Značka MAN v rakúskom meste Seefelden zorganizovala ukážku svojho portfólia a inovácií, ktoré doňho pre rok 2025 prinesie.
MAN tu totiž okrem elektrických nákladných vozidiel, ktoré čoskoro dorazia do flotíl zákazníkov, ukázal aj vodíkový ťahač so spaľovacím motorom, vylepšenia pre dieselovú verziu a najmenšieho člena rodiny, nový MAN TGE Next Level.
Konečne sme vyskúšali eTruck
Pochopiteľne, najväčšia pozornosť smerovala na elektrický ťahač a podvozkové varianty MAN eTruck. Značka síce prichádza s elektrickým pohonom neskôr ako niektorí konkurenti, no čas na vývoj využili v Mníchove na maximum. Elektrická verzia má upravené viaceré prvky, aby sa mohla pochváliť poriadnym dojazdom aj možnosťou nabíjať megawattovou rýchlosťou.
Elektrické verzie dostali špeciálny polep a pozornosť tak pútajú hneď na prvý pohľad. Po usadení za volantom vám všetko pripadá rovnaké ako v dieselovom ťahači, no po chvíľke si všimnete, že digitálny štít palubnej dosky dosky má trochu iný dizajn grafiky.
Je to preto, že v elektrickom aute má vodič k dispozícii viac informácii o vozidle, hnacej sústave a kapacite batérií, preto sa toho na displej musí zmestiť viac. Ak však nemáte radi príliš veľa informácií priamo pred sebou, na výber sú štyri zobrazenia, z ktorých jedno je minimalistické, iba s niekoľkými základnými údajmi.
Úplne iný pocit z jazdy
Nový pocit prichádza po naštartovaní. V kabíne totiž nič nepočujete. Žiadny zvuk motora, žiadne vibrácie. Takto to pokračuje aj pri nižších rýchlostiach. Až po rozbehnutí na približne 50 – 60 km/h začínate vnímať akustický ruch, spôsobovaný vetrom. Komfort jazdy to dostáva na úplne inú úroveň.
Testovaciu jazdu sme absolvovali so súpravou s celkovou hmotnosťou 40,5 tony, takže sme v praxi mohli zažiť výkon aj okamžitý krútiaci moment. Elektrický motor má tri výkonové varianty: 333, 449 alebo 544 k.
Aj MAN zvolil logické riešenie a ovládač rekuperácie nechal na mieste, kde je v jeho dieselových modeloch ovládač motorovej brzdy. Odpor rekuperácie je odstupňovaný, pričom najviac energie spätne získate, ak jednotlivé stupne zvyšujete postupne, nie jedným ťahom smerom nadol.
Dojazd 500 kilometrov
MAN eTruck dostal modulárny systém batérií, čo znamená, že ich počet si zvolí zákazník podľa úloh, na ktoré bude vozidlo využívať. Na výber máte 3, 4, 5 alebo 6 batérií. Modely eTGX a eTGS sú aj v najkratšom, 3,75-metrovom rázvore dostupné aj so 6 batériami, pri ktorých maximálna využiteľná kapacita dosahuje 480 kWh, s piatimi batériami je to 400 kWh.
Spomínaných 480 kWh má podľa značky vystačiť na dojazd 500 km. Testovací inžinieri počas testovania dosiahli aj dojazd okolo 550 km. Aj tu však bude platiť, že veľa závisí od počasia, profilu trasy a jazdného štýlu vodiča. MAN uvádza životnosť batérií až 15 rokov, resp. 1,6 mil. kilometrov.
Vysoký nabíjací výkon sa ešte zvýši
Megawattové nabíjanie (MCS) je ešte stále vo fáze príprav a zavádzania, no MAN už dnes umožňuje zákazníkom mať na eTrucku aj tento nabíjací štandard, ktorý už, mimochodom, Mníchovčania skúsili aj otestovať.
Nateraz je štandardom CCS konektor s nabíjacím výkonom max. 375 kW. MAN umožňuje zákazníkom zvoliť si umiestnenie CCS konektora, ktorý môže byť na pravej, ľavej alebo oboch stranách a za predným kolesom. Navyše, ďalšou možnosťou je umiestnenie konektora na pravej zadnej strane rámu vozidla.
MAN svoju elektrickú ponuku nedávno skompletizoval a zákazníkom tak ponúka ťahače pre regionálny transport na dlhších trasách, ako aj podvozkové verzie pre mestské služby a distribúciu, napr. vozidlá pre zber odpadu, hákové nakladače, odhŕňače snehu, trojstranné sklápače, valníky s hydraulickou rukou a pod.
Nová hnacia línia Power Lion
Na IAA sa popri elektrických a vodíkových nákladných vozidlách predstaví aj inovované pohonné ústrojenstvo so spaľovacím motorom, ktoré dostalo názov MAN Power Lion. Značka sľubuje pre modelový rad 2025 zníženie spotreby do 3,7 %.
Umožní to podľa nej úplne nový motor D30, ktorý bol skonštruovaný nanovo v rámci vývoja v materskej TRATON GROUP. Motor, ktorý má mať účinnosť nad 50 %, nahradí doteraz ponúkané motory D26 a D15 vo všetkých ťahačoch MAN 4×2 vrátane ťahačov pre súpravy mega.
Ľahší, šetrnejší, efektívnejší
D30 dostal šesť výkonových verzií od 380 do 560 k (od 2 100 do 2 800 Nm). Hlavnými prvkami sú XPI vstrekovanie s tlakom 1 800 barov, s 10-otvorovými vstrekovacími tryskami a optimalizovaným preplňovaním.
Motor má dvojité SCR na úpravu výfukových plynov, vždy kombinované s novo vyvinutou prevodovkou MAN TipMatic 14 a novým portfóliom hypoidných náprav. Vysokovýkonná motorová brzda CRB (brzda uvoľňovania kompresie) má výkon 355 kW, odpojiteľný retardér 47 brzdný výkon až 4 700 Nm a rozsiahle je tiež portfólio PTO.
Prevodovka MAN TipMatic 14 nahradí doterajšiu MAN TipMatic 12. Je o 60 kg ľahšia a má 14 prevodových stupňov smerom dopredu, dva dozadu a ak je to potrebné, aktivovaných môže byť šesť dodatočných spiatočkových stupňov.