4.5 C
Bratislava
streda, 20 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Na Slovensku chýba 8 000 profesionálnych vodičov, v ČR až 20 000

V Českej republike chýba podľa najnovších údajov až 20 000 vodičov kamiónov. Tento stav je roky kritický a ďalej sa zhoršuje, k čomu prispievajú viaceré faktory.

Kým v minulosti bolo povolanie profesionálneho vodiča vnímané s určitým statusom a na vodičov nebol vyvíjaný taký tlak, dnes je tomu inak. Pre mladých ľudí dlhé dni strávené na cestách nie sú atraktívne a staršia generácia postupným odchodom pracovníkov do dôchodku spôsobuje ďalší úbytok pracovných síl. Zamestnávanie brigádnikov a cudzincov podobne ako u nás komplikuje legislatíva.

Profesionálnych vodičov každý rok ubúda

Stres, fyzická náročnosť, zlé sociálne podmienky a najmä, nedostatočné finančné ohodnotenie. K tomu treba prirátať náklady na získanie vodičského oprávnenia. Toto všetko sú faktory, ktoré v posledných 10 rokoch zapríčiňujú prudký nárast nezáujmu o povolanie profesionálneho vodiča. Ročne v ČR z tohto oboru odíde približne 8 000 vodičov, pričom ich nastúpi iba 5 000.

Spustenie EETS na Slovensku
Foto: Cargo magazín

Mladých ľudí zásadne odrádza aj to, že v tejto práci ide bokom rodinný život. „Spoločnosť prešla v posledných dvoch dekádach zásadnými zmenami v životnom štýle a pracovných návykoch. Ľudia dnes hľadajú viac než len stabilné zamestnanie. Hľadajú možnosť, ako zladiť pracovný a osobný život a ako sa profesne rozvíjať. Tieto preferencie často vedú k odmietaniu pracovných ponúk, ktoré vyžadujú dlhé hodiny strávené mimo domov,“ hovorí Tomáš Bicera, riaditeľ ISD ČESMAD Bohemia.

Generácia Z má iné požiadavky

Profesia vodiča, najmä čo sa týka dlhých turnusov, často flexibilitu ani možnosti sebarealizácie a rastu neponúka. Práve to sú ale kľúčové požiadavky tzv. generácie Z. Mladí ľudia patriaci k tejto generácii sa v súčasnosti realizujú na svojich prvých pracovných pozíciách na plný úväzok. Uvedomujú si, že výkon práce nemusí byť viazaný na kanceláriu a preferujú možnosť skĺbiť pracovný a osobný život.

Prácu vodiča nákladného vozidla preto nevyhľadávajú. A pracovný trh je im vo výbere povolania podľa ich preferencií naklonený. Podiel nezamestnaných činil na konci júna v ČR 3,6 percenta. „Nezamestnanosť v Českej republike stále zostáva veľmi nízka, dokonca opäť najnižšia v celej EÚ,“ uvádza minister práce a sociálnych vecí ČR Marian Jurečka. A tak kým v roku 2012 hľadali v dôsledku hospodárskej krízy prácu stovky vodičov, dnes je situácia dramaticky odlišná.

Kamión Ysen Logistics
Foto: Cargo magazín

Vodičky trápi bezpečnosť na cestách

Nízký záujem o povolanie vodiča kamiónov ale nedefinuje iba príslušnosť k určitej generácii. Veľmi nízky záujem o toto povolanie prejavujú aj ženy a to bez ohľadu na vek. Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU) uvádza, že podiel žien medzi vodičmi nákladných automobilov v EÚ tvorí iba 4 %.

Hlavnými prekážkami sú pre ženy zlé pracovné podmienky a bezpečnosť, nedostatočná infraštruktúra a opäť, dlhý čas mimo domova. Ženy navyše často čelia aj genderovým stereotypom a diskriminačným zákonom. Nielen vodičky potom postrádajú bezpečné miesta k odpočinku, na parkoviskách alebo miestach vykládok, kde si môžu dať pauzu, uvádza server TruckJobs.cz. Pritom práve zamestnávanie žien je jednouz možností, ako nedostatok profesionálnych vodičov riešiť.

Brigádnici problém nevyriešia

Nedostatok profesionálnych vodičov pravidelne eskaluje v lete, keď si mnohí z nich berú dovolenky. Dopravcovia často nie sú schopní plne uspokojovať dopyt. Najímanie sezónnych pracovníkov, ako je tomu v prípade nedostatku pracovnej sily v mnohých ďalších odboroch, nie je podľa odborníkov efektívnym riešením. Než človek zasadne za volant kamiónu, musí splniť množstvo podmienok a mal by mať aj dostatočné skúsenosti.

Nové IVECO Eurocargo
Foto: IVECO

Základom je mať vodičské oprávnenie, v prípade kamiónov sa jedná o C+E pre riadenie nákladných vozidiel s prívesom alebo návesom. To je možné získať od 21 rokov, aj to len s predchádzajúcimi skupinami B a C. „Sezónni brigádnici pritom disponujú spravidla maximálne prvým zmieneným, prípadné rozšírenie je potom otázkou absolvovania autoškoly, čo môže trvať aj celé mesiace. Vodičský preukaz je navyše záležitosťou dosť finančne nákladnou na to, aby si ho niekto zaobstaral len pre občasný prívýrobok,“ hovorí Ondrej Stöhr, konateľ spoločnosti CONTI-RSC, najväčšieho silocisternového dopravcu v ČR.

Okrem „vodičáku“ potrebuje vodič nákladného vozidla profesijný preukaz a lekárske potvrdenie zdravotnej spôsobilosti. „V prípade, že vodič ovláda vozidlo nad 7,5 tony, potrebuje navyše psychotesty. Špeciálne preškolenie v bezpečnosti potom majú tí, ktorí prepravujú nebezpečný náklad. To je množstvo zákonných požiadaviek na to, aby človek mohol vykonávať túto prácu. Opomínam potom psychickú i fyzickú odolnosť, zmysel pre zodpovednosť, trpezlivosť a ďalšie vlastnosti, ktoré práca kamionistu vyžaduje,“ vysvetľuje Stöhr. Ako vyplýva z aktuálneho prieskumu portálu TruckJobs.cz, 24 % dopravcov pritom uvádza, že práve súčasné nastavenie vstupných školení vytvára zbytočné bariéry pre nových uchádzačov.

Vodíkový kamión Mercedes-Benz GenH2 Truck
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Situácia je kritická naprieč Európou

Ďalším riešením nedostatku vodičov by mohlo byť zjednodušenie procesu zamestnávania zahraničných pracovníkov na pozície profesionálneho vodiča. Z výsledkov výskumu IRU z roku 2023 vyplýva, že v Českej republike je iba 12 % vodičov cudzincov, zatiaľ čo v krajinách Európskej únie sa podiel pohybuje priemerne okolo 37%.

„Dôvodom nízkeho zastúpenia zahraničných vodičov v tuzemsku je nepriaznivá situácia v oblasti získavania pracovných a pobytových povolení cudzincov. V súčasnej dobe trvá proces zamestnania cudzinca rádovo štyri až osem mesiacov,“ vysvetľuje Ondrej Stöhr. Na Slovensku je to podobné. V zahraničí, napríklad v Poľsku, je pritom možné rovnakého zahraničného pracovníka zamestnať rádovo v týždňoch.

Nedostatok vodičov kamiónov je však celoeurópskym problémom, už aj spomínané Poľsko hlási nedostatok 150 000 profesionálnych vodičov nákladných vozidiel a autobusov. V Nemecku aktuálne chýba 70 000 vodičov kamiónov, Slovensko sa potýka s približne 8 000 neobsadených miest. Absencia pracovných síl v tomto odbore sa však dotýka nielen logistiky, ale aj širšej ekonomiky, keďže ovplyvňuje dodávateľské reťazce a dostupnosť tovaru.

ZdrojTS
Aktuálne
Prečítajte si aj