V novembri odovzdala značka Volvo Trucks dopravnej spoločnosti Anpet EU, s.r.o. prvé elektrické Volvo FE Electric na Slovensku. Bezemisné ťažké nákladné vozidlo s celkovou hmotnosťou 20 ton bude jazdiť pre obchodný reťazec Lidl a zásobovať predajne v bratislavskom a trnavskom regióne.
Z celkovej hmotnosti predstavuje užitočné zaťaženie viac ako 8 ton. Vozidlo má spolu štyri akumulátory (dva na každej strane) s celkovou kapacitou 265 kWh. Dojazd na jedno nabitie sa tak pohybuje od 150 do 200 km, v závislosti od jazdného štýlu aj intenzity využívania bezemisného chladiaceho agregátu Carrier Syberia 11, napájaného priamo z trakčnej batérie vozidla.
Trvalý výkon elektromotora dosahuje 330 kW, krátkodobo však poskytuje boost na 400 kW. Palubná nabíjačka má výkon 22 kW striedavým resp. 150 kW jednosmerným prúdom. Kým k batérii šetrnejšie nabíjanie striedavým prúdom trvá približne 11 hod., na rýchlonabíjačke s kapacitou 150 kW sa batérie dajú dobiť za približne 2 hodiny.
Vodič sedí v krátkej spacej kabíne a má k dispozícii viaceré prvky aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, akými sú systém ESP, adaptívny tempomat, systém automatického núdzového brzdenia alebo asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu.
Na ceste k nižším emisiám
Volvo FE Electric prišlo na slovenské cesty s výrazným prispením obchodného reťazca Lidl, ktorá sa dlhodobo snaží znižovať svoju uhlíkovú stopu. „Lidl bude, ako prvý obchodný reťazec na Slovensku, využívať plne elektrický kamión. Je to veľké zadosťučinenie pre všetkých kolegov, ktorí prispievajú na tejto ceste k lepším zajtrajškom a naučili sa pracovať s alternatívnymi typmi kamiónov a to aj napriek ešte stále nedostatočnej infraštruktúre na Slovensku. Správne nastavená logistika, dobrý plán trás našich dispečerov a spoľahlivý dopravcovia sú kľúčom k úspechu pre každú spoločnosť, ktorá rozmýšľa zodpovedne k životnému prostrediu,“ povedal pri odovzdávaní vedúci úseku logistiky v Lidli Peter Mego.
Lidl začal s projektom znižovania emisií v doprave už v roku 2018, kedy do svojej flotily pridal prvý kamión s alternatívnym pohonom. V súčasnosti tvoria vozidlá s alternatívnym pohonom 26% jeho flotily a do roku 2030 to má byť až . V tomto trende plánuje reťazec pokračovať a do roku 2025 chce tento podiel zvýšiť až na polovicu. Do roku 2030 by malo byť z kategórie ekologických nákladných vozidiel až 85% jeho vozového parku.
Dlhodobé partnerstvo s Anpet EU
Uvedenie prvého elektrického nákladného vozidla je výsledkom dlhodobého partnerstva Lidlu s dopravnou spoločnosťou Anpet EU. Obe spoločnosti svoju dlhoročnú spoluprácu zakladajú na vzájomnom dialógu o tom ako využiť alternatívne pohony a nájsť inovatívne riešenia na podporu zelenej prepravy v mestách.
„Spoločnosť Anpet EU je na slovenskom trhu najväčším dopravcom s nákladnými vozidlami na alternatívny pohon. Túto flotilu zastrešujeme pre najsilnejšieho partnera, ktorý napĺňa svoju víziu vplyvu na životné prostredie. A tým je jednoznačne spoločnosť Lidl Slovensko,“ povedal Peter Antolov, majiteľ spoločnosti Anpet EU, s.r.o.
Volvo ako líder v elektromobilite
Odovzdanie prvého elektrického nákladného vozidla na Slovensku má pre všetky tri zainteresované spoločnosti mimoriadny význam, keďže elektrické nákladné vozidlá otvárajú nové cesty nielen k prevencii klimatických zmien, ale aj k čistejšej a udržateľnejšej doprave.
„Nároky na prepravu sa veľmi rýchlo menia. Preplnené mestá si vyžadujú riešenia, ktoré majú nulové emisie a nižšiu úroveň hluku. Sme veľmi radi, že vďaka našim získaným poznatkom a skúsenostiam sme v spoločnosti Volvo Trucks pripravení ponúknuť našim zákazníkom komplexné riešenie elektromobility, vrátane financovania cez našu leasingovú spoločnosť Volvo finančné služby, ktoré zodpovedá ich cieľom, zvyšuje produktivitu a pomáha dosahovať udržateľnosť prepravy a dokonca ju aj prekonávať,“ povedal Leonard Toček, generálny riaditeľ Volvo Trucks na Slovensku.
Budúcnosti pomôžu nové technológie
Elektromobilita sa postupne začína stávať realitou. Technológie akumulátorov sa zdokonaľujú, rozvíja sa infraštruktúra a pribúda aj ponuka vozidiel. Dôkazom toho je široká ponuka elektrických nákladných vozidiel a služieb Volvo Trucks. Švédsky výrobca nákladných vozidiel svojimi riešeniami umožňuje elektrifikovať viac prepravných činností ako kedykoľvek predtým. Navyše sa na ochranu klímy pozerá holisticky. Samotné Volvo Trucks chce byť do roku 2040 klimaticky neutrálne.
K zavedeniu nových technológií do praxe však bude treba aj podporu samotných profesionálnych vodičov. Elektrický kamión Lidl vyskúšal si ešte v máji priamo v logistickom centre v Seredi vyskúšal jeden z najznámejších slovenských profesionálov za volantom, youtuber Martin Malec alias SomŠofér. „Je skvelé, že už aj na Slovensku sa elektromobilita čím viac dostáva do sveta dopravy. Jazdenie na elektrokamiónoch je v porovnaní so štandardnými vozidlami príjemnejšie a hlavne tichšie. Vzhľadom na prevodovku, ktorá má len 2 stupne, je tak zároveň celá jazda omnoho plynulejšia. Napriek tomu, že pre samotného vodiča to nie je až taký veľký rozdiel, pre planétu to však zmysel má, pretože to nezaťažuje naše prostredie. Práve preto hodnotím to, ako spoločnosť Lidl pristupuje k celej situácii zníženia emisií veľmi pozitívne,“ podelil sa o svoje skúsenosti Martin Malec.