Scania ide vo svojom úsilí vytvoriť udržateľný prepravný systém o ďalší krok ďalej. Švédsky výrobca bude dekarbonizáciu riešiť už pri vyjednávaní o budúcich nákupných zmluvách. Od svojich dodávateľov bude žiadať nízkouhlíkové materiály.
CEO Scanie Christian Levin je s oznámením tohto kroku spokojný. Značka na ňom úzko spolupracovala so svojimi dodávateľmi a partnermi. Zavedenie zelených požiadaviek pri nákupe materiálov nie je podľa Levina iba otázkou udržateľného prepravného systému, ale aj zaistenia dodávok s nízkou uhlíkovou stopou v prostredí rastúcej konkurencie.
Dekarbonizácia v širšom kontexte
Scania svoju pomerne výnimočnú stratégiu predstavila v minulom roku. Chce totiž zásadným spôsobom prispieť k eliminácii emisií oxidu uhličitého, ktoré vznikajú v dodávateľskom reťazci. Míľnikom bude rok 2030, odvtedy chce švédska spoločnosť v Európe odoberať 100 % zelenej ocele, batérií, hliníka a liatiny.
Práve tieto štyri oblasti totiž tvoria 80 % všetkých emisií CO2, ktoré vznikajú pri výrobe materiálov
používaných na stavbu vozidiel Scania. Definícia zeleného materiálu, ktorú si osvojila Scania, cieli na odstránenie hlavných zdrojov emisií požiadavkou na použitie nových technológií, zelenej elektrickej energie a recyklovaných materiálov.
Dodávateľské zmluvy budú zelené
V prípade batérií to napríklad znamená využitie zelenej elektrickej energie pri výrobe. Pri výrobe ocele je kľúčom nahradenie uhlia vodíkom. Scania je prvá vo svojom odvetví, kto z tohto prístupu spravil povinné požiadavky na svojich dodávateľov. Značka informovala, že požiadavky na vyššie uvedené technológie budú súčasťou vyjednávania o budúcich dodávateľských zmluvách a tiež pri obnove existujúcich, pokiaľ sa týkajú dodávok batérií, ocele, hliníka a liatiny do európskych výrobných závodov spoločnosti.
V Scanii sú presvedčený o tom, že zapojenie dodávateľov je základom pre to, aby sa mohlo transformovať celé priemyslené odvetvie. Jej úsilie začalo naberať na obrátkach najmä v posledných mesiacoch, kedy prišlo k výraznému posunu. Na jar tohto roku švédsky výrobca zadal prvú objednávku zelenej ocele spoločnosti H2 Green Steel. V polovici novembra bol oznámený spoločný cieľ spoločností Scania a SSAB na dekarbonizáciu všetkých dodávok ocele do roku 2030. Dodávky tejto bezfosílnej ocele majú začať v roku 2026.
V oblasti batérií Scania a Northvolt spoločne vyvinuli batériový článok určený špeciálne pre nákladné
vozidlá so špičkovými výkonnostnými parametrami a výnimočne nízkou uhlíkovou stopou. V súčasnosti v Scanii pracujú na rozšírení záberu ich cieľa v oblasti dekarbonizácie dodávaných
materiálov, aby ich stratégia do budúcnosti pokryla kompletný celosvetový dodávateľský reťazec.