Elektrické nákladné vozidlá zostávajú horúcou témou, no do tejto debaty majú veľa čo povedať najmä odborníci, ktorí sa nimi zaoberajú na dennej báze.
Preto sme sa s jedným z nich na túto tému porozprávali. Na naše otázky odpovedal vedúci predaja nákladných vozidiel Daimler Truck&Bus Slovakia Ján Šulek.
Ako slovenskí dopravcovia v súčasnosti vnímajú elektrické nákladné vozidlá?
Momentálne je to hlavne prestíž a signál pre potenciálnych ale aj aktuálnych zákazníkov dopravcu, že spoločnosť sleduje trendy a snaží sa adaptovať na meniace sa podmienky na trhu. Predpokladáme, že do dvoch rokov bude väčšina vyrobných spoločností pri tendri na dopravu požadovať, aby mal dopravca vo svojej flotile nejaký minimálny podiel vozidiel s označenim ZEV resp. BEV. ESG ciele pre výrobné spoločnosti budú tlačiť na to, aby si vyberali dopravné spoločnosti, ktorých celkové emisie CO2 su nižšie.
To by sa ale malo odraziť aj na cene prepravy?
Teoreticky by mal dopravca za prepravu elektrickým vozidlom (BEV) dostať zaplatené viac, pretože prispieva k tomu, aby objednávateľ dopravy nedostal pokutu za prekročenie emisií CO2, ale platí to len teoreticky, nakoľko sa to bude diať aj v praxi, uvidíme. Na druhej strane, máme spočítané, že elektrické nákladné vozidlo môže mať za 5 rokov takmer rovnaké náklady, teda náklady na prevádzku a obstaranie, ako dieselové vozidlo. Samozrejme, nie vo všetkých prípadoch, ale pri cene elektrickej energie v rozmedzí od 0,13-0,18 eur za kWh je to už možné. Prispejú k tomu aj nižšie sadzby mýtnych poplatkov v porovnaní s dieselovými vozidlami. Celkové náklady elektrického vozidla prepočítané na jeden odjazdený kilometer za 5 rokov sú v porovnaní s dieslovým o cca 10-15 centov vyššie.
Oplatí sa teda dopravcom riešiť elektrické nákladné vozidlá už teraz?
Existuje už teraz skupina zákazníkov, ktorí by mali nasadiť BEV vozidlo hneď, pretože sú schopní si vyrábať elektrickú energiu sami, napríklad cez fotovoltiku, alebo ich cena za kWh je výrazne nižšia, pod 0,1 eur za kWh. Pri takejto cene sú náklady na 100 km niekde okolo 10 eur a to žiadne dieselové vozidlo nad 12 t nedosiahne. Cena nákladných elektrických vozidiel už tiež nie je 400 000 eur za ťahač ako tomu bolo pred 2 rokmi.
Ako sa vyvíja trh elektrických nákladných vozidiel na Slovensku?
Vzhľadom na konzervatívnosť nášho trhu ho vnímame ako pomaly sa rozbiehajúci, čakajúci na stimuly od štátu, resp. minimálne mierne úpravy legislatívy a poplatkov, aby to aspoň trošku podporilo zákazníkov v uvažovaní o tejto problematike. Snažíme sa edukovať a vysvetľovať, aby dopravné spoločnosti neostali stáť na mieste a nenechali sa predbehnúť dopravcami z iných krajín v našom blízkom okolí. Ak sa touto témou nebudú aspoň teoreticky zaoberať, postupne stratia konkurencieschopnosť a môže sa stať, že aj najnižšia cena za km im nebude stačiť na to, aby boli v tendroch úspešní.
Problém vidíme aj v cenách, za ktoré jazdia vozidlá v distribučnej doprave. Práve tento segment by mali byť prvým, kde sa dieselové vozidlá budú meniť ako prvé za elektrické. Tam sú dokonca nožnice návratnosti investície ešte širšie, ale existujú možnosti, ako stimulovať zavádzanie BEV aj v tejto oblasti.
Cítiť od dopravcov záujem o elektrické nákladné autá?
Naše skúsenosti hovoria aj o tom, že o nákup vozidiel sa zaujímajú aj priamo zadávatelia dopravy, teda zákazníci našich zákazníkov, a je možné, že časom si budú budovať vlastné flotily ZEV/BEV vozidiel, čím sa potreba ich externých dopravcov zníži. Veľké rezervy vidíme v tom, ako svojich členov informujú a edukujú ich záujmové združenia. Tam si viem predstaviť, že raz príde na stôl diskusia o tom, ako vzdelávať svojich členov v oblasti ESG, ZEV či prichádzajúcich trendov. Obávam sa len, aby nebolo neskoro, pretože elektrické vozidlo s príslušným vybudovaním vlastnej nabíjacej infraštruktúry v priestoroch dopravnej spoločnosti je otázka minimálne na rok, ak nie viac, ak je súčasťou projektu aj fotovoltická elektráreň či iné zdroje.
Tí, ktorí sa tejto téme venujú dnes, majú jednoznačne náskok a konkurenčnú výhodu oproti dopravcom, ktorí tému BEV/ZEV vytrvalo odmietajú. Podľa môjho názoru by dnes každý dopravca mal vedieť, aká je spotreba elektrického vozidla na 100 km, keďže každý z nich vie, aká by mala byť spotreba toho dieselového, resp. aká je v ich prípade. S príchodom nových modelov elektrických vozidiel s dojazdom nad 500 kilometrov už evidujeme zvýšený záujem o testovanie vozidla aj u zákazníkov ktorých prvá generácia elektrických vozidiel veľmi neoslovila.
Čo bude kľúčové pre širšie uplatnenie elektrických nákladných áut na Slovensku?
Čo najrýchlejšie zavádzanie zvýhodnenia mýtnych poplatkov pre ZEV/BEV vozidlá. V ideálnom stave aj priame subvencie na obstaranie ZEV/BEV vozidiel pre daný počet prvých kusov takýchto vozidiel na dosiahnutie kritického počtu, aby sa naozaj oplatilo aj prevádzkovateľom nabíjačiek budovať a zahusťovať sieť nabíjacích staníc a aby sa dopravcom ‚oplatilo‘ kupovať takéto vozidlá aj v prípade, ak nemajú možnosť dostať sa k lacnejšej elektrickej energii.
Aký objem má takáto kritická masa?
Ročne sa na Slovensku predá cca 4 000 nákladných vozidiel, ak by bolo tou kritickou masou aspoň 10 % z celkového počtu a podpora by trvala aspoň 3 roky, bol by to už naozaj zaujímavý počet. Ak počítame na podporu jedného vozidla, resp. vybudovanie nabíjačky aspoň 50 000 eur, je reč o investícii cca 60 mil. eur. To už niektoré z okolitých krajín alokovali v 5 a viacnásobnej výške, práve na podporu zavádzania elektrických vozidiel na trh. Ak slovenský dopravca takúto výhodu nebude mať, ten poľský ho v tendri určite predbehne, pretože jeho elektrické vozidlo je s podporou štátu za cenu dieselového. A je možné, že časom slovenského dopravcu z trhu vytlačí.