4.7 C
Bratislava
streda, 20 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

TEST | Scania Super 560 R

Takmer všetci výrobcovia nákladných vozidiel sa v súčasnosti prezentujú najmä svojimi elektrickými novinkami alebo vývojom vodíkovej technológie. V diaľkovej doprave však stále dominuje dieselové pohonné ústrojenstvo a preto sme boli radi, že do pobočky Scania Senec zavítala Scania Super 560 R s novým 13-litrovým motorom.

Scania 560 R s návesom v Senci
Našu testovaciu trasu sme odštartovali aj ukončili v Senci (Foto: Autor)

Novú generáciu dieselových motorov predstavila Scania v novembri 2021 v štyroch rôznych výkonových variantoch: základom je motor s výkonom 420 k ktorý dopĺňajú verzie s výkonom 460 k, 500 k a 560 k, ktorá je nasjilnejšou verziou z tohto radu motorov. Výkonovými parametrami sa verzia s 560 k dá porovnávať s motorom V8 s výkonom 530 k a má aj rovnakú prevodovku (Scania Opticruise G33CM). Na štandardné transporty, najmä po rovinatých trasách, by úplne stačili slabšie motory, no aj 560-ka má svoje opodstatnenie, zvlášť ak sa s ňou jazdia kopcovité trasy alebo vykonáva náročné aplikácie, ako napríklad „lesáci“.

Náves ťahača Scania 560 R zaťažený nákladom
Test prebiehal tak ako vždy so zaťažením súpravy (Foto: Autor)

Prečo je Super?

Ak vás stále pletie, prečo Scania používa slovo Super, ide o označenie pre jej pohonné ústrojenstvo. Technologicky sa za týmto označením skrývajú práve spomínaný nový 13-litrový motor, prevodovka a zadná náprava R756. Scania deklaruje s pohonným ústrojenstvom Super úsporu paliva 8 % v porovnaní so starším pohonným ústrojenstvom, ktoré mimochodom značka prestáva ponúkať. Podľa Scanie je úspora na úrovni 8 % na spodnej hranici toho, čo Super dokáže. Mnohí zákazníci podľa školiteľov Scanie v praxi znížili spotrebu ešte výraznejšie. Konkrétna úspora navyše závisí aj od toho, aký je štartovací bod, no 8% Švédi deklarujú ako overené minimum.

Pohonné ústrojenstvo ťahača Scania 560 R
Za názvom Super sa skrýva viacero inovácií, jedno z kľúčových je prepracovaný motor (Foto: Autor)

Poďme na cesty

V klasickej diaľkovej doprave dokáže Super jazdiť väčšinu času na 12. priamy prevod, ktorý vďaka vysokej účinnosti a nízkym stratám spôsobeným trením ponúka najlepšiu spotrebu paliva. Vozidlo, ktoré sme testovali my malo dva pomocné brzdové systémy – kompresnú brzdu CRB, ktorá je novinkou, aj retardér Scania 4700D. Výborne spolupracujú, čo sme si vyskúšali pod takmer plným zaťažením (celková váha súpravy bola 39 ton). Cesta zo Senca cez Trnavu do Jablonice a späť ponúkla aspoň mierne prevýšenia, na ktorých sa dá tento systém vyskúšať. Pri predvídaní situácie na ceste pred nami sme na prevádzkovú przdu stúpali minimálne, problém nerobilo ani veľké zaťaženie súpravy.

Foto: Autor

Motor prekopali od základov

Základom motora Super sa stala dvojica vačkových hriadeľov v hlave valcov (DOHC) skombinoavná s technológiou štyroch ventilov a systémom SCR. Riešenie DOHC umožnilo vyvinúť voliteľný systém kompresnej brzdy s úrovňou výkonu, na akú Scania cielila od začiatku. Inžinieri sa zamerali na presné ovládanie ventilov pomocou vačkov v hlave valcov, pretože to je nevyhnutné aj pre systém Scania Twin-SCR s dvojitým vstrekovaním močoviny.

Motor Scania 560 R
Motor má vysokú účinnosť (Foto: Autor)

Systém Scania Twin SCR je pri debate o zmenách a úspore kľúčový. Scania ho predstavila v roku 2020 v motore V8. Systém vstrekuje prvú dávku AdBlue do tesnej blízkosti turba, hneď za klapkou výfukovej brzdy, kde majú výfukové plyny vysokú teplotu. Tým sa podstatne zvyšuje celková účinnosť systému následného spracovania výfukových plynov.

Foto: Autor

Druhá dávka sa následne vstrekuje štandardne, v systéme následného spracovania výfukových plynov. Filtr pevných častíc umiestnený medzi dvomi katalyzátormi systému SCR sa regeneruje bez dodatočného vstrekovania paliva do výfukovej sústavy.

Scania uvádza, že v niektorých typoch prevádzky dosahujú motory s týmto systémom tepelnú účinnosť viac ako 50 %, čo je pozoruhodná hodnota. Nový systém následného spracovania výfukových plynov je koncentrovaný v jednej skrini, čo zvyšuje flexibilitu umiestnenia a smerovania výstupov.

Školiteľ značky Scania Xavier v praxi ukázal, ako veľmi dokáže znalosť vozidla, jeho technológií a dodržiavanie princípov ekologickej jazdy v praxi šetriť palivo a náklady (Foto: Autor)

Z toho majú radosť predovšetkým nadstavbári, ktorý hľadajú voľný priestor na boku rámu. V nespoledno rade Scania Twin SCR prispieva k splneniu a v niektorých ohľadoch prekonávaniu prísnych emsiných noriem.

Pri vývoji sa toho ale nanovo ladilo viac. Nové vstrekovače, optimalizované palivové čerpadlo aj pevnejší a ľahší kľukový hriadeľ. Značka deklaruje predĺženie technickej životnosti v porovnaní s predchádzjúcou generáciou o 30 %, pričom nároky na údržbu sa znížili. Prepracovalo sa aj sanie a výfuk, aby bolo zaistené dobré prúdenie vzduchu cez motor. Napokon, bez zmien sa nezaobišlo ani turbo a jeho napojenie na rozvodné potrubie. Špičkový tlak vo valcoch pri pracovnom zdvihu je po novom 250 barov, aby sa maximalizovalo využitie energie v palive.

Otáčky nás prekvapili

Scania dlhodobo razí filozofiu nízkych otáčok, Scania Super to ale posúva na novú úroveň. Súvisia s tým ale zmeny, na ktoré si ako vodič zvykáte. Obe majú dočinenia s prácou prvodovky Scania Opticruise G33CM. Auto sa totiž snaží na diaľnici jazdiť na 12. priamy prevodový stupeň, kedy točí tesne pod 1 000 ot./min a má najmenšie prevodové straty. Ak sú podmienky priaznivé, (ľahký náklad aleb jazda z mierneho kopca), systém automaticky zaradí rýchlobeh, pri ktorom otáčky dokážu klesnúť na 850 ot./min. Pocitovo sa vám to ako vodičovi môže zdať až príliš nízko a hlavou vám ide otázka, či motor nie je podtočený. Nie je. Všetko je prispôsobené maximálnej úspore.

Palubná doska pred vodičom je dobre známa. Digitálna bola predstavená tento rok, vo vozidlách ju snáď vyskúšame čoskoro (Foto: Autor)

Druhou zmenou je, že prevodovka môže v snahe ušetriť palivo radiť častejšie, než ste zvyknutí. Scania práve preto podčiarkuje, že motor spolu s celým pohonným ústrojenstvom boli inovované tak, aby nízke otáčky a častejšie radenie nemali negatívny vplyv na motor a práve naopak, aby prispeli k nižšej spotrebe paliva. Aby sme neobišli ani ďalší dôležitý faktor, ktorým je zadný rozvodový pomer, nová zadná náprava R756 ponúka osem rôznych rozvodoviek, pričom najrýchlejšia má pomer 1,95:1. Pre úplnosť je zaujímavá aj informácia, že Opticruise G33CM je o 75 kg ľahšia, ako jej predchádzajúca verzia.

Jazda so Scania 560 R
Vo vnútri si vodič okrem bohatej (voliteĺnej) výbavy užíva aj výborné odhlučnenie (Foto: Autor)

Scania Super 560 R v číslach

Schopnosti všetkých spomínaných noviniek najlepšie demonštrujú čísla. Pozrime sa teda na hodnotenie testovacej jazdy, ktorá merala niečo málo cez 130 km a viedla zo Senca cez Trnavu do Jablonice a späť. Totožnú trasu absolvovala súprava dvakrát.

Foto: Autor

Počas prvej jazdy sme šoférovali my, druhý totožný okruh viedol súpravu školiteľ Scanie Xavier, ktorý dokonale pozná auto a jeho technológie. Oproti nám bol o približne 30 minút rýchlejší, pričom celkovo spotreboval zhruba o 3,2 litra paliva menej. Priemerná spotreba na 100 km bola v prípade školiteľa 25,24 l/100 km, kým my sme sa dostali na 27,66 l/100kn. Nejazdili sme síce v rovnakej časti dňa, no úspora je aj tak evidentná.

Čas jazdy (hh:mm:ss)Priemerná rýchlosť (km/h)Vzdialenosť (km)Celková spotreba (l)Priemerná spotreba (l/100 km)
Cargo magazín02:56:5144,97132,5336,6627,66
Školiteľ Scania02:25:5055,22132,3633,4125,24
Porovnanie parametrov jazdy nášho magazínu s jazdou školiteľa vodičov Scania

Výsledky potvrdzujú, že investovanie do vyškolených vodičov sa nielen stále oplatí, ale s pribúdajúcimi technológiami sa stáva až nevyhnutnosťou. Vyškolený vodič totiž dokáže využiť potenciál vozidla na maximum a tým zásadne prispieť k nižším prevádzkovým nákladom.

Jednotka optimalizácie paliva

Scania uviedla aj novú ponuku palivových nádrží s objemom od 165 do 700 litrov, vo veľkostiach S, M a L. Nízkotlakové palivové čerpadlo, primárny palivový filter a odlučovač vody sa presunuli ďalej od motora a sú zoskupené v samostatnej jednotke optimalizácie paliva. Tá sa montuje na bok primárnej nádrže a pomáha využiť celý objem natankovaného paliva. S touto jednotkou nie je potrebné udržiavať haldinu rezervy a najmä, obávať sa nasatia vzduchu. Jednotka totiž slúži ako záchytná nádrž, ktorá zadržiava dostatok paliva pre vysokotlakový systém.

Odvetrávané a vyhrievané sedadlá prispievajú k celkovému komfortu, poteší aj ich ergonómia ()

Vo vnútri všetko ako to poznáme

V kabíne také prevratné zmeny nenastali. Samozrejme, Scania aj pri tomto teste ukázala, aké bohaté možnosti výbavy má vo svojom portfóliu. Zvlášť sme ocenili kožené, celoodpružené sedadlo vodiča, ktoré bolo navyše odvetrávané. Počas jazdy už tradične robí svoje veľmi kvalitné odhlučnenie. Usporiadanie prvkov a ukladacích priestorov zostáva rovnaké. V interiéri si novinky budeme môcť pozrieť už čoskoro. Scania totiž predstavila nový digitály kokpit, s ktorým sa na vlastnej koži zoznámime v roku 2024.

Foto: Autor
Aktuálne
Prečítajte si aj