Scania vo svojom sídle vo švédskom meste Södertälje slávnostne zahájila montáž batérií pre batériové elektrické vozidlá. Začatie prevádzky v novom závode jej umožňuje sériovú výrobu nákladných elektromobilov.
Pre značku išlo o silný moment a zásadný míľnik. Scania, ktorá pôvodne začala ako firma vyrábajúca vagóny, sa rokmi pretransformovla na popredného výrobcu nákladných vozidiel a v sučasnosti sa sústredí na prechod z fosílnych na alternatívne palivá.
„Som nesmierne hrdý na všetkých kolegov, ktorí sa svojím srdcom a umom podieľali na sprevádzkovaní montážnej linky. Naším cieľom je podpora prechodu na udržateľný prepravný systém. Sprevádzkovaním montáží akumulátorov sme dosiahli jeden z kľúčových faktorov umožňujúcich urýchliť prechod na elektrifikáciu,“ hovorí Christian Levin, prezident a generálny riaditeľ spoločností Scania a TRATON Group.
Špeciálne pre nákladnú dopravu
Scania chce v roku 2030 dosiahnuť stav, kedy 50% jej predajov budú tvoriť elektrické vozidlá. V dlhšom časovom horizonte totiž podľa značky bude možné elektrifikovať každý typ dopravy. „Prechod na elektrifikované riešenia znamená najväčšiu transformáciu v histórii dopravy a rok 2023 je rokom jej skutočného spustenia. Preukázateľné míľniky tejto transformácie prichádzajú jeden za druhým a investícia 1,5 miliardy SEK do tejto montážnej prevádzky je jedným z nich,“ pokračuje Levín.
V apríli predstavili Scania a Northvolt spoločne vyvinutý batériový článok, špeciálne navrhnutý pre ťažkú nákladnú dopravu. Za jeho najväčší prínos označili pokrokové výkonové parametre a nízku uhlíkovú stopu. Batériový článok sa vyrába v gigafactory Northvolt ETT v severnom Švédsku a od 5. septembra sa montuje do blokov v novom závode v Södertälje, ktorý má rozlohou 18 000 m2. Tento krok umožní spustiť sériovú výrobu elektrických nákladných vozidiel Scania pre regionálnu dopravu.
Montáž batérií umožní veľkokapacitnú výrobu
Montážny závod sa nachádza v susedstve linky na výrobu podvozkov v Södertälje. Linka totiž bola v lete 2023 prestavaná na veľkosériovú výrobu elektrických vozidiel a boli pri nej vytvorené podmienky pre rýchle a efektívne výrobné toky. Závod montáže akumulátorov je od príjmu tovaru cez výrobu až po dodanie vysoko automatizovaný a zamestná 550 pracovníkov.
Scania chce aj napriek rýchlo sa meniacemu podnikateľskému prostrediu dodržať sľub a postaviť zákazníka vždy na prvé miesto. Značka si zakladá na prémiovosti a tvrdí, že to znamenádodávať riešenia, ktoré sú najkvalitnejšie a udržateľné.
Článok, ktorý sa teraz montuje do modulov a tzv. battery packov, má byť toho príkladom. Jeho schopnosť poháňať nákladné automobily po dobu 1,5 milióna kilometrov zodpovedá životnosti nákladného vozidla. „Je nám cťou, že môžeme byť spoločne so všetkými našimi partnermi a zákazníkmi motorom tejto obrovskej zmeny,“ dodal Marcus Holm, vedúci výroby a logistiky spoločnosti Scania.