3.7 C
Bratislava
pondelok, 7 apríla, 2025

ČESMAD rázne odmieta povinné kvóty na bezemisné vozidlá

Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (ČESMAD) sa rázne postavilo voči akýmkoľvek pokusom zaviesť povinné kvóty na bezemisné vozidlá. 

Európska komisia vo svojom Odvetvovom akčnom pláne pre európsky automobilový priemysel avizovala začatie prác na legislatívnom návrhu na dekarbonizáciu podnikových vozových parkov, ktorý by mal byť zverejnený do konca roka 2025. Môže to znamenať, že sa zavedú povinné kvóty na bezemisné vozidlá?

„Ambície akýchkoľvek politík, aj tých zelených, by mali byť v súlade s realitou. Hoci podporujeme ciele ekologizácie dopravy, považujeme najnovšie úvahy za neprijateľné a ohrozujúce ekonomickú stabilitu celého sektora cestnej dopravy,“ hovorí prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský. 

Tankovanie vodíkového kamióna
Foto: Slovnaft

Zavedú sa povinné kvóty na bezemisné vozidlá?

Povinné kvóty by v praxi prinútili dopravcov nakupovať bezemisné vozidlá, ktoré sú podľa dostupných údajov minimálne trojnásobne drahšie než vozidlá s modernizovanými spaľovacími motormi, píše vo svojom vyhlásení ČESMAD.

Problematická môže byť podľa združenia tiež ich obmedzená popnuka a nedostatočná infraštruktúra. V neposlednom rade by povinné kvóty znamenali neudržateľnú finančnú záťaž pre dopravcov. „Najviac by trpeli malé a stredné podniky, ktorých je na trhu väčšina a ktoré si takéto náklady nemôžu dovoliť. Mnohé by tak mohli byť donútené obmedziť alebo ukončiť svoju činnosť,“ hovorí Piešťanský. 

Ohrozená sloboda podnikania?

Zavedenie kvót na bezemisné vozidlá pre súkromné spoločnosti by popdľa združenia navyše predstavovalo zásah do ich slobody podnikania a vlastníckych práv. „Dopravné spoločnosti musia mať možnosť samy sa rozhodnúť, aký pohon vozidiel je pre ne ekonomicky a prevádzkovo najvhodnejší. Paradoxne by kvóty mohli spôsobiť nedostatok ZEV na trhu, čím by ich ceny len opäť neprimerane vzrástli,“ myslí si prezident slovenských dopravcov. 

Zavádzanie bezemisných vozidiel a infraštruktúry, ktorú poptrebujú, komplikuje popri už spompínaných problémoch chýbajúca podopra zo strany jednotlivých štátov. Z 27 štátov EÚ len 11 popnúka v tomto roku nejakú formu podpory úžitkových bezemisných vozidiel.

ČESMAD zdôrazňuje, že slovenskí dopravcovia sú už teraz v konkurenčnej nevýhode voči dopravcom z týchto krajín. Kým napríklad v Litve môžu dopravcovia získať stimul do 60 000 eur a v Poľsku až 750 000 zlotých (179 500 eur) na nákup bezemisného vozidla, slovenskí dopravcovia nie sú podporovaní vôbec.

ČESMAD Slovakia preto vyzýva kompetentné slovenské štátne orgány ako aj europoslancov, aby na európskej úrovni dôrazne odmietli takýto návrh a presadzovali dobrovoľný prechod na ZEV založený na pozitívnych stimuloch. „Zároveň požadujeme obhajobu zachovania princípu technologickej neutrality, aby si dopravcovia mohli slobodne voliť najvhodnejšie riešenia,“ uzatvára Pavol Piešťanský.

Aktuálne
Prečítajte si aj