Scania sa v roku 2023 stala v segmente nákladných vozidiel nad 16 ton najrýchlejšie rastúcou značkou na Slovensku. Rástla trikrát rýchlejšie ako samotný trh. V plánoch nepoľavuje ani v roku 2024. Predaje chce udržať na podobnej úrovni, plánuje investovať do nových servisov a zvýšenia udržateľnosti tých existujúcich.
Zdeněk Petrás. generálny riaditeľ regiónu CER, do ktorého patria okrem Slovenska aj Česká republika a Maďarsko, je s minuloročnými výsledkami na Slovensku spokojný a tento rok ich chce zopakovať. Medzi zaujímavé odovzdávky vozidiel zaradil štvoricu ťahačov s osemvalcovým motorom s výkonom 770 k aj sedem vozidiel na zvoz komunálneho odpadu s kabínou radu L, so zníženým nástupom a pohonom na zemný plyn.
„Päť sme ich odovzdali spoločnosti OLO a.s. v Bratislave, jeden Nitrianskym komunálnym službám, s.r.o. a jeden firme FCC Slovensko, s.r.o. Po Bratislave tak aktuálne jazdí celkom 17 takýchto vozidiel,“ približuje Zdeněk Petrás.
Nový servis v Žiline
V roku 2024 otvorí Scania úplne nový servis v Žiline. Ten sa stane najmodernejším nielen u nás, ale aj v celom regióne. Na vykurovanie budú využívané tepelné čerpadlá a o dodávky elektrickej energie sa postarajú solárne panely. Zdeněk Petrás vysvetľuje, že inštalácia tepelných čerpadiel môže viesť k zásadnému zníženiu emisií CO2 vznikajúcich pri prevádzke servisov. Všetko si totiž v Scanii dôkladne prepočítali.
Na prelome roku preto tepelné čerpadlá nainštalovali aj v servise v Ličartovciach neďaleko Košíc. „Dokážeme vďaka nim ušetriť 53 ton CO2 ročne. V prípade plánovanej inštalácie na ústredí v Senci sa pohybujeme okolo 143 ton,“ vypočítava význam čerpadiel generálny riaditeľ regiónu.
Scania už na Slovensku nakupuje výhradne elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Dôvodom je záväzok k tzv. Vedecky podloženým cieľom. Podľa nich chce spoločnosť v roku 2025 celosvetovo znížiť emisie CO2 vznikajúce vlastnou činnosťou, teda výrobou, predajom a opravami vozidiel a priemyselných motorov, o 50 % v porovnaní s rokom 2015.
Ďalším krokom k splneniu emisných záväzkov je aj zmena flotily služobných vozidiel. V roku 2023 firma nahradila naftové vozidlá plug-in hybridmi alebo čistými elektromobilmi. Tento krok by mal priniesť zníženie flotilových emisií o jednu pätinu.
Prvé elektrické vozidlá v regióne
V roku 2023 Scania tiež v regióne zaregistrovala prvé elektrické vozidlá, ktoré sa starajú okrem iného o mestskú distribúciu v okolí maďarskej Budapešti. Ponuku neskôr doplnili elektrické vozidlá určené na regionálnu prepravu. „Naše ťahače a podvozky tak ponúkajú dojazd až 350 kilometrov so 40t súpravou a ich výkonnostné parametre zodpovedajú našim silným osemvalcom,“ hovorí Zdeněk Petrás.
Batériové články týchto vozidiel majú nízku uhlíkovú stopu, pretože ich výroba v spoločnosti Northvolt beží do veľkej miery na energiu z obnoviteľných zdrojov. Scania deklaruje ich životnosť až na 1,5 milióna kilometrov.
Vďaka tomu, že sa pri výrobe batérií využívajú obnoviteľné zdroje energie, môžu nové elektrické Scanie už po jednom roku používania dosahovať lepšiu uhlíkovú bilanciu ako naftové vozidlá. So štandardným energetickým mixom v Európskej únii je uhlíková stopa elektrického nákladného automobilu oproti dieselovému nižšia už po najazdení 59 000 kilometrov, ukazuje štúdia overená nezávislým švédskym inštitútom IVL.
V celoeurópskom meradle Scania nezľavuje zo svojho cieľa predávať 50 % elektrických vozidiel v roku 2030 a pre uľahčenie prechodu na elektromobilitu svojim zákazníkom ponúka kompletné riešenie zahŕňajúce aj riešenie dobíjania.