2.7 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Múzeum Tatra Trucks: Unikátna kolekcia nákladných vozidiel Tatra

Spravte si výlet do Kopřivnice s kultúrno-technickým programom a pozrite si Múzeum nákladných automobilov Tatra. Neobanujete.

Nové múzeum v Kopřivnici vzniklo rekonštrukciou nevyužívaného objektu v areáli spoločnosti TATRA TRUCKS, ktorý bol postavený ešte začiatkom minulého storočia (v rokoch 1910 – 1911) ako zlievareň.

Tatra múzeum v Kopřivnici
Replika prvého nákladného vozidla NW, ktorého originál bol postavený v roku 1898. Dva benzínové motory Benz so zdvihovým objemom 5 428 cm3 mali výkon 9,6 kW, pohon zadnej nápravy, 3-stupňová prevodovka, nosnosť 2500 kg. Vyrobený bol 1 kus (Foto: Peter Hargaš)

Cieľom projektu bolo ucelene prezentovať históriu úžitkových vozidiel značky Tatra a to sa podarilo splniť vskutku excelentne. Múzeum nákladných automobilov TATRA sa rýchlo stalo vyhľadávaným cieľom fanúšikov histórie automobilizmu a legendárnej značky.

Múzeum Tatra Trucks

Expozícia je rozdelená do 14 tematických celkov, a to chronologicky, ale aj podľa odvetví, pre ktoré boli jednotlivé produktové rady vyrábané. Od prvých úžitkových vozidiel cez sklápače a valníky, hasičské, vojenské, pretekové až po expedičné tatrovky… Ozajstná pastva pre oči znalcov i laikov, ale i mládež.

Tatra 11 predstavená v roku 1923 nadchla jednoduchou konštrukciou chrbticového rámu s výkyvnými polonápravami (Foto: Peter Hargaš)

Exponáty sú doplnené veľkými grafickými a informačnými plochami. Putovanie históriou spestruje rozšírená realita, ktorá sa v múzejníctve stala veľmi dôležitým prvkom. Vďaka tejto technológii sú expozície bohatšie a interaktívne – návštevníkovi napríklad priamo pred očami z vystaveného reálneho podvozka vyrastie celé vozidlo alebo sa zoznámi s vnútorným vybavením kabíny.

Tatra múzeum exponáty
Produkcia z medzivojnového obdobia je v múzeu zastúpená aj typom T 85 (Foto: Peter Hargaš)

Výborná je tiež digitalizovaná ukážka, ako v teréne funguje typická tatrovácka koncepcia podvozka. Jednoducho s pomocou tabletu či smartfónu možno skúmať svet Tatra v jednej aplikácii a pozrieť si expozíciu aj netradičným spôsobom. Tvorcovia expozície uplatnili skutočne veľkú dávku kreativity, takže nové múzeum ponúka nielen poznávanie, vzdelávanie, ale i zábavu.  

Všetky vozidlá sú perfektne zreštaurované. Ako nová vyzerá i táto Tatra 147, jediný zachovaný exemplár z tohto typového radu (rok výroby 1959). Prevádzkovali ho v uhoľnej bani v Španielsku, originálna je tiež korba. Za ním vidno zrenovovaný autobager Tatra 111 D 030 (1958), ktorý pôvodne vyrobili pre armádu (Foto: Peter Hargaš)

Cestovanie v čase

Pri vstupe do expozícií vás privíta replika prvého nákladného vozidla NW, ktorého originál bol postavený už v roku 1898. A potom sa začína defilé modelov vyrábaných medzi vojnami. V roku 1923 sa na pražskej automobilovej výstave predstavila „malá Tatra 11“ konštruktéra Hansa Ledwinku.

Medzi exponátmi nemôže chýbať početná ukážka verzií ľahkého vojenského vozidla T 805 s pohonom 4×4, veľkou svetlou výškou a užitočným zaťažením 1,5 tony. Volali ho Kačena – túto prezývku mu vyslúžil kolísavý pohyb pri jazde (Foto: Peter Hargaš)

Návštevníkov nadchla jednoduchou konštrukciou chrbticového rámu s výkyvnými polonápravami a vzduchom chladeným zážihovým motorom. Toto vozidlo odštartovalo novú éru v dejinách kopřivnického podniku a jeho konštrukčné riešenie sa stalo typickým pre značku Tatra dodnes. Od roku 1927 v ponuke automobilky pribudlo prvé skutočné nákladné vozidlo s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami – Tatra 23 prezývaná Buldok. 

Dizajnová ikona Tatra 138 z prelomu 50. a 60. rokov minulého storočia (Foto: Peter Hargaš)

Pomaly sa prechádzam uličkami a vraciam sa do detstva. Tu je „stojedenástka“, robustný, hranatý a hlučný nákladiak, ktorý za mojich chlapčenských čias nechýbal na žiadnej stavbe. Bolo to úplne prvé nákladné auto, ktoré mi ako 14-ročnému chalanovi dovolil jeho vodič posúvať po dvore podniku, kde som cez leto brigádoval.

Vývoj Tatry 111 sa začal v roku 1942 a už v roku 1943 sa rozbehla jeho sériová výroba. Na pohon bol prvý raz v histórii automobilky použitý vznetový vzduchom chladený vidlicový dvanásťvalcový motor s objemom 14,8 l, ktorý mal vo „vojnovom“ nastavení výkon 210 k.  

Tatra 813 KOLOS s pohonom 8×8 je skutočný obor. Tento model vznikol z potreby nového delostreleckého ťahača a na ceste dokázal ťahať príves do celkovej hmotnosti 100 ton (Foto: Peter Hargaš)

V susednej sekcii už vidím oranžovú Tatru 138, ďalší ikonický model. Plastové zmenšeniny sklápača sa predávali v hračkárstvach a troj-štvorroční chlapci vrátane nášho syna na nich jazdili po chodníkoch a ihriskách ako šarkani: Jedno koleno na korbe, druhou nohou sa odrážali. Paráda!

Typ T 138 začal v roku 1959 na výrobných linkách postupne nahrádzať legendárnu Tatru 111. Základ trojnápravového modelu s pohonom všetkých kolies a užitočným zaťažením 12 ton opäť tvorila centrálna (chrbticová) nosná rúra. Vozidlo malo novú 5-stupňovú prevodovku so synchronizáciou, ktorá bola kombinovaná s 2-stupňovou zostupnou prevodovkou. Novinkou bol tiež vidlicový osemvalcový vzduchom chladený vznetový motor so zdvihovým objemom 11,8 litra a výkonom 180 koní. Riadenie malo po prvýkrát posilňovač, kabína bola vybavená nezávislým kúrením.  

Prototyp cisterny na prepravu paliva Tatra 815-6 8x8 LIWA PETRA s motorom KHD Deutz
Prototyp cisterny na prepravu paliva Tatra 815-6 8×8 LIWA PETRA s motorom KHD Deutz (Foto: Peter Hargaš)

Na „stotridsaťosmičku“ nadviazal typ T 148, z ktorého sa po prvýkrát v histórii automobilky vyrobilo viac než 100 000 kusov. Svojou veľkosťou ohromia vystavené Tatry 813. Vznikli z potreby nového delostreleckého ťahača a nakoniec sa uplatnili aj v civilnom sektore. Ich výroba odštartovala v roku 1967. 

Nástupcu Tatry 815 začali vyvíjať v polovici 80. rokov. Mal mať vzduchom chladené motory novej generácie, novú prevodovku, novú kabínu a podvozok so vzduchovým odpružením všetkých náprav. V rokoch 1986 – 1989 vznikli tri prototypy Tatry 162, dva jednostranné sklápače s kapotou motora a trojstranný sklápač s trambusovou kabínou (na snímke vpredu). Do sériovej výroby sa model T 162 už nedostal (Foto: Peter Hargaš)

Vývoj kopřivnických automobilov v sedemdesiatych rokoch minulého storočia zásadne ovplyvnilo rozhodnutie RVHP (pre mladších čitateľov „Rada vzájomnej hospodárskej pomoci“ –  medzištátna hospodárska organizácia socialistických krajín), ktoré stanovilo, že Tatra bude výhradným výrobcom terénnych nákladných vozidiel s nosnosťou nad 12 ton. Vývoj novej Tatry 815 trval takmer 10 rokov. Ale potom sa trambusový model stal najdlhšie vyrábaným vozidlom značky Tatra – sériová produkcia odštartovala v roku 1983 a skončila v decembri 2020. Samozrejme, prešiel viacerými modernizáciami, po roku 1997 sa predával pod novým menom TerrNo°1 a ku koncu kariéry to bol rad Terra. Počet vyrobených vozidiel presiahol 153 000.

Ťahač návesov Tatra 165 4×2 (rok výroby 1999) – druhý a zároveň posledný prototyp vozidiel pre cestnú dopravu s lichobežníkovou nápravou vlastnej konštrukcie a množstvom ďalších inovácií. Zaujímavosťou sú aj vysúvacie schodíky (Foto: Peter Hargaš)

Po roku 1989 sa podnik musel vysporiadať s celým radom ťažkostí: Rozpad tradičných, vopred zabezpečených trhov a odbytíšť aj striedanie majiteľov fabriky. Napriek všetkému spoločnosť zložité obdobie ustála a mohla pokračovať vo vývoji nových vozidiel.

Automobily z Kopřivnice už v začiatkoch výroby štartovali na rôznych pretekoch a súťažiach. Do histórie motoristického športu sa nezabudnuteľne zapísali výkony tatroviek na Rallye Paríž-Dakar. Na snímke je špeciál Tatra 815 4×4, na ktorej v roku 1988 posádka Karel Loprais-Radomír Stachura-Tomáš Mück po prvý raz vyhrala kategóriu kamiónov (Foto: Peter Hargaš)

Putoval som v čase takmer tri hodiny a ani minútu som sa nenudil. Celkove 80 nákladných vozidiel, vyše 20 motorov, množstvo modelov a ďalšie technické skvosty… Samozrejme, do recenzie sa nezmestili zďaleka všetky, ale to ani nebol cieľ. Túto kolekciu proste treba zažiť a vidieť na vlastné oči. 

Ako vznikol projekt múzea?

Na začiatku bola iniciatíva akcionárov TATRA TRUCKS, holdingov Czechoslovak Group a PROMET GROUP, ktorí sa myšlienkou výstavby nového múzea Tatry zaoberali od vstupu do spoločnosti v roku 2013. Investovali do získania tzv. Hlachovej zbierky a niektorých jedinečných tatroviek a po ôsmich rokoch sa vďaka úsiliu Moravskosliezskeho kraja, mesta Kopřivnice i ďalších partnerov podarilo ideu zrealizovať. 

Jednotlivé sekcie ponúkajú edukáciu, ale i zábavu (Foto: Peter Hargaš)

Múzeum nákladných automobilov Tatra dopĺňa pôvodné Technické múzeum Tatra, ktoré sa naďalej venuje predovšetkým osobným autám. Nachádzajú sa blízko seba, takže pri jednom výlete na Moravu môžete získať komplexný pohľad na bohatú históriu výroby motorových vozidiel v Kopřivnici.

Fakty a čísla

  • Výstavba Múzea nákladných automobilov Tatra sa začala v júli 2019 a trvala do konca nasledujúceho roku. Potom sa intenzívne pracovalo na expozíciách a nové priestory otvorili pre verejnosť 17. novembra 2021.
  • Celkové náklady na realizáciu projekty dosiahli takmer 173 miliónov českých korún (cca 7 miliónov eur). Väčšinu nákladov pokryla dotácia z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj vo výške 105 miliónov korún. 
  • Múzeum postavil Moravskosliezsky kraj s významným prispením EÚ, väčšinu exponátov dodala spoločnosť TATRA TRUCKS, ktorá poskytla i pozemok a budovu bývalej zlievarne. 
  • Jadro historických exponátov vystavených na ploche na vyše 5000 m2 tvorí pôvodná kolekcia Jiřího Hlacha, súkromného zberateľa, ktorú Tatra získala v roku 2015.  
  • Možno neviete, že názov TerrNo°1 vzišiel z verejnej súťaže a ide o pomenovanie zložené z anglického slova terrain a znaku pre prvú číslicu No°1. Názov tak vyjadruje neprekonateľné schopnosti vozidla v teréne.
Aktuálne
Prečítajte si aj