V našom prvom rozhovore s Iwonou Blecharczyk sme sa rozprávali o jej spolupráci so spoločnosťou Eurowag a službách, ktoré využíva. V druhej časti rozhovoru sme sa zamerali na novinku Eurowag Office, ktorú sama využíva.
Si známou ambasádrokou a fanynkou služieb od Eurowag-u. Čo hovoríš na Eurowag Office?
Ako štandardný zákazník Eurowagu som už pred jeho spustením dostávala podobne ako ostatní e-maily o tom, že prichádza. Keď túto službu spustili, existujúca aplikácia prešla štandardne do nového dizajnu. Ak veľmi chceš, môžeš si ju vrátiť do pôvodného zobrazenia, ale to nové je natoľko prehľadné a užitočné, že ja na to nevidím dôvod.
Používaš ju často?
My ju používame už úplne bežne. Minulý rok sme si kúpili ďalší kamión, takže krok po kroku rastieme a mení to veci aj pre mňa. Polovicu času som na cestách a polovicu v kancelárii. Preto som začala okrem aplikácie používať aj webové rozhranie na počítači. Pre mňa je to totiž nové, byť okrem vodičky aj majiteľkou firmy. Ale to je to pekné. Rastieme s Eurowagom spolu.
Ako vodička a majiteľka zároveň, ako hodnotíš používanie aplikácie?
Používať Eurowag Office je extrémne jednoduché. Je úplne jedno, či ste mladý, starý, koľko máte rokov, budete ho vedieť používať. Samozrejme, každý sme iný, máme radi niečo iné, ale vodiči kamiónov často využívajú rôzne aplikácie a Eurowag Office ponúka všetko v jednom a prehľadne. Ja som si ho vyskúšala ako vodička a už aj ako majiteľ firmy. Vyhovuje mi okrem iného to, že môžem rôznym ľuďom prideliť rôzne oprávnenia. Napríklad, máme externú účtovníčku, ale udelili sme jej prístup k dokumentom, ktoré pre svoju prácu potrebuje a ona tak nemusí čakať na nás, kým jej dokumenty pošleme. Všetko si vie sama nájsť priamo v Eurowag Office. A snáď sa na mňa neurazí, ale prezradím, že má po šesťdesiatke a vie všetko používať bez problémov, poslala som jej jeden link a všetko funguje.
Profesionálni vodiči, tak ako podľa mňa dnes už každý, sú obklopení obrovským množstvom informácií aj požiadaviek, každý od nás niečo chce. Preto mám tak rada Eurowag Office. Je jednoduchý, prehľadný, všetko potrebné nájdem na jednom mieste. Šetrí vaše mentálne zdravie (smiech).
Ukážem ti, ako to funguje v praxi. Nájdeš si čerpaciu stanicu, je tu jej adresa, GPS koordináty, vidíš, aké má vybavenie pre vodiča, ceny palív na danej čerpacej stanici. Ďalšou výhodou Eurowagu pre mňa je, že sa zameriava na klientov ako ja, ktorí nemajú 200 alebo 300 kamiónov, ale sú menší.
Tá jednotná fakturácia za všetko na jednej faktúre sa mi páči, tiež občas v panike hľadám bločky pre účtovníčku.
Fakt, že Eurowag má toľko rôznych služieb pod jednou faktúrou je super. Dopravcovi to šetrí veľa starostí a času. Napríklad, v krajinách Beneluxu alebo v Rumunsku je potrebná diaľničná známka, ktorá bežne ide na separátnu faktúru. Ale ak si ju dopravca alebo vodič kúpi cez Eurowag Office, ide k ostatným faktúram, ktoré má v systéme. Alebo keď ide cez tunely ako Mont Blanc alebo Frejus, môže za prejazd zaplatiť na mieste kartou alebo si lístok kúpiť online na ich stránke vopred, ale opäť, potrebuje sa zaregistrovať, evidovať platbu a pod. Cez Eurowag Office si ju viem kúpiť jednoducho a rýchlo a navyše, so zľavou. A opäť sa mi to všetko nahrá to jednej spoločnej faktúry.
Platí to aj pre niektoré ďalšie služby?
Áno, platí to aj pre ďalšie služby, napríklad platbu za parkovanie, umyvárku a pod. Sú to menšie účty, bločky z ktorých počas mesiaca ľahko stratíte alebo zabudnete, kam ste ich dali, a potom ich v strese na konci mesiaca hľadáte. S Eurowag Office ich mám v systéme a som v kľude.
Podľa mňa je super vyriešená aj palubná jednotka EVA, že nemusí byť pripojená cez kábel. Je pripojená nonstop, stačí sa pozrieť na zelené svetlo a vidíš, že je zapnutá a funguje. Možno si povieš, aká blbosť, ale pokuty za nezapojenú jednotku sú často veľké, napríklad v Bulharsku sa platí za každú prejdenú bránu bez zapojenej palubnej jednotky a to ich tam majú na každom kroku, takže pokuta môže byť poriadne vysoká.
Ako riešiš fakt, že zákony a požiadavky sa môžu v jednotlivých krajinách líšiť?
Toto si ľudia často neuvedomujú, že práca dopravcov nie je jednoduchá. Každá krajina má iné predpisy, zákony a požiadavky. Niekde musíš mať také vybavenie, inde zase iné, veci ako hasiace prístroje musia mať platnú časovú známku a posledné čo chceš ako vodič alebo dopravca riešiť je, aby si na nakládke zistil, že ťa nenaložia, lebo ti exspiroval hasiaci prístroj. A na toto v Eurowagu mysleli, preto existuje možnosť vytvoriť si úlohy a aplikácia ti pripomenie, že sa ti blíži dátum konca technickej kontroly, exspirácie a pod. A aj tu sa dostávam k tomu, že áno, môžeš mať na to nejakú aplikáciu, ktorá ti to pripomenie, ale potom skončíš s desiatimi rôznymi aplikáciami. S Eurowag Office máš všetko na jednom mieste.
Vieš, či pribudnú do aplikácie aj nejaké ďalšie podobné pomôcky?
Určite áno, zatiaľ však o nich nemôžem hovoriť. Všetko sa dozviete včas.
Plánuješ do svojej firmy kupovať ďalšie kamióny?
Určite chcem ďalej rásť, pomaly, ale plynule. Nemám v pláne byť obrovským dopravcom so stovkou vozidiel. Chcem spolupracovať s ľuďmi, ktorým nebudem musieť ja hovoriť, aby si vyleštili disky na aute, ale sami to urobia, lebo je to ich životný štýl, automaticky sa starajú o svoj truck, pretože touto prácou žijú.
Ako sa podľa teba dá pritiahnuť do tohto oboru viac mladých ľudí?
Táto práca musí byť zábavnejšia. Marže sa znižujú, všetko sa deje strašne rýchlo, rýchlo naložiť, vyložiť, vodič nemá čas na nič iné. Preto keď odídu starší vodiči, zrejme nás čaká kríza. Ja sa na mojich sociálnych sieťach snažím propagovať tri piliere, ktoré považujem za dôležité: rešpekt, adekvátne finančné ohodnotenie tejto práce a vhodné pracovné podmienky.
Pandémia na chvíľu pozdvihla dôležitosť tohto povolania, no rýchlo sa to vrátilo naspäť. Ľudia hovorili ‚áno, profesionálni vodiči sú veľmi dôležití, potrebujeme ich‘, ale potom prídete na čerpaciu stanicu a nemáte tam základné veci pre normálny život na cestách, ako je obyčajný toaletný papier, o nejakých ďalších veciach ani nehovoriac. Toto sa musí zmeniť. Každý hovorí o podmienkach pre vodičov, keď je zle. Sama som bola na mnohých konferenciách a panelových diskusiách, kde som na to poukazovala. Ale veci sa nemenia dostatočne rýchlo, preto sa nemôžeme čudovať, že veľa vodičov odchádza alebo že si mladí namiesto tohto povolania vyberú niečo iné. To isté platí o iniciatíve priniesť za volant kamiónov viac žien. Bežná žena túto prácu robiť nepríde, keď sa na cestách nevie ani poriadne dostať ku kúpeľni.