Hneď po oficiálnom uvedení nového člena rodiny modelov Volvo FH sme sa vybrali do Švédska, aby sme sa na novinku od Volvo Trucks pozreli do detailov. Čo by ste mali o Volvo FH Aero a FH16 Aero vedieť?
Švédi využili zmenu legislatívy zo septembra 2020, ktorá umožňuje prekročiť maximálnu dĺžku súpravy v prípade, že aerodynamické zmeny prispievajú k zníženiu emisií CO2. Ako už názov Aero naznačuje, nový model dostal nový vzhľad, ktorý zefektívnil obtekanie vzduchu okolo kabíny a takisto viaceré inovácie. Spolu tieto zmeny podľa Volva ušetria 5 % spotreby paliva, resp. energie, ale k tomu sa dostaneme.
Prepracované tvary kabíny
Volvo síce neprinieslo zbrusu novú kabínu, tú pôvodnú ale poriadne prepracovalo. Na prednej maske sa uzavreli všetky medzery a škáry, aby bol povrch jednoliaty a lepšie po ňom prúdil vzduch. Plocha pod čelným sklom zostala zachovaná, aby ju zákazníci mohli využiť pre svoje logo, pribudol tam ale elegantný, malý nápis Volvo. Znak Volva, legendárny Iron Mark, opäť narástol ale presunul sa nižšie. Rohy kabíny sú omnoho oblejšie, čo opäť súvisí s efektívnejším prúdením vzduchu.
Lepšej aerodynamike pomohol posun celej spodnej časti (od čelného skla smerom dole) o 24 cm smerom dopredu. Ak sa na nový ťahač pozriete z profilu, uvidíte, že je trochu „nosatý“. Táto zmena súvisí výhradne s aerodynamikou, spomínaný nárast dĺžky o 24 cm sa nijako neprejavil vo vnútri kabíny, čo asi sklame niektorých skalných fanúšikov, ktorí očakávali viac vnútorného priestoru.
Na vrchu medzinápravových spojlerov pribudla guma, ktorá uzatvára priestor medzi šasi a návesom. Tým sa zabraňuje, aby sa vzduch počas jazdy dostával medzi šasi a náves, čo by opäť negatívne ovplyvňovalo odpor vzduchu a tým aj spotrebu.
Päťpercentná úspora rozmenená na drobné
Marketingovo znie úspora 5 % veľmi dobre, ale poďme si ju rozmeniť na drobné. Pri rýchlosti nad 60 km/h spôsobuje najväčšie straty práve odpor vzduchu. Zodpovedá za približne 30 % spotreby paliva pri dieseli a až 50 % spotreby energie pri elektrickej verzii. V štandardnej dopravnej firme tvoria náklady na palivo v priemere zhruba 30 % celkových nákladov. Práve preto sa Švédi pri vývoji zaoberali hlavne tým, ako znížiť odpor vzduchu.
Čo sa zmení pre vodiča
V kabíne je ponovom možnosť mať zabudovanú mikrovlnnú rúru v priestore nad spolujazdcom, pribudli USB porty, ktorých je šesť, zmenili sa systémové zvuky pre notifikácie a ako opcia je v ponuke kvalitný audio systém. V multimediálnom systéme má vodič viac možností personalizácie a nastavení podľa svojich preferencií a do systému si budete môcť sťahovať schválené aplikácie z iných platofriem. Nový bude aj kľúč, ktorý bude mať gombík pre vonkajšiu kontrolu všetkých svetiel a pribudne bezkľúčové štartovanie.
Mnohí vodiči očakávali zásadnejšie zmeny vo vnútornom priestore kabíny, no tie sa nateraz nekonajú. Interiér zostáva totožný s klasickými kabínami FH, jedinou zmenou je, že ak má vozidlo namiesto spätných zrkadiel kamery, na oboch A-stĺpikoch nájdete displeje. Ten pri vodičovi je menší (12 palcov), čo je pre vodiča dobrou správou, pretože ho má pomerne blízko. Displej na strane spolujadzca je väčší a má 15 palcov.
Lepší výhľad, menej hluku
To, že z bokov kabíny zmizli rámy spätných zrkadiel, zlepšuje priamy výhľad spoza volantu a takisto zmizol zvuk spôsobovaný odporom vzduchu počas jazdy. Kamera sa pri lámaní návesu prispôsobuje a poskytuje vám veľmí dobrý rozhľad okolo auta. Takisto je tu funkcia priblíženia a pri cúvaní tri rôzne uhly zobrazenia. Štandardný uhol sa dá rozšíriť o 18 resp. 36 stupňov, podľa toho, kam cúvate a čo za sebou potrebujete vidieť.
Nechýbajú ani referenčné čiary, vďaka ktorým vodič presne vie, kde má koniec návesu. Tým sa rieši jeden zo zásadných nedostatkov, ktoré kamery namiesto spätných zrkadiel vo všeobecnosti majú – obraz je skreslený, preto je náročné spŕave odhadovať vzdialenosti. S referenčnými čiarami sa ale tento nedostatok kompenzuje.
Inžinieri sa počas vývoja hrali s umiestnením kamier tak, aby sa nešpinili a mysleli aj na počasie. Akonáhle klesne teplota pod -6 stupňov, kamery sa automaticky začnú vyhrievať, ale pustiť si vyhrievanie môžete aj manuálne, kedykoľvek potrebujete. Systém má aj tzv. nočný režim, vďaka ktorému má vodič výornú viditeľnosť aj počas tmy.
Nový 17-litrový motor
Spolu s novým modelom predstavili Švédi aj nový motor pre modely FH16 a FH16 Aero. Najsilnejšia verzia radového šesťvalca D17 má max. výkon 780 k a max. krútiaci moment 3 800 Nm. Okrem najsilnejšej verzie bude D17 v ponuke aj s výkonmi 600 a 700 koní a 3000 resp. 3 400 Nm. Tieto motory budú slúžiť pre vozidlá určené napríklad pre lesníkov, baníkov, nadrozmerné prepravy, alebo cestné vlaky, ktoré sú v Škandinávi aj v Austrálii, kde sa toto auto tiež predáva, úplne bežné aj s celkovou hmotnosťou cez 60 ton.
D17 má jeden turbokompresor, zvlnený piest, ktorý si Volvo patentovalo, nový vstrekovací systém a je spriahnutý s novou prevodovkou I-Shift. Volvo pri premiére hovorilo aj o tom, že sa zlepšil výkon motorovej brzdy v celom rozsahu otáčok. Jej výkon mimochodm je 520 kW. Do tohto auta môžete okrem klasickej nafty aj HVO alebo biodiesel.
Volvo FH Aero má tri možnosti pohonu
Pre štandardné FH Aero si môžete vybrať ktorýkoľvek dieselový motor od objemu 13 litrov vyššie, o parametroch elektrickej verzie zatiaľ detaily nemáme, no očakáva sa, že v nej bude rovnaký elektromotor a batérie ako v elektrickom FH-čku. Okrem dieselovej a elektrickej verzie bude FH Aero v ponuke aj s ohonom na stlačený zemný plyn (LNG).