Súčasný výber mýta sa skončí k 1. júlu 2025. K uvedenému termínu zároveň plánuje ministerstvo dopravy transponovať smernicu Eurovignette, ktorá mení systém výpočtu mýtneho poplatku.
Mýtne poplatky za používanie infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami a autobusmi predjú zo súčasného jednozložkového systému na viaczložkový. Kým terajší systém zahŕňa len poplatok za infraštruktúru, v novom pribudnú dve nové zložky – poplatky za emisie CO2 a externality v zmysle zásady znečisťovateľ platí.
„Je dôležité zdôrazniť, že najnovší zámer vlády zvýšiť sadzby mýta spolu o 40 % je aj dôsledok odloženej inflácie z predchádzajúcich rokov. Nenavýšenie mýta o infláciu bolo výsledkom rokovaní s ministerstvom dopravy ako pomoc dopravcom zmierniť dopady pandémie a energetickej krízy spôsobenej konfliktom na Ukrajine a v návrhu dnes predstavuje 21-percentné navýšenie poplatku za infraštruktúru. Zvyšných 19 % je spôsobených povinnosťou zaviesť dve nové zložky mýta: poplatky za emisie CO2 a externality. Napriek tomu budú v porovnaní s okolitými krajinami sadzby mýta na Slovensku patriť stále k najnižším,“ povedal prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Piešťanský považuje za dobrú správu fakt, že s uplatnením nových sadzieb sa začne 1. júla 2025 a bude jednorazové. Dopravcovia a objednávatelia sa totiž podľa neho budú môcť lepšie pripraviť na zmeny.