Scania ukázala finančné výsledky za rok 2024. Potvrdzujú, že sa jej darí, dosiahla rekordné tržby aj zisk.
Čisté tržby skupiny Scania vzrástli o 6 % na 216,1 miliardy švédskych korún (204,1 mld. v roku 2023), prevádzkový zisk dosiahol 30,4 miliardy švédskych korún (26 mld. v roku 2023) a prevádzková marža predstavovala 14,1 % (oproti 12,7 % v roku 2023).
Dodávky vozidiel medziročne vzrástli o 6 % na 102 069 kusov, z toho 266 vozidiel bolo bezemisných (ZEV). V roku 2023 dodala skupina 246 bezemisných vozidiel. Tržby zo servisnej činnosti vzrástli o 3 %, príjem zákaziek sa znížil o 4 % na 81 012 vozidiel.
Prevádzkové a finančné výsledky Scania v roku 2024
Dodávky vozidiel po prvýkrát prekročili 100 000 kusov, k čomu prispela stabilná výroba a skrátenie zoznamu objednávok na bežnú úroveň. Skupina v záujme podpory transformácie a rastu investovala Scania značné prostriedky do výskumu a vývoja a do dokončenia pripravovaného priemyselného centra v Číne.
Aj keď vývoj na európskom trhu s nákladnými automobilmi bol v dôsledku vysokej inflácie opatrný, švédska značka ťažila z výsledkov pohonného ústrojenstva Super, ktoré zákazníci ocenili za to, že im prináša vyššiu ziskovosť. Vďaka tomu vzrástol podiel spoločnosti Scania na európskom trhu o viac ako 2 % na 17,8 %.

V Latinskej Amerike sa podiel spoločnosti na trhu zvýšil na 17,3 % a dopyt tu zostáva naďalej silný, najmä v Brazílii. Globálny výrobný systém Scanie s centrami v Európe a Latinskej Amerike dokáže balansovať výkyvy na regionálnych trhoch. „Som na kolegov v Scanii veľmi hrdý. Napriek mnohým výzvam sme dosiahli vynikajúce prevádzkové a finančné výsledky,“ povedal generálny riaditeľ Christian Levin.
Scania začala využívať novú softvérovú platformu, ktorá sa dokáže prispôsobiť budúcim potrebám zákazníkov a rozširovať svoje funkcie. Značka však pripúšťa problémy s jej implementáciou, ktoré spôsobili oneskorenia. S problémami sa spájalo aj rozširovanie výroby elektrických nákladných vozidiel, čo malo vplyv na snahy spoločnosti v oblasti dekarbonizácie. Pre rýchlorastúci dopyt po prémiových elektrických nákladných vozidlách rozširuje švédska značka sieť dodávateľov a chce dosiahnuť väčšiu flexibilitu a skrátiť dodaciu lehotu.
Scania pokračuje v dekarbonizácii
V roku 2024 dosiahla Scania vďaka investíciám do infraštruktúry a strategickým partnerstvám na pokrok aj na ceste k udržateľnej doprave. Vďaka zelenej elektrine, dekarbonizovanej logistike a nižšej spotrebe energie sa prevádzkové emisie Scanie znížili o 47 %. Je tak na dobrej ceste k prekonaniu cieľa na rok 2025 znížiť emisie v kategóriách 1 a 2 o 50 %.

V rámci emisií v kategórii 3, teda emisie z používaných vozidiel, dosiahla Scania zníženie o 12 %. Aj napriek výraznému zlepšeniu v porovnaní s minulým rokom sa ale tento cieľ na rok 2025 stále nepodarilo dosiahnuť. Spoločnosť sa intenzívnejšie zameriava na oblasť školenia vodičov, obnoviteľných palív a optimalizácie vozidiel s cieľom znížiť rozdiel v porovnaní s cieľom o 20 %.
Scania si stanovila nové ciele na rok 2032 vo všetkých kategóriách: zníženie prevádzkových emisií o 50 % a o zníženie emisií z používaných vozidiel o 45 % v porovnaní s úrovňou z roku 2022. „Záväzok spoločnosti Scania dekarbonizovať naše podnikanie v súlade s vedeckými poznatkami sa nemení. Stanovenie nových cieľov je dôkazom toho, že naše ambície sú veľké a presahujú štandardy odvetvia,“ povedal Christian Levin.
Scania zverejnila aj výročnú správu a správu o udržateľnosti za rok 2024, inšpirovanú európskou smernicou CSRD o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov nad rámec požiadaviek na rok 2025.