Scania a DHL testujú elektrický nákladný automobil s predĺženým dojazdom ako prechodné riešenie dekarbonizácie dopravy.
To, čo znie na prvý pohľad zvláštne, má za sebou logiku odpovedajúcu na súčasné výzvy elektromobility. Scania a DHL Group spoločne vyvíjajú elektrické nákladné auto s palivovým generátorom, ktoré ponúka prechodné riešenie na podporu dekarbonizácie ťažkej cestnej dopravy. Vozidlo s označením Extended Range Electric Vehicle (EREV) kombinuje batériový pohon s palivovým generátorom.
Scania a DHL odpovedajú na súčasné výzvy
Takéto riešenie odpovedá na súčasné obmedzenia nabíjacej infraštruktúry a umožňuje okamžité nasadenie do logistických operácií, bez nutnosti spoliehať sa výlučne na existujúce nabíjacie stanice. Prvý exemplár nasadí nemecká divízia DHL od februára 2025 na prepravu balíkov v Berlíne, kde sa bude testovať v reálnej prevádzke.
Súčasné výzvy elektrifikácie, akými sú nedostatok nabíjacích staníc, vysoké náklady na zabezpečenie dostatočnej nabíjacej kapacity v depách počas sezónnych špičiek alebo vysoké spotové ceny elektriny, predstavujú prekážky, ktoré komplikujú okamžitý prechod na plne elektrické vozidlá.
Práve v tomto kontexte ponúka EREV riešenie, ktoré umožní prepravcom postupne integrovať elektrické vozidlá do svojich flotíl, pričom 80 až 90 % prepravy bude stále realizovaných na obnoviteľnú elektrickú energiu. Vozidlo je navrhnuté tak, že namiesto jednej z batérií plne elektrického modelu, ktorá nie je počas väčšiny prepravných trás potrebná, je umiestnený palivový generátor. Táto konfigurácia síce obmedzuje dojazd na batériu, no poskytuje záložnú energiu na situácie, keď nie je možné vozidlo dobiť.

Dojazd cez 600 km
Dojazd elektrického nákladného automobilu EREV sa pohybuje v rozmedzí 650 až 800 kilometrov, pričom palivo možno doplniť na akejkoľvek bežnej čerpacej stanici. Pre porovnanie, v prípade najmodernejších plne elektrických nákladných automobilov Scania s podobným maximálnym zaťažením je dojazd približne 550 kilometrov.
Nové vozidlo vyvinulo oddelenie Scania Pilot Partner v spolupráci so strategickým partnerom DHL, pričom bolo navrhnuté tak, aby poskytovalo efektívne a ekologické riešenie tam, kde ešte chýba infraštruktúra potrebná na plne elektrifikovanú dopravu. Elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom môžu výrazne znížiť emisie CO2, čo by sa podľa DHL a Scanie malo odzrkadliť aj v zodpovedajúcom znížení cestných poplatkov a v pláne EÚ pre emisie vozidiel.
Treba konať, hovorí riaditeľ DHL Group
Tobias Meyer, generálny riaditeľ DHL Group, poukazuje na potrebu pragmatických riešení, ktoré môžu byť okamžite aplikované bez čakania na dokončenie infraštruktúry. Podľa neho si rozsiahle systémy, ako je nemecká sieť doručovania balíkov, nemôžu dovoliť čakať na dokonalé podmienky.
Nové elektrické vozidlo s predĺženým dojazdom preto predstavuje praktické riešenie, ktoré môže prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov v nákladnej doprave o viac ako 80 %. Podľa jeho slov by sa takéto úsilie malo odraziť aj v legislatívnej podpore a nižších poplatkoch pre nízkoemisné vozidlá.
Scania svoj postoj nemení
Scania zdôrazňuje, že elektrifikácia je budúcnosťou, no prechodné riešenia ako EREV môžu pomôcť pri rýchlejšom zavádzaní dekarbonizovanej dopravy. Generálny riaditeľ Scanie Christian Levin upozorňuje, že snaha o dokonalosť by nemala brániť realizácii dobrých riešení, ktoré môžu prispieť k znižovaniu emisií už dnes. Okrem toho apeluje na tvorcov politík, aby akceptovali inovatívne prechodné riešenia a zároveň investovali do zrýchlenia výstavby verejnej infraštruktúry pre elektrické nákladné vozidlá.
Vozidlo Scania EREV má elektrický motor s výkonom 230 kW (s maximálnym výkonom 295 kW), ktorý je napájaný batériou s kapacitou 416 kWh, pričom záložnú energiu zabezpečuje palivový generátor s výkonom 120 kW. Pomocou generátora, ktorý bude najskôr poháňaný benzínom a neskôr HVO (hydrotreated vegetable oil), sa dojazd zvýšil až na 800 kilometrov.
Pilotný test v Berlíne
Vozidlo môže byť vybavené softvérom, ktorý obmedzuje používanie palivového generátora, čím je možné regulovať úroveň emisií CO2 na konkrétnu nastavenú úroveň. S maximálnym zaťažením 40 ton a dĺžkou 10,5 metra ponúka kapacitu nákladného priestoru približne 1 000 balíkov. Navyše, vozidlo môže ťahať aj príves s ďalšou výmennou nadstavbou, čo zvyšuje jeho logistický potenciál.
Pilotná prevádzka v Berlíne poskytne dáta o výkone vozidla v každodennej prevádzke, na základe ktorých DHL rozhodne o jeho širšom nasadení do flotily. Ak sa testovanie osvedčí, spoločnosť plánuje zaradiť ďalšie vozidlá EREV do svojej logistickej siete a postupne znižovať uhlíkovú stopu svojich prepravných operácií.