Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) a tri popredné združenia vyzvali maďarské predsedníctvo na okamžité kroky. Revízia dôležitej smernice sa ale tento rok nedokončí.
Maďarské predsedníctvo Rady EÚ nebolo schopné dokončiť smernicu o hmotnostiach a rozmeroch ťažkých nákladných vozidiel. Osemtýždňové konzultačné obdobie Európskej komisie sa začalo 13. júla, následne bolo predĺžené až do konca tohto roka. Komisia zhromaždí súhrn všetkých prijatých názorov a predloží ich Európskemu parlamentu a Rade ako podklad pre legislatívnu diskusiu. Toto sa však uskutoční až v budúcom roku, kedy maďarské predsedníctvo prevezmú Poliaci.
Očakávaná revízia smernice o rozmeroch a hmotnostiach
Revíziu smernice o rozmeroch a hmotnostiach očakáva celý dopravný priemysel, na čele s výrobcami nákladných vozidiel. Táto smernica má totiž zásadný vplyv na úspešné zavádzanie nákladných vozidiel s nulovými emisiami, ktoré sú ťažšie a väčšie než štandardné nákladné vozidlá so spaľovacími motormi.
Európska komisia predložila balík troch návrhov na podporu ekologickejšej nákladnej dopravy v júli 2023. Obsahoval aj návrh na revíziu smernice o hmotnostiach a rozmeroch, ktorého cieľom je podporiť používanie nákladných vozidiel s nulovými emisiami tým, že im umožní prekročiť štandardné hmotnostné limity a spresní pravidlá pre cezhraničné používanie ťažších a dlhších vozidiel medzi krajinami, kde sú takéto vozidlá povolené. Ďalšie ciele zahŕňajú podporu intermodálnej dopravy, zjednodušenie administratívnych postupov a zlepšenie presadzovania pravidiel.
Na rýchlejšie riešenie revízie apeluje aj Európske združenie výrobcov automobilov ACEA, ktoré spojilo sily so združeniami AVERE, Hydrogen Europe a Transport & Environment. Ešte v septembri spoločne vyzvali maďarské predsedníctvo a ministrov dopravy 27 členských štátov EÚ na rýchle prijatie všeobecného prístupu k smernici o hmotnostiach a rozmeroch. Rovnaké podmienky pre bezemisné vozidlá v porovnaní s konvenčnými modelmi sa ale zatiaľ dohodnúť nepodarilo.