Na okruhu Slovakia ring v Orechovej Potôni včera predstavili prvý vodíkový pohon, s úspešnými homologozičnými skúškami podľa predpisov Eeurópskej únie (EÚ).
Stojí za ním Slovenská inovatívna technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP), ktorá ho postavila na platforme Ford Trucks F-Max. Turecká značka vývoj tohto vodíkového ťahača priamo podporila.
Technika od popredných značiek
Nový bezemisný ťahač dostal označenie M&I RH120R. Poháňa ho elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P s výkonom 540kW (734ps) a krútiacim momentom 2 500Nm. Zároveň do vozidla integrovali štvorstupňovú prevodovku od firmy Eaton. Palivový článok od spoločnosti Refire (Prisma XII+) má výkon 117kW a dobíja trakčné batérie od firmy Durapower s kapacitou 122 kWh. Batérie sa dajú nabiť aj pomocou nabíjačky, majú totiž CCS2 konektor.
Ťahač má štyri vodíkové nádrže od výrobcu Nproxx, z ktorých každá pojme 12 kg vodíka. To podľa výrobcu stačí na dojazd od 600 do 750 kilometrov. V rámci prezentácie vozidla bolo podpísané aj Memorandum o porozumení s dvomi významnými potenciálnymi zákazníkmi – firmami Metrans a Waberer’s. Obe firmy plánujú ťahač testovať v reálnej prevádzke a podľa MIP do budúcna uvažujú o zaradení tohto voidla do svojej flotily.
Slovenský technologický startup
Mobility & Innovation Production je slovenksá technologická spoločnosť, zameraná na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov pre rôzne vozidlá. Zameriava sa výlučne na vývoj konceptov, ktoré sú plne homologované na použitie v dopravných prostriedkoch. MIP už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s ultraľahkou kompozitnou karosériou.
„Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom toho, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce,“ hovorí konateľ MIP Pavel Čulík. Tento projekt by podľa neho nebol možný bez odhodlania a obrovského úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali.
„Je to víťazstvo odvahy, vynaliezavosti a spolupráce. Som smutný len z toho, že dnes nemôže spolu s nami tento pocit zdieľať človek, ktorý stál pri rozhodnutí pustiť sa do tohto náročného projektu, bol nim náš spoločník, priateľ a človek s citom pre technologické trendy budúcnosti, pán Rudof Hrubý,“ hovorí Čulík.
Úzka spolupráca s Ford Trucks
MIP pri vývoji svojho vodíkového ťahača spolupracoval s výrobcom nákladných vozidiel Ford Trucks, na ktorého platforme stojí. „Na trhu sa takmer denne objavujú rôzne projekty vývoja nákladných automobilov s alternatívnym pohonom, no my sme tento projekt dotiahli do úspešnej realizácie. To je dôkazom toho, že na Slovensku máme generáciu šikovných ľudí, ktorí dokážu špičkové produkty nielen vyrobiť, ale aj vyvinúť. S našim strategickým partnerom Ford Trucks potvrdzujeme, že inovácia a udržateľnosť môžu ísť ruka v ruke,“ hovorí generálny riaditeľ MIP János Onódi.
Spokojnosť vyjadril aj viceprezident Ford Trucks Emrah Duman. „Spoluprácu s Mobility & Innovation Production s.r.o vnímame ako cennú príležitosť. Najmä v oblasti technológií FCEV (vozidlá s palivovými článkami) je ich priekopnícka úloha v našich spoločných projektoch pre nás mimoriadne dôležitá. Táto spolupráca nielenže prispieva k priemyslu, ale tiež podporuje naše ciele v oblasti vývoja ekologických dopravných riešení. Tešíme sa na pokračovanie a posilňovanie tohto úspešného partnerstva, ktoré podľa nás v budúcnosti prinesie ešte viac inovatívnych riešení pre priemysel.“
Slovenský vodíkový kamión v kocke:
- Má dlhší dojazd ako súčasné elektrické nákladné autňa (výrobca uvádza 600 až 750 km)
- Tankovanie vodíka je jednoduché a rýchle
- Takmer žiadne zmeny používateľských návykov pre vodiča
- Dojazd na trakčné batérie je 120 km
- Integrovaný palivový článok REFIRE s kapacitou 120 kWh (k dispozícii aj vo verziách 180 a 200 kWh).
- Prvý ťahač v Európe, kde je integrovaný motor Dana Sumo do ťažkého vozidla spolu so špeciálnou 4-stupňovou prevodovkou od firmy EATON vyvinuté pre elektrický pohon v ťažkej nákladnej doprave
- Homologovaná maximálna technická prípustná hmotnosť je 45 ton
- Poloha piateho kolesa je kompatibilná so všetkými prívesmi, ktoré spĺňajú normy ISO pre non mega prívesy
- Kompatibilita ťahača je rovnaká ako u dieselovej verzie základného modelu Ford Trucks F-MAX