10.4 C
Bratislava
utorok, 1 apríla, 2025

ROZHOVOR | Rad FH Aero bol prijatý nad očakávania, hovorí šéf Volvo Group Slovakia

Pre Volvo Trucks bolo v roku 2024 kľúčovým momentom uvedenie modelového radu FH Aero. Ako ho prijali zákazníci, ako sa značke darilo v zložitom prostredí na trhu a čo môžu zákazníci očakávať v roku 2025 sme sa pýtali riaditeľa Volvo Group Slovakia, Leonarda Točeka.

Aký bol pre Volvo Trucks uplynulý rok 2024?

Bol o niečo slabší ako rok 2023, stále to ale bol pre nás ako Volvo Trucks tretí najsilnejší rok v histórii, takže, sme spokojní. Rokom 2024 sme sa v číslach dostali na úroveň, na ktorú sme boli zvyknutí pred COVID-om. Myslím si, že je to zároveň taký zdravý počet vozidiel, ktoré dokážeme umiestniť na trh. Zároveň bol uplynulý rok pre nás prelomový v tom, že sme uviedli na trh nové Volvo FH Aero a dokonca sme stihli už pár stoviek týchto vozidiel aj odovzdať a máme veľmi pozitívne ohlasy na samotné vozidlo aj na jeho spotrebu. Spotreba sa znížila, deklarovali sme, že to bude okolo 5 až 7 % v porovnaní s predošlým modelom a máme odozvy od zákazníkov, že je to v niektorých prípadoch dokonca viac. To nás samozrejme teší, že im nový model splnil očakávania, ktoré mali od jeho deklarovanej nižšej spotreby. 

Čo ďalšie okrem spotreby ešte zákazníci pri modeloch FH Aero hodnotia ako kľúčové zmeny? 

Vo všeobecnosti bolo FH Aero prijaté pozitívne, aj dizajnovo sa našim zákazníkom páči, je opäť o niečo komfortnejšie a tichšie ako jeho predchodca. Je to spôsobené tým, že sa tu udialo množstvo aerodynamických zmien, preto je aerodynamický hluk menší a vodiči sú za to radi, sú menej unavení a jazdí sa im komfortnejšie.

Budete ďalej ponúkať aj doterajšie vozidlá z radu FH?

Náš plán bol predávať asi 30 % vozidiel pôvodného modelového radu FH a zhruba 70 % malo tvoriť FH Aero. Realita je taká, že sme dnes niekde na 95 % predaja tvoreného novým modelom, každý už viac-menej chce iba FH Aero. My sme za to samozrejme radi, objednávky na budúci rok sú už takmer 100 % vozidlá FH Aero. 

Foto: Cargo magazín

Bude aj po slovenských cestách v blízkej dobe jazdiť najsilnejší model FH16 780?

Áno, už sme taký predali a dokonca aj odovzdali zákazníkovi, už vyše mesiaca jazdí. Zatiaľ môžem povedať, že je zákazník veľmi spokojný.   

Aký bude podľa Vás vývoj celkového trhu v roku 2025?

Neviem to presne povedať a predikovať, za posledné štyri roky sme všetci zažili veci, ktoré by som niekedy povedal, že sa nikdy nemôžu stať a stali sa. Takže moja predikcia je taká, že neviem, čo príde, skôr čakáme na to, čo príde a podľa toho sa nastavíme. Samozrejme, ako firma máme svoje plány, počtom predaných vozidiel chceme byť niekde na úrovni roka 2024, ale realisticky očakávame, že výsledky môžu byť o niečo slabšie ako tento rok. Je možné, že celkový trh zažije pokles, ale na druhej strane neočakávam, že to budú nejaké hrôzostrašné mínusové čísla.

Treba povedať, že dopravcovia sú v súčasnosti pod veľkým tlakom, musia riešiť množstvo vecí, či už sú to výmeny tachografov, navýšenie mýta na Slovensku aj v ďalších európskych krajinách o 30, 40, 50 %, to sú nákladové položky, ktoré sa im budú ťažko znášať a uvidíme, aký efekt to bude mať na trh. Očakávam, že skôr negatívny ako pozitívny.  

Volvo FH 16 s motorom D17
Foto: Volvo Trucks

Vnímate nejaké zmeny správania zo strany dopravcov?

Vo všeobecnosti si dopravcovia dnes už nechávajú vozidlá dlhšie. Bola tu éra operatívnych leasingov, kedy sa vozidlá menili každé tri alebo štyri roky, to sa už dnes nedeje. Minimálne u nás v značke to už je posledné tri roky inak. Dnes si dopravcovia nechávajú vozidlá dlhšie, zhruba päť, šesť rokov. Vidíme to aj podľa toho, na ako dlho sa uzatvára servisná zmluva, dnes máme priemer 54 mesiacov. To tu päť rokov dozadu nebolo. 

So stúpajúcimi nákladmi rastie tlak na znižovanie spotreby. Spĺňa technológia Turbo Compound stále očakávania zákazníkov z pohľadu spotreby? 

Turbo Compound bol produkt, ktorý bol technicky vyvinutý tak, aby priniesol nižšiu spotrebu. Bola to jednak požiadavka zo strany zákazníkov, aby sa ďalej znižovala spotreba, na druhej strane, my sami ako značka sme chceli produkt, ktorý vieme ponúknuť s tým, že prinesie reálnu úsporu paliva. Myslím si, že sa nám to podarilo, dodnes je predaj vozidiel s touto technológiou na úrovni okolo 90 %. To vozidlo výkonovo aj spotrebou ponúka skvelé parametre, navyše, oproti vozidlu bez tejto technológie sú motory Turbo Compound silnejšie o 300 Nm, takže aj samotní vodiči sú spokojnejší, že im vozidlo spoľahlivo ťahá aj do kopca a pritom má výbornú spotrebu. 

Volvo Trucks modelový rad FMX
Foto: Volvo Trucks

Ktoré kľúčové udalosti čakajú Volvo Trucks v roku 2025?

Neplánujeme žiadne vyslovene prelomové veci, celý modelový rad od 12-tonových vozidiel až po tie najväčšie sme vynovili tento rok. Ponuka na rok 2025 je teda známa. Zásadnejšia zmena príde pri elektrických nákladných vozidlách, kde predstavíme elektrickú nápravu e-axle, stane sa tak niekedy v treťom alebo štvrtom štvrťroku 2025. Pôjde o novinku, ktorá výrazne pomôže dojazdu elektrických nákladných vozidiel. S tými istými baterkami, ktoré máme dnes, by mal dojazd dosiahnuť 600 km. 

V ktorom alternatívnom palive vidíte najväčší potenciál pre cestnú nákladnú dopravu?

Tak, ako je to nastavené dnes, bude prechod na alternatívne palivá podľa mňa pomalý. Ak sa bavíme o slovenskom trhu elektrických vozidiel, ten je taký malý, že počty vozidiel spočítame na dvoch rukách. Takýto počet neprinesie žiadny efekt zmeny. Keď sa predá 3 000 dieselových vozidiel a popri tom sa bavíme o 10 alebo 20 elektrických vozidlách, to je obrovský nepomer. Z tohto dôvodu si myslím, že bude ten prechod veľmi pomalý. Čomu verím viac, je palivo HVO. Dnes je tu, máme ho na Slovensku a v podstate od prvého tankovania dokáže znížiť emisie CO2 minimálne o 80 %. Priznám sa, že trochu až nerozumiem tomu, prečo sa práve táto alternatíva nerozvíja viac. HVO sa dá použiť takmer do všetkých dieselových vozidiel, ktoré nám dnes jazdia po cestách a dokážeme ním okamžite znížiť emisie. Elektrické nákladné vozidlá sú výborné – tiché, majú vynikajúce jazdné vlastnosti, no sú určené skôr do mesta, maximálne na medzimestské trasy. Kým budú schopné zabezpečovať diaľkovú prepravu, to ešte nejaký čas potrvá. A samozrejme, aj cenu prepravy elektrickým vozidlom musí byť niekto schopný zaplatiť. Elektrické vozidlo dnes stojí 2,5-násobok porovnateľného dieselového nákladného vozidla. Tá ekonomika za tým je v súčasnosti náročná. Navyše, ako som spomenul už skôr, dopravcov čakajú zložité časy, takže predpokladám, že budú riešiť v prvom rade ekonomiku, až potom ekológiu. 

Nebrzdí rýchlejšie zavádzanie HVO aj to, že ide o zatiaľ stále menej známu alternatívu?

Myslím si, že toto hrá svoju podstatnú úlohu. Trh zatiaľ HVO až tak dobre nepozná, sám sa o tomto palive bavím so zákazníkmi, ktorí hľadajú spôsob, ako byť ekologickejší a vysvetľujem im, čo vlastne HVO je. Podľa mňa je totiž toto palivo vhodné na to, keď zákazník žiada od dopravcu zníženie emisnej stopy, no odmieta zaplatiť rozdiel ceny na kilometer. HVO je dnes síce o 10 až 15 centov drahšie na liter oproti nafte, no viete ho tankovať do vozidla, ktoré už dnes máte vo flotile a v porovnaní napríklad s elektrickou alternatívou, je stále ekonomicky výhodnejšie. 

Aktuálne
Prečítajte si aj