7.6 C
Bratislava
utorok, 1 apríla, 2025

Scania zvýšila zisk aj tržby na rekordnú úroveň

Scania ukázala finančné výsledky za rok 2024. Potvrdzujú, že sa jej darí, dosiahla rekordné tržby aj zisk.

Čisté tržby skupiny Scania vzrástli o 6 % na 216,1 miliardy švédskych korún (204,1 mld. v roku 2023), prevádzkový zisk dosiahol 30,4 miliardy švédskych korún (26 mld. v roku 2023) a prevádzková marža predstavovala 14,1 % (oproti 12,7 % v roku 2023).

Dodávky vozidiel medziročne vzrástli o 6 % na 102 069 kusov, z toho 266 vozidiel bolo bezemisných (ZEV). V roku 2023 dodala skupina 246 bezemisných vozidiel. Tržby zo servisnej činnosti vzrástli o 3 %, príjem zákaziek sa znížil o 4 % na 81 012 vozidiel.

Prevádzkové a finančné výsledky Scania v roku 2024

Dodávky vozidiel po prvýkrát prekročili 100 000 kusov, k čomu prispela stabilná výroba a skrátenie zoznamu objednávok na bežnú úroveň. Skupina v záujme podpory transformácie a rastu investovala Scania značné prostriedky do výskumu a vývoja a do dokončenia pripravovaného priemyselného centra v Číne.  

Aj keď vývoj na európskom trhu s nákladnými automobilmi bol v dôsledku vysokej inflácie opatrný, švédska značka ťažila z výsledkov pohonného ústrojenstva Super, ktoré zákazníci ocenili za to, že im prináša vyššiu ziskovosť. Vďaka tomu vzrástol podiel spoločnosti Scania na európskom trhu o viac ako 2 % na 17,8 %.

Scania 25 P BEV 6x2
Foto: Scania

V Latinskej Amerike sa podiel spoločnosti na trhu zvýšil na 17,3 % a dopyt tu zostáva naďalej silný, najmä v Brazílii. Globálny výrobný systém Scanie s centrami v Európe a Latinskej Amerike dokáže balansovať výkyvy na regionálnych trhoch. „Som na kolegov v Scanii veľmi hrdý. Napriek mnohým výzvam sme dosiahli vynikajúce prevádzkové a finančné výsledky,“ povedal generálny riaditeľ Christian Levin. 

Scania začala využívať novú softvérovú platformu, ktorá sa dokáže prispôsobiť budúcim potrebám zákazníkov a rozširovať svoje funkcie. Značka však pripúšťa problémy s jej implementáciou, ktoré spôsobili oneskorenia. S problémami sa spájalo aj rozširovanie výroby elektrických nákladných vozidiel, čo malo vplyv na snahy spoločnosti v oblasti dekarbonizácie. Pre rýchlorastúci dopyt po prémiových elektrických nákladných vozidlách rozširuje švédska značka sieť dodávateľov a chce dosiahnuť väčšiu flexibilitu a skrátiť dodaciu lehotu.

Scania pokračuje v dekarbonizácii

V roku 2024 dosiahla Scania vďaka investíciám do infraštruktúry a strategickým partnerstvám na pokrok aj na ceste k udržateľnej doprave. Vďaka zelenej elektrine, dekarbonizovanej logistike a nižšej spotrebe energie sa prevádzkové emisie Scanie znížili o 47 %. Je tak na dobrej ceste k prekonaniu cieľa na rok 2025 znížiť emisie v kategóriách 1 a 2 o 50 %. 

Scania smetiarske vozidlo na LNG
Foto: Scania

V rámci emisií v kategórii 3, teda emisie z používaných vozidiel, dosiahla Scania zníženie o 12 %. Aj napriek výraznému zlepšeniu v porovnaní s minulým rokom sa ale tento cieľ na rok 2025 stále nepodarilo dosiahnuť. Spoločnosť sa intenzívnejšie zameriava na oblasť školenia vodičov, obnoviteľných palív a optimalizácie vozidiel s cieľom znížiť rozdiel v porovnaní s cieľom o 20 %. 

Scania si stanovila nové ciele na rok 2032 vo všetkých kategóriách: zníženie prevádzkových emisií o 50 % a o zníženie emisií z používaných vozidiel o 45 % v porovnaní s úrovňou z roku 2022. „Záväzok spoločnosti Scania dekarbonizovať naše podnikanie v súlade s vedeckými poznatkami sa nemení. Stanovenie nových cieľov je dôkazom toho, že naše ambície sú veľké a presahujú štandardy odvetvia,“ povedal Christian Levin.  

Scania zverejnila aj výročnú správu a správu o udržateľnosti za rok 2024, inšpirovanú európskou smernicou CSRD o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov nad rámec požiadaviek na rok 2025.

ZdrojScania
Aktuálne
Prečítajte si aj