Ak sa vám megawattové nabíjanie zdá byť sci-fi, po prečítaní tohto článku možno zmeníte názor. Švédska Scania totiž spolu s firmou ABB E-mobility úspešne nainštalovala a otestovala pilotnú verziu megawattového nabíjacieho systému MCS, ktorý môže pomôcť prechodu na elektrické nákladné vozidlá.
Obe spoločnosti predpokladajú, že táto technológia dokáže skrátiť čas nabíjania ťažkých nákladných vozidiel o polovicu. Mohla by tak uľahčiť prechod na tento typ pohonu, ktorý už dnes znepokojuje celé odvetvie.
Cieľom Scanie a ABB E-mobility je vytvorenie podmienok pre dopravu s nulovými emisiami. Vývoj riešení pre rýchle nabíjanie úžitkových elektrických vozidiel s dlhým dojazdom je podľa nich nevyhnutným krokom k tomu, aby sa zvýšil predaj aj ochota používať takéto vozidlá.
Dá sa to
Úvodné skúšky mali preukázať technickú použiteľnosť nabíjania s vysokými prúdmi. Predstavujú prvý krok k budúcemu systému MCS od firmy ABB E-mobility. Vysoko výkonné nabíjacie stanice, ktoré budú pracovať s vysokými nabíjacími prúdmi od 1500 ampérov až po horný limit systému MCS, 3000 ampérov, majú byť následne nasadené vo verejnej sieti. Ide o nabíjací štandard, do ktorého Scania a ABB E-mobility investujú a na vývoji ktorého spolupracujú s medzinárodnou neziskovou organizáciou CharIN (finálny štandard MCS sa očakáva v roku 2024).
Elektrické nákladné vozidlá na dlhé vzdialenosti?
Technológia MCS môže byť kľúčová pre elektrické nákladné vozidlá jazdiace na dlhé vzdialenosti. Čas jazdy aj odpočinku je regulovaný zákonom, vozidlo môže jazdiť maximálne 4,5 hodiny, následne si vodič musí urobiť 45-minútovú prestávku. Ak je reč o elektromobilite, počas „štyridsaťpäťky“ musí nákladné vozidlo dobiť dostatok energie na ďalšiu 4,5 hodinovú jazdu. Vzhľadom na veľkosť batérií nákladných vozidiel je nevyhnutné, aby bolo nabíjanie rýchle a výkonné. Ďalším problémom ale bude riešenie parkovacích miest. Už dnes je ich v Európe pre nákladné vozidlá nedostatok, preto sa dá očakávať, že nájsť v budúcnosti voľný nabíjací bod pre váš kamión na verejnom parkovisku nebude zrovna jednoduchá úloha.
Zvlášť dôležité je to aj pre značku Scania. Tá chce do roku 2030 dosiahnuť, aby 50 % všetkých vozidiel, ktoré za rok predá, tvorili elektrické vozidlá. Pre tent ocieľ budú infraštruktúru a MCS nevyhnutné. Novým nabíjacím štandardom budú môcť byť vybavené aj nákladné vozidlá Scania určené pre regionálnu diaľkovú dopravu. Ďalšiu generáciu svojej technológie MCS predstaví ABB E-Mobility na konci roka 2024 alebo začiatkom roku 2025.