Pri Jihlave otvorili novú samoobslužnú čerpaciu stanicu ponúkajúcu HVO100, palivo vyrábané z čisto obnoviteľných zdrojov. Emisie CO2 dokáže znížiť až o 90 % a dá sa bez nutnosti akýchkoľvek zásahov tankovať do väčšiny vozidiel s dieselovými motormi.
Čerpaciu stanicu v Jihlave otvorila spoločnosť Eurowag, ktorá len nedávno priniesla možnosť tankovať HVO100 aj na Slovensko. Čerpacie stanice Eurowag ho v Českej republike ponúkajú ako vôbec prvé.
HVO100 môže byť cesta
HVO100 má v porovnaní s klasickou naftou len zanedbateľný vplyv na emisie pevných častíc a oxidy dusíka. Toto tzv. drop-in palivo dopravcom nielen uľahčuje znižovanie emisií, ale zároveň eliminuje potrebu nákladných investícií do nového vozidlového parku. Dá sa totiž tankovať do väčšiny vozidiel s dieselovými motormi a podľa Eurowagu sa nezmení ani spotreba paliva.
Zakladateľ a CEO Eurowagu Martin Vohánka vysvetľuje, že stále viac dopravcov aj ich zákazníkov hľadá spôsoby, ako môžu redukovať svoje emisie z komerčnej cestnej dopravy. „Naša novo otvorená čerpacia stanica pre kamióny ponúka okamžité a vysoko efektívne riešenie. HVO100 je palivo prevádzkovo plne porovnateľné s fosílnou naftou vďaka unikátnemu chemickému procesu, ktorý ho výrazne odlišuje od tradičnej bionafty,„ opisuje Vohánka. Dodáva, že po prekonaní nábehových stereotypov by si toto palivo mohlo rýchlo nájsť cestu k dekarbonizácii prevádzky množstva dopravných firiem.
Dopyt po HVO100 stúpa
Nová čerpacia stanica sa nachádza na trase diaľnice D1 pri Jihlave (Červený kříž) a vznikla v rámci franšízovej spolupráce so spoločnosťou Nikey. Jihlava Truck Park sa tak stal súčasťou akceptačnej siete Eurowag, ktorá v súčasnosti zahŕňa 177 staníc v Európskej únii s možnosťou tankovania HVO100.
Najrozšírenejšie je toto palivo v krajinách Beneluxu a Škandinávie. Eurowag chce aj smerom do budúcnosti ďalej rozširovať možnosti tankovania HVO100 a ponúkať ho vo všetkých svojich európskych truck parkoch, ktorých je aktuálne približne 30. O tankovanie HVO100 má okrem prvého veľkého zákazníka – DB Schenker – záujem aj niekoľko ďalších známych logistických spoločností.
Viceprezident pre oblasť dekarbonizácie cestnej nákladnej dopravy (CRT z anglického Commercial Road Transport) v Eurowagu Matthias Maedge hovorí, že denne sa v Európe registruje zhruba tisícka nových dieselových nákladných vozidiel, čo komplikuje cestu k dekarbonizácii. „Vďaka HVO100 môže byť i nákladné vozidlo s naftovým pohonom takmer úplne uhlíkovo neutrálne. Obnoviteľná nafta tak umožňuje odvetviu komerčnej cestnej dopravy rýchlo a nákladovo efektívne znížiť emisie CO2,“ vysvetľuje Maedge.
Dekarbonizácia nie je otázkou jedinej technológie
Eurowag sa témou znižovania emisií z komerčnej cestnej doprave (CRT) zaoberá dlhodobo. Vlani spoločnosť otvorila dve nové LNG stanice v Českej republike, rozširuje ponuku bioLNG pre zákazníkov a venuje sa aj elektromobilite.
„Naším cieľom je ponúknuť zákazníkom kompletné portfólio služieb v oblasti čistej logistiky. Veríme, že dekarbonizácia dopravy nie je otázkou jedinej technológie. Cesta k dosiahnutiu klimatických cieľov vyžaduje rôzne riešenia, od plynných a kvapalných biopalív až po elektrické batérie a vodík, v závislosti na konkrétnej situácii a zákazníckych potrebách,“ uzatvára Maedge.