa majú začať v roku 2024 (Zdroj: HVA)

Výrobca sľubuje zákazníkom aj zníženie operačných nákladov a celkových nákladov na prevádzku (TCO). Automatizované strediská, medzi ktorými budú autonómne vozidlá jazdiť, budú poskytovať viac miesta, budú bezpečnejšie a budú fungovať efektívnejšie. Odhaduje sa, že do roku 2035 až 40 % nových predaných vozidiel bude schopných jazdiť s prvkami autonómnej jazdy. Len v samotnom Spojenom kráľovstve bude mať tento trh hodnotu 41,7 mld. GBP a poskytne približne 40 000 kvalifikovaných pracovných miest.

„V Spojenom kráľovstve sa deje transportná revolúcia a HVS spolu s konzorciom sú v popredí týchto inovácií. Vytvárame prvé autonómne vodíkovo-elektrické ťažké nákladné vozidlo na svete aby sme ukázali hub-to-hub logistiku poprednému obchodníkovi – spoločnosti ASDA, pozdvihli vnímanie v očiach verejnosti, ukázali potenciál, ktorý dokážu autonómne vozidlá priniesť vďaka zvýšenej bezpečnosti a úspore paliva a aby sme rozvíjali nové biznis modely,“ hovorí Jawad Khursheed, CEO HVS.

„Redukovanie emisií našej flotily je veľmi dôležitou súčasťou nášho plánu dostať sa k nulovým čistým emisiám, preto sa pozeráme na inovatívne nové technológie, akými sú autonómne ťahače, ktoré môžu priniesť skutočný rozdiel v našej uhlíkovej stope. Budeme pokračovať v spolupráci na projektoch ako je tento s partnermi, ktorí to vidia rovnako ako my, aby sme zredukovali náš vplyv na životné prostredie.

Aktuálne
Prečítajte si aj