Traja európski výrobcovia nákladných vozidiel spolu s automobilkami Tesla a BYD dominujú novému globálnemu rebríčku pripravenosti značiek nákladných vozidiel začať predávať iba bezemisné nákladné vozidlá.
Mercedes-Benz Trucks, Scania a MAN majú za cieľ do roku 2040 predávať iba elektrické alebo vodíkové nákladné vozidlá. Európska federácia pre dopravu a životné prostredie (Transport & Environment alebo T&E), ktorá zostavila rebríček však varuje, že štyria veľkí európski výrobcovia nákladných vozidiel výrazne zaostávajú a riskujú stratu podielu na trhu v prospech amerických a čínskych konkurentov, ak sa nesprísnia normy EÚ týkajúce sa emisií CO2 pre nákladné vozidlá.
Bezemisné nákldné vozidlá – Európa zatiaľ vedie
Scania vedie rebríček ambícií a stratégií výrobcov nákladných vozidiel v oblasti klímy. Aj keď má v roku 2030 za cieľ mať elektrickú alebo vodíkovú iba polovicu (50 %) svojho predaja, má podľa T&E silnú, premyselnú stratégiu. Mercedes-Benz Trucks, ktorý je v rebríčku na druhom mieste, chce v roku 2030 mať z celkového predaja vozidiel bezemisných 60 %. T&E však vidí medzi vyhláseniami a predstavenými plánmi nemeckého výrobcu zásadné rozdiely. Spoločnosť má podľa federácie slabšiu stratégiu pre batériové nákladné vozidlá a zabezpečiť si musí aj dodávku surovín pre batérie. Z európskych výrobcov skončil na štvrtom mieste MAN, ktorý predbehla americká Tesla. MAN plánuje menší rad elektrických modelov a má slabšie ciele v oblasti nulových emisií do roku 2030, píše vo svojej správe európska federácia.
Súčasný líder na trhu elektrických nákladných vozidiel, spoločnosť Volvo Trucks, ktorá predáva bezemisné nákladné vozidlá okrem Európy aj v severnej Amerike, skončila v strede pomyselnej tabuľky. Napriek svojmu ambicióznemu verejnému záväzku dosiahnuť do roku 2030 až 70 % predaja tvoreného bezemisnými vozidlami, jej chýba 100 %-ný predajný cieľ s nulovými emisiami a naďalej investuje do plynu a biopalív, ktoré podľa T&E stále produkujú CO2. Renault Trucks má za cieľ dosiahnuť do roku 2030 polovicu svojich predajov s nulovými emisiami, tiež sa však venuje plynu a biopalivám. Značkám IVECO a DAF podľa T&E chýbajú dlhodobé ciele a málo investovali do dodávateľských reťazcov batérií a nabíjacích sietí, preto sa umiestnili v spodnej polovici rebríčka.
„Všetci európski výrobcovia nákladných vozidiel tvrdia, že sú ekologickí, no v skutočnosti je menej ako polovica z nich na ceste k nulovým emisiám a aj to len prostredníctvom dobrovoľných záväzkov. V odvetví nákladných vozidiel existuje obrovská priepasť medzi výrobcami s plánom úplnej dekarbonizácie a tými, ktorí ju nemajú. EÚ potrebuje prísne normy týkajúce sa emisií CO2 pre nákladné vozidlá, aby sa celý európsky priemysel dostal do tempa,“ hovorí riaditeľka nákladnej dopravy v T&E Sofie Defour.
Konkurencia nespí
Európski výrobcovia nákladných vozidiel čelia tvrdej konkurencii zo strany spoločností ako Tesla či BYD, ktoré už ukázali svoju schopnosť rýchlo rozšíriť výrobu vozidiel s nulovými emisiami. Vybudovali si tiež silné dodávateľské reťazce pre výrobu a dodávku batérií, vrátane zabezpečenia dodávok surovín pre ich výrobu.
T&E varuje, že kalifornský zákaz predaja dieselových nákladných vozidiel od roku 2036 a americký zákon o znižovaní inflácie by mohli viesť k tomu, že výrobcovia nákladných vozidiel uprednostnia investície do výroby vozidiel a batérií v Amerike. To môže viesť k zmene alebo oneskoreniu súčasných dobrovoľných záväzkov výrobcov nákladných vozidiel. T&E uviedla, že EÚ musí využiť revíziu svojich emisných noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, aby signalizovala investičnú istotu v Európe a zabezpečila, že sa výrobcovia nebudú vzdávať záväzkov v tejto oblasti. Vyšší cieľ do roku 2030 bude mať podľa nej zásadný význam pre to, aby prinútil výrobcov rýchlo zlepšiť svoje stratégie v EÚ.
„Tesla a BYD sú pripravené zopakovať svoj úspech na trhu nákladných vozidiel, zatiaľ čo Kalifornia vyslala výrobcom nákladných vozidiel jasný signál. To by malo spustiť poplach pre európskych zákonodarcov, ktorí nechcú, aby investície do výroby vozidiel a batérií smerovali inam. EÚ musí použiť svoje normy CO2 pre nákladné vozidlá, aby dala výrobcom nákladných vozidiel záruky v znižovaní emisií a ich investíciách v Európe,“ myslí si Sofie Defour.
T&E chce prísnejšie ciele
Začiatkom tohto mesiaca T&E spustila kampaň s názvom „Your Heavy Duty“, zameranú na obhajobu vyšších cieľov v oblasti znižovania emisií CO2 pre európskych výrobcov nákladných vozidiel. Prísnejšie ciele majú podporiť investície, rozšíriť ponuku a dodať nbezemisné nákladné vozidlá. Kampaň vyzýva zákonodarcov EÚ, aby stanovili cieľ zníženia CO2 na -65 % do roku 2030, v súlade s tým, čo už oznámili poprední výrobcovia.
Ďalším cieľom má byť zníženie emisií CO2 v roku 2035 o -100 % pre nákladné vozidlá, aby sa zabezpečilo, že posledné znečisťujúce vozidlá budú mimo európskych ciest v roku 2050. Bez podobného cieľa, ako je 100 % mandát Kalifornie v roku 2036, hrozí podľa T&E Európskej únii zaostávanie, pretože hlavní výrobcovia nákladných vozidiel by mohli posunúť investície mimo Európy.
Kriticky sa T&E stavia aj k biopalivám a e-palivám, ktoré považuje za drahé a falošné klimatické riešenia na dekarbonizáciu nových nákladných vozidiel. Európska federácia chce, aby sa rozšíril rozsah pôsobnosti nariadenia aj na malé nákladné vozidlá, špeciálne a necertifikované vozidlá, aby takto boli regulované všetky nové nákladné vozidlá.
Ako sa zostavovalo poradie pripravenosti
T&E hodnotila pripravenosť európskych výrobcov nákladných vozidiel plne sa transfromovať a predávať iba bezemisné ákladné vozidlá. Rebríček hodnotí kompatibilitu ich dobrovoľných záväzkov predávať vozidlá s nulovými emisiami s klimatickými potrebami a rozsahom, v akom zosúlaďujú svoje priemyselné plány a obchodné aktivity s týmito cieľmi. Zaoberá sa tiež výkonnosťou európskych výrobcov v porovnaní s ich náprotivkami v USA a Číne a hodnotí, kto má najlepšiu pozíciu na to, aby vyhral prebiehajúce globálne preteky o vedúce postavenie v oblasti technológií úžitkových vozidiel. Výskum zoraďuje jednotlivé značky, nie skupiny výrobcov. V rebríčku teda nie je hodnotení TRATON, ale jeho značky Scania a MAN, podobne ako nie je hodnotená Volvo Group, ale jej značky Volvo Trucks a Renault Trucks.