Európska komisia zvažuje zavedenie povinného podielu bezemisných vozidiel vo firemných flotilách.
V júli sa uzavrela verejná konzultácia, v rámci ktorej Komisia získala aj spätnú väzbu. Jej cieľom bolo zistiť, či by povinný podiel klimaticky šetrných nákladných vozidiel, dodávok a osobných áut v podnikových flotilách mohol výrazne urýchliť transformáciu dopravy. Európska komisia plánuje k tejto otázke zaujať stanovisko do začiatku budúceho leta.
Cesty ako dosiahnuť zelené ciele
Súkromní kupujúci, teda zákazníci, ktorí nakupujú vozidlo na svoje meno, tvoria v EÚ približne 42 % predaja na európskom automobilovom trhu. Zvyšok vozidiel nakupujú rôzne podnikové subjekty. Preto sa Európska komisia rozhodla preskúmať možné iniciatívy na urýchlenie prechodu na vozidlá s nulovými emisiami v podnikových flotilách. Chce tým prispieť k dosiahnutiu cieľov EÚ v oblasti dopravy s nulovými emisiami.
Verejná konzultácia je v podobných situáciách bežný proces. Zameriava sa na analýzu súčasnej situácie na trhu s firemnými vozidlami, identifikáciu výziev a možných oblastí na zlepšenie, ako aj zhromaždenie príkladov najlepších praktík na urýchlenie prechodu na dopravu s nulovými emisiami. Verejnej konzultácie sa zúčastňujú všetky zainteresované strany. EK si podľa svojho satanoviska plne uvedomuje rozdiely medzi rôznymi typmi podnikových flotíl, ako sú flotily nájomných vozidiel, firemné autá, taxislužby a veľké flotily vozidiel v dopravných a logistických spoločnostiach.
„Pri kúpe vozidla inštitucionálni kupujúci často používajú iné kritériá ako súkromní kupujúci a majú tiež odlišné prevádzkové požiadavky a špecifické potreby v oblasti nabíjacej infraštruktúry. Všetky tieto aspekty sa odrážajú v rozsiahlej konzultácii, ktorá je tu prezentovaná o rôznych typoch vozidiel a flotíl,“ uvádza EK vo svojom opise verejnej konzultácie.
Zavedie sa povinná kvóta na bezemisné vozidlá?
Výsledkom tejto konzultácie môže byť nové nariadenie platné pre podniky v EÚ, ktoré by stanovilo minimálny podiel vozidiel s nulovými emisiami v podnikovej flotile. To bude zahŕňať aj operátorov flotíl nákladných vozidiel, autobusov a dodávok, rovnako ako spoločnosti poskytujúce prenájom a lízing áut.
Proces je však stále iba v začiatočnom štádiu. Od februára tohto roku až do 8. júla Európska komisia zbierala názory počas verejnej konzultácie. Dotazník vyplnilo 268 účastníkov. EK momentálne pracuje na hodnotení odpovedí, ktoré predstaví na jeseň, pričom odporúčania sa očakávajú v druhom štvrťroku budúceho roka.
Odvetvie vyjadrilo obavy
K verejnej konzultácii sa už vyjadrila Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU). „Odvetvie cestnej dopravy pre osobnú a nákladnú dopravu je plne odhodlané podporovať úsilie Európskej únie (EÚ) znižovať emisie skleníkových plynov a smerovať k ekologickejšej a digitálnejšej ekonomike. Avšak, uloženie povinnosti pre podniky nakupovať vozidlá s nulovými emisiami (ZEV) by bolo neprimerané, nevhodné a nezlučiteľné s právom EÚ,“ píše sa v stanovisku IRU.
IRU v stanovisku rázne dodala, že namiesto ukladania neprimeraných požiadaviek na operátorov cestnej dopravy by Komisia mala vydať odporúčanie členským štátom na využívanie pozitívnych vládnych stimulov, ktoré by umožnili zavedenie uhlíkovo neutrálnych technológií.
„Pre ťažké nákladné vozidlá je potrebné podporovať a motivovať dlhodobé využívanie troch technologických pilierov pre ťažké nákladné vozidlá: vodíkové palivové články, elektrické batérie a spaľovacie motory na báze uhlíkovo neutrálnych palív, vrátane využívania konverzných systémov pre flotily s nulovými emisiami,“ zdôrazňuje únia.