Poľský Inšpektorát cestnej dopravy (ITD) začal udeľovať pokuty za absenciu požadovaného formulára RMPD100, ktorý musia zahraniční dopravcovia pôsobiaci v Poľsku vygenerovať v systéme monitorovania SENT.
Portál trans.info informuje, že poľské úrady teraz zverejnili počet porušení a výšku uložených sankcií. Zmena zákona o vysielaní vodičov v cestnej doprave a niektorých ďalších zákonov, zaviedla nové povinnosti pre zahraničné dopravné spoločnosti pôsobiace v Poľsku. Cieľom týchto zmien je zosúladiť poľské predpisy so smernicami EÚ o vysielaní vodičov a zároveň sprísniť požiadavky na registráciu v systéme SENT pre dopravcov mimo EÚ.
Povinnosť registrovať sa v SENT
Najskôr od novembra 2024 platila povinnosť registrácie v systéme SENT pre všetkých dopravcov so sídlom mimo EÚ, Švajčiarska a krajín EFTA pred vstupom do Poľska. Od januára 2025 sa táto povinnosť vzťahuje už aj na dopravcov z krajín EÚ a EFTA. Podľa článku 28b poľského Zákona o cestnej doprave musia všetci zahraniční dopravcovia prekračujúci poľskú hranicu alebo vykonávajúci kabotážnu prepravu (vnútroštátna preprava v Poľsku zahraničným dopravcom) podať oznámenie v systéme SENT, bez ohľadu na typ prepravovaného tovaru.

Podľa článku 10b Zákona o monitorovacom systéme cestnej a železničnej dopravy sa povinnosť registrácie vzťahuje aj na dopravcov z krajín EÚ a EFTA, ktorí prepravujú tovar do tretích krajín alebo z nich, ak je na prepravu potrebné povolenie (napr. povolenie ECMT). Inými slovami, každá zahraničná dopravná spoločnosť prepravujúca tovar cez Poľsko sa musí pred vstupom do krajiny registrovať v SENT, aj keď neprepravuje obmedzený alebo citlivý tovar.
Začali udeľovať pokuty
Generálny inšpektorát cestnej dopravy (GITD) začal tieto pravidlá prísne vymáhať a udelil už stovky pokút vodičom a spoločnostiam, ktoré nesplnili požiadavky. Pokuty sú rozdelené do štyroch kategórií. Prvou je nepredloženie registrácie v systéme SENT, kde pokuta za prepravu tovaru bez predloženia referenčného čísla, náhradného dokumentu alebo potvrdenia o prijatí dokumentu dosahuje 1 500 PLN (približne 360 €). V roku 2024 bolo vydaných 44 takýchto pokút, v roku 2025 ich bolo 33.
Druhou kategóriou je nedodržanie povinností monitorovania SENT, kde pokuta za prepravu v rozpore s povinnosťami systému SENT predstavuje 2 000 PLN (približne 440 €). V roku 2024 bolo vydaných 45 takýchto pokút, v roku 2025 ich bolo 25.
Tretím najzávažnejším priestupkom je neregistrovaná preprava alebo nesprávne údaje v SENT, kde pokuta za prepravu tovaru bez registrácie v SENT alebo s neúplnými či nesprávnymi údajmi dosahuje až 12 000 PLN (približne 2 880 €). V roku 2024 bolo udelených 64 takýchto pokút, v roku 2025 ich bolo 8.
Poslednou kategóriou je nedodržanie povinností SENT pri preprave tovaru a palív, kde pokuta za prepravu v Poľsku bez splnenia požiadaviek SENT súvisiacich s cestnou a železničnou dopravou tovarov a palív predstavuje 10 000 PLN (približne 2 400 €). V roku 2024 bolo udelených 52 takýchto pokút, v roku 2025 len 2.
Dopravcovia by si preto mali dôkladne overiť svoje povinnosti a zabezpečiť, aby boli všetky požiadavky systému SENT splnené ešte pred vstupom do Poľska, keďže porušenie pravidiel vedie k okamžitým a v niektorých prípadoch aj veľmi vysokým pokutám.